بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
در این گزارش، بین شرکت پالایش نفت تهران و 5 شرکت دیگر گروه پالایشی حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، مقایسه ای بر اساس تحلیل ساختار فاصله دارایی ها صورت گرفته است.
کد خبر : ۱۷۹۵۲۸
به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار بورس نیوز، ترکیب دارایی های جاری پالایشگاه  تهران حاکی از تفاوت های زیادی با میانگین صنعت دارد.



بیشترین سهم به موجودی مواد و کالا اختصاص یافته که این امر می‏تواند بیانگر کاهش بازار فروش محصولات این شرکت باشد. موجودی مواد و کالا با میانگین گروه در سال 96 اختلافی بیش از 4 درصدی دارد که از این حیث در رتبه دوم قرار می گیرد.



موجودی نقد "شتران" در سه سال اخیر روند کاهشی داشته اما با این وجود نسبت به میانگین گروه در سال 96 رقم بالاتری است و از این منظر رتبه اول را به خود اختصاص داده است. 

بخشی از کاهش موجودی نقد این شرکت را می توان به سرمایه گذاری های کوتاه مدت ارتباط داد؛ چرا که در سال 96 برخلاف سال های قبل از آن، رقمی برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت درنظر گرفته شده است. 



نکته دیگر اختلاف بین دریافتنی تجاری شرکت است که در مقایسه با مقدار 20 درصدی میانگین، اختلاف 5/2 درصدی دارد که می توان نتیجه گرفت کالاهای ساخته شده کمتر به فروش رفته و همچنین شرکت بیشتر معاملات خود را به صورت مدت‌دار و چکی انجام داده است. این امر به نوبه خود موجب رشد سهم موجودی مواد و کالا نیز شده است.

نکته ای که بیش از هر چیز در بررسی ترکیب کلی دارایی های شتران به چشم می خورد، اختلاف قابل توجه بین سهم دارایی های ثابت مشهود در مقایسه با میانگین گروه است. درصد سهم دارایی های ثابت مشهود در مجموع دارایی های شرکت نسبت به میانگین گروه 15 درصد پایین‏تر بوده و در سه سال اخیر روندی رو به نزول داشته است.

به نظر می رسد این شرکت باید نسبت به بروزرسانی زیرساخت ها، ماشین آلات و تجهیزات خود اقدام نماید.


بررسی دارایی های "شتراننشان می دهد که در سه سال اخیر از میزان دارایی های ثابت مشهود کاسته شده و در مقابل مقدار دارایی های جاری افزایش یافته است. اما در میانگین گروه، حرکت برعکس بوده و از دارایی های جاری کاسته و به دارایی های ثابت مشهود افزوده شده است.


نمودار زیر روند سهم دارایی هاي جاري و ثابت مشهود را از سال 94 تا 96 نشان می دهد:




اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
احسنت بر تیم محترم بورس نیوز
بورس باز
Germany
سه‌شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲
بورس نیوز تازه داره روی روال میفته
ناشناس
United States of America
سه‌شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴
عالی بود.دمتون گرم
امین
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۵
واقعان عالی بود و تشکر فراوان. فقط لطف کنین اخبار جهت دار ندین تشکر
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
نظرات خوانندگان در مورد اوضاع کشور و سهم‌ها را منتشر نمیکنید ولی تا یکی گفت آفرین بر بورس نیوز از خوشحالی خودتون رو ... کردید و انتشار دادید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۳
این چه وضعی هست در کشور ؟ آقایان اصلن نمی دانند که دچار ابرتورم هستند. روی ونزوئلا رو سفید کردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۴
این تحلیل‌ها به درد بورس نمی خورد هر چی اینا میگن برعکس از آب در میاد