بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد؛

موشک کاغذی دولتی‌ها پشت درهای بسته/ مداخل در بورس‌کالا به بهانه مهار تورم

کارشناس بازارسرمایه گفت:متاسفانه سیاست‌گذاران اقتصادی، در اتاق‌های دربسته و بدون توجه به نظرات کارشناسان و شرایط بازار تصمیم‌گیری می‌کنند.
کد خبر : ۱۷۹۲۱۹
به گزارش بورس‌نیوز، مدتی است بحث قیمت گذاری محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا دغدغه اهالی بازار شده و مخالفان آزادسازی قیمت‌ها معتقدند، قیمت‌گذاری با دلار ۴۲۰۰ تومانی به منظور حمایت از مصرف‌کننده نهایی صورت گرفته و با آزادسازی قیمت‌ها، موجی از تورم بازار خودرو و مسکن و لوازم خانگی و غیره را در بر خواهد گرفت.

حال آنکه بازار مسکن چند ماهی است که سوار بر موج تورم شده و مستاجران زیر بار افزایش قیمت‌ها و به تبع آن رشد قیمت اجاره کمر خم کرده‌اند. از سوی دیگر، بازار خودرو هم وضعیت بهتری ندارد.

انواع خودرو داخلی که عمدتا توسط دو خودروساز بزرگ کشور تولید می شود در چند ماه اخیر در بازار آزاد رشد حداقل ۵۰ درصدی داشته و مردم، خودرو با نرخ مصوب شورای رقابت را تنها در خواب می‌بینند.

علاوه بر این، خودروسازان مدت‌ها است ساز کمبود قطعات کوک کرده و از عرضه خودرو به بازار خودداری کرده‌اند. با این وضعیت به نظر می‌رسد تورم فراگیر شده و تنها اتفاقی که در عمل رخ داده انتقال سود از جیب سهامداران به جیب سوداگران به بهانه کنترل تورم بوده است.

مهدی میرشاه محمد مدیر عامل کارگزاری پگاه یاوران نوین در گفت و گو با بورس نیوز در این خصوص گفت: متاسفانه سیاست‌گذاران اقتصادی، در اتاق‌های دربسته و بدون توجه به نظرات کارشناسان و شرایط بازار تصمیم‌گیری می‌کنند؛ در حالی که بازار هوشمند بوده و در نهایت مسیر اصلی را خواهد پیمود.

وی ادامه داد: محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، با هر فرمولی که در بورس‌کالا قیمت گذاری شوند در بازار مجددا قیمت گذاری شده و با قیمت واقعی به دست مصرف‌کننده نهایی خواهد رسید.

میرشاه محمد افزود: قیمت با توجه به قیمت‌های جهانی و نرخ واقعی ارز و روند عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و آنچکه مسلم است قیمت فعلی محصولات فولادی در بازار آزاد بر مبنای ارز رسمی نیست؛ بسیاری از مصرف‌کنندگان نهایی به محصول با قیمت بورس کالا  دسترسی نداشته و یا اگر دارند، کفاف مصرف آنها را با توجه به سرازیر شدن تقاضای غیر واقعی به جهت برخورداری از رانت قیمتی نمی دهد؛ در این میان فقط رانتی ایجاد شده و عده ای خاص از آن بهره می برند.

کارشناس بازارسرمایه گفت: مخالف مداخله در قیمت گذاری در بورس کالا به بهانه مهار تورم هستم؛ چرا که افزایش قیمت ها از قبل در بازار آزاد پیشخور شده است، بنابراین آزادسازی قیمت‌ها تنها ممکن است چند روزی جو بازار را به سمت افزایش قیمت ببرد؛ ولی سرانجام تقاضای کاذب از بورس کالا حذف شده و قیمت ها واقعی و البته کاهشی خواهد شد.

وی اظهارکرد: آزادسازی قیمت‌ها به شفافیت بیشتر در بازار و جلوگیری از رانت و حفظ منافع سهامداران منتج خواهد شد.
وی در رابطه با وضعیت بازار خودرو و اختلاف قیمت فاحش محصولات درب کارخانه با بازار آزاد گفت: به هر حال قیمت خودرو متاثر از عوامل متعددی بوده و مواد اولیه نیز یکی از آنها است بنابراین در مدت اخیر مهمترین گلایه صنعت خودرو و قطعه‌سازی عدم دسترسی به مواد اولیه ارزان قیمت بوده و به همین دلیل می‌توان گفت افزایش قیمت‌ها در بهای تمام شده بنگاه‌های صنعتی لحاظ شده و مداخله در قیمت‌گذاری بورس‌کالا به بهانه ممانعت از افزایش قیمت خودرو و غیره منطقی نیست.

فعال بازار سرمایه با اشاره به اینکه تصمیمات کارآمدی جهت کنترل تورم اتخاذ نشده گفت: نرخ تورم روند صعودی داشته و پیش‌بینی می‌شود نرخ صعودی تورم تداوم خواهد داشت؛ تورم به نفع هیچ صنعتی نبوده و کاهش قدرت خرید مردم روند فروش تمامی صنایع را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ اما با توجه به اینکه صنایع بورسی در این چند ماه متناسب با افزایش نرخ ارز و طلا و غیره رشد نکرده و علاوه بر آنکه افزایش تورم، ارزش جایگزینی صنایع را بالا خواهد برد، می توان گفت بازار سرمایه پتانسیل رشد خواهد داشت.

وی ادامه داد: در بسیاری از بازارهای سوداگرانه مثل ارز و سکه، فعالان بازار با طرح شایعات مثبت به رشد قیمت ها دامن می زنند؛ ولی بازار سرمایه بازاری ترسو بوده و به شایعات منفی بیش از رویدادهای مثبت واکنش نشان می دهند؛ با توجه به سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه‌ای که منافع سهامداران بازارسرمایه در آن از کمترین درجه اهمیت برخوردار است، شاید نگرانی سهامداران تا حدودی قابل توجیه باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: چشم‌انداز روشنی برای بازار سرمایه متصور شده و با در نظر گرفتن رشد تورم و افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها، افزایش قیمت سهم‌ها و رشد شاخص دور از انتظار نیست؛ صنعت پتروشیمی و فلزات اساسی همچنان در بین صنایع بورسی شانس بیشتری برای رشد خواهند داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر