بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
معاون استانداردهای طرح‎ها و پروژه‎های وزارت نفت گفت: تاکنون ۱۹ استاندارد ملی برای ۱۰ گروه کالاهای اساسی صنعت نفت تدوین شده که از این میان، ۶ استاندارد شماره ملی دریافت کرده‎اند و ۱۳ استاندارد نیز پس از ویراستاری نهایی دارای شماره ملی می‎شوند.
کد خبر : ۱۷۹۵۰۹

به گزارش بورس نیوز، حمیدرضا نصرتپوریان معاون استانداردهای طرحها و پروژههای وزارت نفت،گفت: بر اساس بند الف ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت که تمامی شرکت‌های تابعه وزارت نفت را مکلف به تعیین، بازنگری و نظارت بر حسن اجرای استانداردهای صنعت نفت کرده است، تفاهمنامه‌ای با سازمان ملی استاندارد در اردیبهشت ماه سال ۹۴ منعقد شد که براساس آن استانداردهای مورد استفاده در صنعت نفت باید پس از تدوین در وزارت نفت، از سوی سازمان ملی استاندارد ملی شود تا به این ترتیب ذی‌نفعان استاندارد در صنعت نفت ایران بخش دولتی و غیردولتی به طور یکپارچه از این استانداردها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در این زمینه، تعیین استانداردهای ۱۰ گروه کالاهای پرمصرف صنعت نفت به عنوان پایلوت اجرای این تفاهم‌نامه در دستور کار مشترک وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد قرار گرفت ،تصریح کرد:بر این اساس، کمیتههای مرجع تخصصی استاندارد تشکیل و فهرست خبرگان و دبیران ذیصلاح برای کمیته‌های مرجع ۱۰ گروه کالاهای اولویت‌دار ساخت داخل در حوزه صنایع بالادست تعیین شد.

نصرت پوریان با اشاره به اینکه براساس تصمیم‌های اتخاذ شده روش کدنویسی یا همان «آیین کار» مورد استفاده قرار گرفت،گفت: در این زمینه تا کنون «۱۹ آیین کار» برای ۱۰ گروه کالاهای پرمصرف صنعت نفت تهیه شده که ۶ استاندارد آن شماره ملی دریافت کرده‌اند و ۱۳ استاندارد دیگر در مرحله ویراستاری به منظور ارسال به کمیته‌های ملی قرار دارند که پس از ویراستاری در کمیته‌های ملی، بررسی و تصویب می‌شوند و درنهایت شماره ملی دریافت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: تهیه استانداردهای بسته نخست ۱۰ گروه کالاهای پرمصرف صنعت نفت به پایان رسیده است و هنوز بسته دوم این اقلام به ما اعلام نشده که به محض اعلام آن، کار تهیه استانداردهای این اقلام نیز آغاز خواهد شد.

نصرت پوریان با اشاره به اینکه در دی ماه سال ۹۶ قانون تقویت و توسعه نظام استانداردسازی از طرف ریاست محترم جمهوری به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد،افزود: مطابق مفاد مندرج در این قانون، سازمان ملی استاندارد موظف شده است بر فرآیند تهیه استانداردها توسط دستگاه‌های اجرایی نظارت کند یعنی هر دستگاه اجرایی موظف است استاندارد مورد نیاز خود را تحت نظر سازمان ملی استاندارد تهیه و آن را ملی کند.

وی ادامه داد:بر این اساس با توجه به اقدام‌های صورت گرفته وزارت نفت در تهیه و تعیین استانداردهای ۱۰ گروه کالاهای پر مصرف صنعت نفت و دریافت شماره ملی برای این اقلام که در سایت سازمان ملی استاندارد نیز ثبت شده است، وزارت نفت از وزارتخانههای پیشرو در این زمینه به شمار میآید.

معاون استانداردهای طرحها و پروژههای وزارت نفت یادآور شد: از سال گذشته که تعیین استانداردهای ۱۰ گروه کالاهای پرمصرف صنعت نفت به اتمام رسید، کار بازنگری و روزآمد کردن دوباره IPSهای قدیمی صنعت نفت با شیوهنامه مصوب جدید برای تدوین استانداردها آغاز شد و قدیمی‌ترین IPSها بازنگری شد و تا زمانیکه تعیین استانداردهای بسته دوم ۱۰ قلم کالای پرمصرف صنعت نفت به ما ابلاغ نشود، کار بازنگری و روزآمدکردن IPSهای قدیمی صنعت نفت ادامه خواهد داشت.

نصرت پوریان با اشاره به تدوین آییننامه نظام استانداردسازی در صنعت نفت ایران، افزود: این آییننامه به زودی از سوی وزیر نفت به شرکتهای تابعه ابلاغ خواهد شد که مطابق با مفاد آن، شرکتهای تابع وزارت نفت مکلف به ایجاد بستر مناسب برای همکاری در استانداردسازی میشوند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
وزیر نفت در مراسم امضای تفاهم نامه طرح نفس تاکید کرد:

تشکیل شورای عالی نظارت بر طرح نفس در منابع انسانی وزارت نفت

وزیر نفت در مراسم امضای تفاهم نامه طرح نفس تاکید کرد:

تشکیل شورای عالی نظارت بر طرح نفس در منابع انسانی وزارت نفت

ارسال نظر