بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
در حالی در روزهای اخیر اغلب بانک‌ها برای افزایش نرخ سود و افتتاح حساب‌های سپرده با سود بالا اقدام کرده‌اند که در سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید هیچ مجوزی برای افزایش نرخ سود صادر نکرده و فقط مجوز تمدید حساب‌ها در تاریخی مشخص را داده است. گرچه تمدید حسابهای مورد نظر بانک مرکزی هم اغلب سودهای بالای ۱۵ درصد را در بر می‌گیرد، ولی اکنون مشخص نیست بانک‌ها بر اساس کدام دستور این اجازه را داشته‌اند که افتتاح حساب‌های جدید را با سودی بین ۱۵ تا ۲۳ درصد انجام دهند؟
کد خبر : ۱۷۹۴۰۶


به گزارش بورس نیوز، با توجه به اینکه بانک‌ها در فاصله اول تا یازدهم شهریورماه سال گذشته و قبل از اجرای دستورالعمل کاهش نرخ سود بانکی برای جابه‌جایی حساب‌های مشتریان اقدام کرده و اغلب با سودهای بالا افتتاح حساب کردند، برای سال جاری و در آستانه سررسید این حساب‌ها بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به آنها مجوز داد تا بتوانند برای مدت یک ماه سپرده‌های مدت‌دار سال گذشته و در فاصله تعیین شده را تمدید کنند. این اقدام در راستای ممانعت از خروج سپرده از بانک‌ها و عدم ورود به بازارهای ارز و سکه انجام شد.

به دنبال این بخشنامه بود که در شعب بانک‌ها تکاپو برای افزایش نرخ سود و تغییر در حساب‌های سپرده آغاز شد و در فاصله دوم تا یازدهم شهریورماه نه تنها حساب‌های مدت‌دار قبلی را تمدید کردند بلکه اکثرا برای افتتاح حساب‌های جدید با نرخ سود بالای ۱۵ درصد که اغلب ۱۹ تا ۲۳ درصد است، اقدام می‌کنند. جالب اینجاست که از هر کدام سوال می‌شود بر چه مبنایی قرار است نرخ سود افزایش پیدا کند، می‌گویند با توجه به بخشنامه بانک مرکزی در حال انجام این کار هستند!

اما آنچه که عبدالناصر همتی-رئیس کل بانک مرکزی- امروز(سه‌شنبه) و در همایش بانکداری اسلامی در رابطه با سود بانکی عنوان کرد بر این تاکید داشت که این بانک هیچ مجوزی برای افزایش نرخ سود صادر نکرده و فقط این اجازه را به بانک‌ها داده تا سپرده‌های مدت‌دار دوم تا یازدهم شهریورماه سال گذشته را تمدید کنند. بنابراین همتی می‌گوید اینکه عنوان می‌شود سود در بانک‌ها افزایش پیدا کرده و مجوز آن را بانک مرکزی داده است، صحیح نیست.

 گر چه رئیس کل بانک مرکزی تاکید دارد مجوزی برای افزایش نرخ سود نداشته ولی طبق گفته وی فرمان تمدید حساب‌های فاصله مشخص شده در دوم تا یازدهم شهریورماه را داده است که باید در این زمینه یادآور شد حساب‌های این زمان عمدتا سودهای بالای ۲۰ درصد دارند و بانک‌ها در این فاصله مشتریان خود را فراخوانده بودند تا حساب‌های خود را قبل از کاهش نرخ سود تغییر دهند. به عبارتی اکنون بانک مرکزی مجوز تمدید حساب‌های با سود سپرده بالای ۲۰ درصد سال گذشته را به گونه‌ای به بانک‌ها داده است. از سوی دیگر اینکه اغلب بانک‌ها به طور همزمان از چند روز گذشته و به دنبال بخشنامه بانک مرکزی برای تمدید حساب‌ها برای افتتاح حساب‌های جدید با سود بالای تا ۲۳ درصد اقدام کرده‌اند نمی‌تواند چندان خودسرانه باشد، به هر حال باید در این رابطه علامت مثبتی از مراجع بالادستی دیده باشند که اقدام کنند در غیر این صورت اگر این گونه نیست جای سوال دارد که چرا بانک مرکزی در روزهای اخیر مانع از اقدام بانک‌ها برای افزایش نرخ سود در افتتاح حساب‌های جدید نشده و نظارتی بر آنها نداشته است!؟

بر اساس گزارش ایسنا، با این حال آنطور که همتی اعلام کرده است بانک مرکزی در حال بررسی در حوزه سود بانکی بوده و احتمالا بزودی در این باره تصمیم‌گیری‌هایی انجام خواهد شد و در این جریان احتمال برگشت سپرده‌های بیش از یکسال وجود دارد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:

کند شدن گردش نقدینگی در اقتصاد

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:

رسوب پول در جریان سفته‌بازی سپرده‌های روزانه

نایب‌رئیس هیات‌مدیره کانون کارگزاران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

عدم نیاز بازار به ویترین‌سازی شاخص‌ها در تابلوها/ بورس جزیره بی‌پول‌ها نیست

ارسال نظر