بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
اتحادیه اروپا و روسیه برای مقابله با سلطه آمریکا روی نهادهای مالی بین‌المللی به دنبال راه‌اندازی مبادلات پولی مستقل هستند که تحت نفوذ آمریکا نباشد.
کد خبر : ۱۷۹۳۱۲


به گزارش بورس نیوز، در حالی که کشورهای جهان به عملکرد سوئیفت اعتماد ندارند و آن را تحت نفوذ آمریکا می‌دانند که گاه و بی‌گاه با اعمال تحریم‌ها مبادلات ارزی را دچار مشکل می‌کند برخی کشورها به دنبال راه‌اندازی مرکز مبادلات پولی مستقل هستند. در این میان آلمان و روسیه پیشتاز است.

خبرگزاری راشاتودی، نوشت: «هیکومس» وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرده اروپا کار روی راه‌‌اندازی سیستم انتقال پول مستقل از روش فعلی سوئیفت را آغاز کرده است.

مَس که روز گذشته در کنفرانس سالانه سفرا در برلین صحبت می‌کرد، گفت: اگر چه این کار آسان نیست اما ما کار روی آن را آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما روی پیشنهادها مطالعه می‌کنیم که کانال سیستم پرداخت کاملاً مستقل از سوئیفت را راه‌اندازی کنیم همچنین به دنبال ایجاد صندوق پول اروپایی هستیم.

مَس همچنین اعلام کرد که در نظر دارد یک سیاست خارجه جدیدی را در مقابل آمریکا اتخاذ کند.

*صندوق پول اروپایی به جای صندوق بین‌المللی پول


هفته گذشته هم مَس اعلام کرد که اروپاییان راه‌‌اندازی کانال پرداخت مستقل از آمریکا را باید تسریع ببخشند و همچنین صندوق پولی اروپایی را راه‌اندازی کنند.

دلیل راه‌ اندازی یک سیستم انتقال پول مستقل از سوئیفت به عقب‌نشینی آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید مربوط می‌شود چرا که آلمان تلاش می‌کند تا با پایبندی به توافق هسته‌ای 2015 ایران با پنج کشور دیگر  پایبند باشد.

اما در دیگر سو اتحادیه اروپا تحت فشار آمریکا است تا به نوعی بتواند شرکت‌های خودشان را از تحریم‌های آمریکا محفوظ نگه دارند.

*راه‌اندازی سیستم جدید انتقال پول در روسیه

در دیگر سو کشور روسیه هم تلاش می‌کند تا سیستم پرداخت مالی جدیدی را راه‌اندازی کند. در ماه می رئیس بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که این کشور یک سیستم ملی برای انتقال پول ایجاد کرده که می‌تواند خدمات مستقل از سوئیفت ارائه دهد.

 بر اساس گزارش فارس، ظاهراً این اقدام به خاطر جریمه‌ها و تحریم‌های بی‌پایان ضدروسی آمریکا انجام می‌شود که از سال 2014 به دلایل مختلف نظیر دخالت در انتخابات ‌آمریکا، دخالت نظامی در اوکراین و جداسازی جزیره کریمه و پیوستن به خاک روسیه انجام می‌شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر