بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
کارشناس بازار مسکن گفت: به رغم افزایش قیمت مسکن، تهدید جریان آتی نقدی مانع رشد سهم ساختمانی ها متناسب با رشد بازار مسکن شده است.
کد خبر : ۱۷۹۰۸۹
به گزارش بورس‌نیوز، با وجود رشد خیره‌کننده قیمت مسکن به ویژه در کلان‌شهرها، شرکت‌های ساختمانی از این رشد بی‌نصیب مانده و تحرک چندانی در سهم این گروه مشاهده نمی‌شود و برخی سهم‌های این گروه با وجود داشتن پروژه‌های ارزشمند در سبد خود باز هم تا لمس قیمت اسمی فاصله دارند. تصویر مرتبط

کم تحرکی سهم ساختمانی ها در حالی است که وضعیت فروش این شرکت ها نیز چنگی به دل نمی زند. «ثشرق» از جمله سهم هایی است که زیر قیمت اسمی معامله می شود.

مصطفی دانایی مدیر مالی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق «ثشرق» در گفت و گو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: واحدهای ساختمانی ساخته شده توسط سازندگان خرد، به مراتب بهره بیشتری از رونق ماه های اخیر برده اند چراکه بهای تمام شده ساختمان در شرکت های انبوه ساز بالاتر از بهای تمام شده ساختمان سازندگان خرد است؛ مگر آنکه انبوه سازی از سنوات قبل زمینی در تملک داشته باشد و به سبب رشد قیمت زمین، قدرت رقابت با سازندگان خرد داشته باشد.

وی ادامه داد: انبوه‌سازان باید هزینه‌های اداری و تشکیلاتی، مالیاتی، هزینه های مالی و... را متحمل شوند و به دلیل همین هزینه‌ها، بهای تمام شده بالا رفته و از سود شرکت‌های ساختمانی کاسته است ضمن آنکه فرآیند اجرای پروژه و فروش و... هم در شرکت های بزرگ در گرو بوروکراسی خاصی بوده و کندی روند فعالیت، به معضلی برای شرکت ها تبدیل شده که بدین ترتیب مزیت رقابتی که شرکت‌ها در گذشته به سبب تولید انبوه داشتند، این روزها کمرنگ‌تر شده است.

وی افزود: افزایش قیمت مسکن، ارزش پروژه‌های در دست انجام را هم افزایش داده اما خالص جریان نقد ورودی آتی تعیین کننده ارزش واقعی شرکت‌ها است؛ هزینه تولید یک پروژه ساختمانی در حال حاضر نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته و جریان نقدینگی آتی به علت افزایش نهاده های ساخت، در معرض تهدید است بنابراین نمی توان انتظار داشت سهم ساختمانی ها به اندازه رشد بازار مسکن، رشد کند و به نظر می رسد واکنش اهالی بازار سرمایه به سهم ها منطقی بوده است.

این فعال بازار مسکن در رابطه با تاثیر سیاست اخذ مالیات از خانه های خالی گفت: سال‌هاست هر از چند گاهی بحث اخذ مالیات از خانه های خالی مطرح می شود؛ اما این اقدام عملی به نظر نمی رسد. شناسایی واحدهای مسکونی خالی، دشوار بوده و به اعتقاد من این موضوع جدی نیست.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر