بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴
کارشناس بازار سرمایه گفت: علم اقتصاد براساس رقابت سالم وعرضه و تقاضا ایجاد شده لذا اگر تصمیم گیرندگان نرخی را به طور دستوری تعیین کنند دردی دوا نمی شود.
کد خبر : ۱۷۹۱۷۰

به گزارش بورس نیوز، بی ثباتی نرخ دلاردرشرایط کنونی موجب افزایش آغازجنگ تجاری بین آمریکا و چین و نیز کاهش میزان تحلیل‌پذیری شاخص بورس می شود لذا به طوردقیق نمی‌توان گفت که درآینده شاخص کل به چه سمت و سویی خواهدرفت.

حسنعلی بشارت احسانی مدیرعامل کارگزاری توسعه سرمایه دنیا درباره وضعیت بازار سرمایه در شش ماهه دوم سال به خبرنگار بورس نیوز، گفت: انتظارمی رود که درشش ماهه دوم سال صنایع صادرات محور رشد زیادی را تجربه کنند اما طبعا تورم بالای 40 درصد نیز تاثیرزیادی درافزایش هزینه های شرکت ها دارند.

وی با بیان اینکه میزان تاثیرگذاری تحریم ها در ایجاد اختلال برای بخش صادرات مشخص نیست،گفت: باید ببینیم چقدرمنابع ارزی ازطریق صادرات وارد کشورو چه میزان از آن توسط دیگر کشورها بلوکه می شود.

احسانی با تاکید براینکه تورم و تحریم ازعوامل ایجاد ابهام درپیش بینی وضعیت بازارسرمایه درآینده هستند، گفت: اما می توان پیش بینی کردکه بازارافت شدیدی را تجربه نمی کند اما پیش بینی میزان رشد آن هم به دلیل وجود تحریم امکان پذیرنیست.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی بهترین وبدترین صنایع کدامند، گفت: باتوجه به تحریم ها و عدم ایفای تعهدات شرکت های خارجی در مقابل خودروسازی های کشورصنایع خودروسازی با مشکلات زیادی مواجه شده اند و بهترین صنایع هم صادراتی ها، پالایشی ها و موادغذایی ها هستند.

وی با بیان اینکه صندوق های سرمایه گذاری و تامین سرمایه می توانند از طریق خرید سهام شرکت ها را حمایت کنند،گفت: اما این امر برای یک مدت کوتاهی دوام دارد زیرا عملکرد شرکت ها در بازار سرمایه از اهمیت خاصی برخوردار است ولی این صندوق ها نمی توانند در زمینه بهبود عملکرد، شرکت ها را حمایت کنند.

بشارت احسانی خاطرنشان کرد: بسیاری از تصمیمات اقتصادی توسط دولت اعمال می شود اما میزان شفافیت اقتصادی باید افزایش یابد .

وی تصریح کرد: بعنوان مثال تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها به بهبود بازار کمک می کند لذا نرخ مواداولیه مصرفی صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی باید دقیق محاسبه شود اما معمولا ابهام درآن وجود دارد و تصمیم گیری درستی انجام نمی شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: دراین زمینه نرخ ارزیک عامل اساسی محسوب می شود بنابراین باید دید رویه افزایش قیمت آن تغییرمی کند یاخیر.

وی با بیان اینکه بسته ارزی دولت می تواند در کاهش نرخ ارز موثر باشد، گفت: نرخ ارز وابسته به عرضه و تقاضا است و ارائه بسته ارزی به تنهایی موثر نیست و عواملی مانند تصمیمات سیاسی، پیش بینی های اقتصادی و... نیز دراین زمینه تاثیرگذار نیست.

احسانی، خاطرنشان کرد:علم اقتصاد براساس رقابت سالم وعرضه و تقاضا ایجاد شده لذا اگرتصمیم گیرندگان نرخی را تعیین کنند دردی دوا نمی شود.

مدیرعامل کارگزاری توسعه سرمایه دنیا با بیان اینکه تا زمانی که بخش عمده اقتصادتحت نظارت دولت وارگان های دولتی ویانیمه دولتی است این مشکلات وجود دارد، گفت: درسال های گذشته درآمدهای نفتی بسیاری از کمبودهای مالی این شرکت ها را پوشش می داد لذا با کاهش درآمدهای نفتی بسیاری از این مسائل قدرت ظهور یافتند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر