بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸
پدرام سلطانی گفت: اعتمادسازی بعنوان مهم‌ترین عامل در تشویق مردم برای مشارکت در طرح سپرده سرمایه‌گذاری ارزی محسوب می شود.
کد خبر : ۱۷۹۳۱۹



به گزارش بورس نیوز، پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در حال حاضر شاهد آرامش در بازار ارز هستیم،گفت: تعدیل نوسانات نرخ ارز شده دستاورد بزرگی برای بانک مرکزی به شمار می‌رود زیرا ممکن بود نرخ ارز تا بیش از قیمت 12 هزار تومان نیز افزایش یابد.

سلطانی با اشاره به اینکه در بسته جدید دولت و بانک مرکزی ایراداتی وجود دارد که باید اصلاح شود، گفت: ایراد‌های مورد نظر بخش خصوصی طی روزهای آینده از سوی اتاق بازرگانی ایران در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری ارایه خواهد شد تا اقدامات لازم جهت اصلاح آن ها انجام شود.
سلطانی افزود: با اصلاح این ایرادات امکان پایداری بیشتر نرخ ارز فراهم خواهد شد اما ممکن است فشارهای ناشی از تحریم ها مجددا در بازار تنش ایجاد کنند.

وی با اشاره بر ضرورت «اعتمادسازی» بعنوان مهم‌ترین عامل در تشویق مردم برای مشارکت در طرح سپرده سرمایه‌گذاری ارزی، گفت: اعتماد به هر سازمان، دولت و حاکمیت سرمایه‌ای است ایجاد می شود لذا در خصوص سیاست های جدید ارزی هم باید ابتدا بانک مرکزی ظرفیت اجرایی شدن وعده هایی را که اعلام می کند مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید در نظر بگیرد که به دلیل اعمال تحریم‌ها جریان ورود اسکناس به داخل کشور کندتر از گذشته شده است،تصریح کرد: فرض کنید سپرده‌گذاری که قبل از این اقدام به تهیه ارز کرده بود ارز خود را برای سرمایه‌گذاری به بانک‌ها بسپارد، آیا بانک می تواند در هر زمانی به درخواست سرمایه گذار کل مبلغ سپرده‌ رابه او برگرداند؟ از طرفی آیا بانک مرکزی این اطمینان را به بانک‌های تجاری می‌دهد که اسکناس موردنیاز آن‌ها را به موقع تأمین کند؟

وی ادامه داد: نایب‌رئیس اتاق ایران تأکید می‌کند اگر این بار هم بانک‌ها نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، اعتماد عمومی برای سال‌های طولانی از بین خواهد رفت.

پدرام سلطانی با اشاره به تخصیص بودجه 8 میلیون یورویی اروپایی‌ها برای بخش خصوصی ایران، گفت: این مبلغ ناچیز را اتحادیه اروپا برای انجام برخی امور توسعه‌ای در اختیار کشورها قرار می‌دهد بنابراین کسانی که این خبر را شنیده‌اند نباید این 8 میلیون یورو را با بسته حمایتی میان ایران و اتحادیه اروپا برای حفظ برجام اشتباه بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین شرط استفاده بخش خصوصی از تسهیلات خارجی که سیستم بانکی در قالب پوشش‌های بانک مرکزی بتواند تسهیلات و ضمانت دولتی لازم برای بازپرداخت این تسهیلات را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد زیرا بنگاه‌های وام‌دهنده تعهدات لازم برای بازپرداخت را معمولا از بانک مرکزی یا دولت هر کشوری که بخش خصوصی آن تسهیلات دریافت کرده‌، طلب می‌کنند.

سلطانی بابیان اینکه متاسفانه فرآیند تضمین اجرای تعهدات برای بخش خصوصی بسیار سخت است ،گفت: این امر باعث می‌شود که بخش خصوصی در مقایسه با بخش دولتی، در دریافت و استفاده از این تسهیلات با محدودیت بیشتری مواجه شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر