بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷
فعال صنعت ساخت‌وساز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تأکید کرد:

بازی مؤسسات مشکل‌دار در زمین مسکن/ سونامی قیمت به بازار مسکن رسید

قیمت مسکن در شهر تهران در یک سال اخیر رشد بیش از 60 درصدی داشته است. به‌رغم این حجم تورم، گفته می‌شود افزایش نرخ مصالح ساختمانی همچون سیمان و محصولات فولادی و... افزایش قیمت دیگری در بازار مسکن به دنبال خواهد داشت.
کد خبر : ۱۷۹۴۰۷

محمدعلی ربانی رئیس کمیسیون انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار مسکن بیان کرد: سونامی قیمتها شکل‌گرفته و رشد این بازار در اثر چند اتفاق ازجمله کاهش تولید مسکن در چند سال اخیر رخ‌داده است.

وی ادامه داد: طبق آمارهای ارائه‌شده سالانه 700 هزار ازدواج صورت گرفته و همچنین 150 هزار واحد مسکونی نیز به بافت فرسوده تبدیل می‌شود که باید مسکن جدید جایگزین آن‌ها شود، ضمن اینکه تقاضای انباشته از سنوات قبل نیز وجود دارد بنابراین برای تأمین این نیاز بالقوه، تولید به حد کافی انجام‌نشده و به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا باید منتظر افزایش قیمت بود.

این فعال صنعت مسکن تصریح کرد: در یک سال گذشته، بازار رهن و اجاره آن‌قدر رشد داشت که برخی افراد را به خرید مسکن ترغیب کرد.

وی اضافه کرد: نوسانات بازار ارز و سکه، بازار مسکن را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد، البته این تأثیرگذاری چندان قابل‌توجه نیست؛ افزایش نرخ ارز در هزینههای تولید تأثیر بیشتری داشته است.

ربانی افزود: بخش عمده مصالح ساختمانی مثل آهن‌آلات و تأسیسات برق و... به قیمت‌های جهانی وابسته بوده و دولت در قیمت‌گذاری تفکیکی بین بازار داخلی و خارجی قائل نشده که این امر باعث افزایش نرخ ارز بهای تمام‌شده ساختمان شده است اما این افزایش بهای تمام‌شده هنوز در قیمت‌های جدید مسکن نمایان نشده و آثار افزایش قیمت تمام‌شده در سال 98 مشخص خواهد شد.

وی افزود: رشد قیمت‌ها در بازار مسکن، واقعی بوده و با توجه به افزایش بهای تمام‌شده، تولید مسکن در سال‌های آینده گران‌تر خواهد بود.

رئیس کمیسیون انجمن انبوه‌سازان افزود: افزایش قیمت مسکن تا حدودی واقعی بود؛ چراکه قیمت مسکن در چند سال اخیر رشد نکرده بود؛ ولی نرخ رهن و اجاره رشد چشمگیری داشته است. گرچه تقریباً یک سال است که بازار مسکن رونق گرفته و قیمتها افزایش داشته ولی پیشبینی‌ها آن است که افزایش قیمت مسکن درنهایت منجر به رکود خواهد شد.

این فعال بازار مسکن در مورد راه‌حل‌های بهبود وضعیت بازار مسکن عنوان کرد: بازار مسکن جزئی از فضای اقتصادی کشور است و پیشنهاد انبوه‌سازان در قالب بسته‌ای آماده‌شده که هم ایجاد اشتغال و هم منافع بخش تولید و هم کنترل قیمت مسکن را تضمین می‌کند و در چندین جلسه مختلف اعلام کرده‌ایم در صورت آمادگی دولت این بسته را ارائه خواهیم کرد؛ ولی توجهی به پیشنهاد ما نشده است.

وی در خاتمه گفت: جهش نرخ ارز در کشور، ریشه‌یابی نشده و نهادهایی که نقدینگی بالا و قدرت تغییر روند بازارها را داشته‌اند، عمدتاً نهادهای خصولتی و مؤسسات مالی هستند؛ هر زمان فرصتی ایجاد می‌شود مافیای اقتصادی به بازارهای مختلف ورود کرده و آن بازار را دچار تلاطم می‌کنند. باید انقلاب در نظام بانکی صورت گیرد و برخی از مؤسسات مشکل‌دار، تعطیل یا در بانک‌های دیگر ادغام شوند و مادامی‌که درزمینهٔ ذخایر نزد بانک مرکزی با مشکل مواجه‌اند، امکان فعالیت نداشته باشند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر