بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
تحلیل و مطالعات بورس‌نیوز بررسی کرد؛

کمر «فلوله» زیر بار زیان امسال، خم می‌شود

با توجه به ادامه روند پرداخت‌ها از سوی دولت به این شرکت که عمدتاً شامل اسناد خزانه اسلامی است، به نظر می‌رسد که در سال جاری نیز شاهد شناسایی هزینه مالی بیش از 200 میلیارد ریالی و همچنین، شناسایی زیان ناشی از واگذاری اسناد خزانه اسلامی باشیم.
کد خبر : ۱۷۹۲۴۷
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران در زمینه تولید انواع لوله‌های فولادی فعالیت دارد.ظرفیت اسمی تولید شرکت در حال حاضر 60 هزار تن لوله و اتصالات در کارخانه ساوه شرکت و 45.000 تن لوله و 2.400 تن سایر محصولات در کارخانه شمس‌آباد است.

شرکت با توجه به مصوبه هیات مدیره و در جهت متمرکز نمودن محل فعالیت‌های تولیدی خود، قصد دارد کارخانه جاده ساوه را به شهرک صنعتی شمس‌آباد منتقل نماید و عملیات تولید و فروش را در این محل متمرکز نماید و درنهایت نسبت به فروش زمین و ملک کارخانه جاده ساوه اقدام نماید.

محصولات شرکت که شامل انواع شیرآلات ولوله‌های چدنی است، مورد مصرف انتقال آب و فاضلاب شهری و بین‌شهری است و مشتریان عمده شرکت نیز شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌ها و روستایی بوده که مجری پروژه‌های عمرانی در این بخش محسوب می‌شوند و از دیگر مشتریان شرکت می‌توان به صنایع شیلات و همچنین صنایع نفت و گاز اشاره نمود.

درحالی‌که تولید انواع محصولات شرکت در سال گذشته به 34 هزار و 340 تن رسیده بود، این شرکت در سال جاری برنامه تولید 36 هزار تن محصول شامل 31 هزار و 950 تن لوله را دارد و تا پایان تیرماه سال جاری موفق به تولید بیش از 8 هزار و 800 تن محصول و فروش بیش از 8 هزار و 400 تن محصول به ارزش بیش از 500 میلیارد ریال شده است.

در جدول زیر اقلام عمده صورت‌های مالی شرکت بر اساس صورت‌های مالی سه‌ماهه منتهی به پایان خردادماه سال جاری ارائه‌شده است:


همان‌گونه که در جدول نیز مشاهده می‌شود، حساب‌های دریافتنی در حدود 40 درصد از فروش شرکت را دربرمی گیرد. فروش محصولات شرکت عمدتاً به شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو و شرکت‌های آب و فاضلاب منطقه‌ای در استان‌های مختلف کشور صورت می‌گیرد.

با توجه به مشکلات نقدینگی شرکت‌های دولتی، شرکت لوله و ماشین‌سازی به‌ناچار اقدام به دریافت اوراق اسناد خزانه اسلامی از وزارت نیرو و با تأخیرهای فراوان می‌نماید. به همین دلیل، به‌منظور تأمین منابع موردنیاز اجرای طرح‌ها و پروژه‌های خود نیاز به تأمین تسهیلات مالی دارد و به همین دلیل، بخش مهمی از سود عملیاتی شرکت، صرف پرداخت هزینه‌های مالی شرکت می‌شود، به‌گونه‌ای که جمع هزینه‌های مالی شرکت در سال گذشته به بیش از 270 میلیارد ریال و در سه‌ماهه نخست سال جاری به بیش از 60 میلیارد ریال رسید. نرخ متوسط وام‌های دریافتی شرکت نیز بیش از 20 درصد است.

از سوی دیگر و با توجه به دریافت اسناد خزانه اسلامی با سررسیدهای 6 ماه تا یک سال، شرکت به‌منظور تأمین نقدینگی خود، مجبور به فروش اوراق در قیمت‌هایی کمتر از بهای اسمی این اوراق است و این موضوع منجر به شناسایی زیان غیرعملیاتی در صورت سود و زیان شرکت شده است.

تنها در سال گذشته، زیان ناشی از واگذاری اسناد خزانه اسلامی ، مبلغ 209 میلیارد ریال بوده و این مبلغ در سه‌ماهه نخست سال جاری معادل مبلغ 33 میلیارد و 840 میلیون ریال است.

می‌توان اصلی‌ترین ریسک فعالیت شرکت و عامل اصلی بهبود سودآوری آن را تغییر در شرایط اخذ وجوه ناشی از قراردادهای منعقدشده با کارفرماهای دولتی عنوان نمود، زیرا با توجه به شرایط فعلی، شرکت از دو ناحیه بابت این قراردادها متضرر می‌شود که شامل پرداخت هزینه‌های مالی و همچنین متحمل شدن زیان ناشی از واگذاری اسناد خزانه اسلامی است.

ازجمله طرح‌ها و پروژه‌های اصلی شرکت در سال جاری می‌توان به پروژه تولید مخزن‌های ضد زلزله آب و همچنین برنامه صادرات 15 درصد از محصولات شرکت به کشورهای هم‌جوار اشاره نمود.

منابع موردنیاز شرکت جهت انتقال کارخانه جاده ساوه به شهرک صنعتی شمس‌آباد، بالغ بر 500 میلیارد ریال برآورد می‌گردد که یکی از مشکلات فعلی شرکت در حال حاضر درزمینه انتقال کارخانه، این موضوع است.

متوسط نرخ فروش محصولات شرکت در سه‌ماهه نخست امسال به 58 هزار ریال به ازای هر کیلو رسیده است و این در حالی است که متوسط نرخ فروش در زمان مشابه سال قبل، 52 هزار ریال به ازای هر کیلو محصول بوده است.

بهای تمام‌شده تولید شرکت در سال گذشته، معادل 1.064 میلیارد ریال بوده است که شامل 542 میلیارد ریال مواد اولیه مصرفی، 190 میلیارد ریال دستمزد مستقیم و غیرمستقیم و 330 میلیارد ریال هزینه‌های سربار بوده است.

موارد اصلی تشکیل‌دهنده اقلام سربار شامل 150 میلیارد ریال مواد کمکی، 48 میلیارد ریال هزینه انرژی و 46 میلیارد ریال هزینه استهلاک است.

ماده اولیه مصرفی شرکت ، آهن‌قراضه است. ازجمله عوامل مؤثر بر بهای تولیدات شرکت، نوسانات نرخ آهن‌قراضه به‌عنوان یکی از مواد اولیه اصلی مصرفی شرکت است که در ماه‌های اخیر اثر زیادی بر رشد هزینه‌های تولید داشته است. نوسانات نرخ آهن‌قراضه نیز در ماه‌های اخیر عمدتاً از نوسانات نرخ ارز تبعیت نموده است و به همین دلیل، نوسانات نرخ ارز در درآمدهای عملیاتی بهای تمام شده اثر مهمی دارد.

به گزارش بورس نیوز، می‌توان گفت با توجه به افزایش محسوس نرخ آهن‌قراضه و عدم انعطاف‌پذیری نرخ‌های قراردادهای منعقده با نهادهای دولتی در مقایسه با نرخ‌های بازار، نمی‌توان انتظار رشد شدید سودآوری شرکت را در مقایسه با سال گذشته داشت.

با توجه به ادامه روند پرداخت‌ها از سوی دولت به این شرکت که عمدتاً شامل اسناد خزانه اسلامی است، به نظر می‌رسد که در سال جاری نیز شاهد شناسایی هزینه مالی بیش از 200 میلیارد ریالی و همچنین، شناسایی زیان ناشی از واگذاری اسناد خزانه اسلامی باشیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر