بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

آزادسازی یا قاچاق‌و‌احتکار، دولت تصمیم بگیرد / سرمایه‌گذاری سیبل ناتوانی نظارت

سنگ‌آهنی‌ها مناسب‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری در نیمه دوم سال هستند.
کد خبر : ۱۷۹۵۳۳

این روزها تعدد صدور بخشنامه ها و دستورالعمل ها و نیز اظهار نظرات مختلف مسئولان و دولتمردان موجب ابهام سرمایه گذاران شده و التهاب برخی بازار ها به سبب همین تصمیم گیری های ناگهانی افزایش یافته است.

محمد شکوری راد کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز در این خصوص عنوان کرد: به رغم آنکه عدم ثبات در تصمیم گیری ها فضای اعتماد در بازارها را تار کرده؛ ولی چشم انداز بازار سرمایه به سبب پتانسیل بالای این بازار مثبت است.
وی افزود: نرخ ارز رشد چشمگیری داشته و افزایش ارزش جایگزینی و نیز رشد سودآوری صنایع را در پی داشته است. قطعا اثر این موضوع بر قیمت سهام مثبت خواهد بود.

وی ضمن تاکید بر نادرست بودن مداخله در قیمت گذاری کالاها بیان کرد: گرچه در سال های گذشته نیز نرخ ارز رسمی بانک مرکزی با نرخ ارز بازار آزاد یکسان نبود؛ ولی اختلاف این دو نرخ چندان زیاد نبود؛ اما این روزها اختلاف نرخ ارز رسمی با نرخ ارز آزاد بسیار فاحش بوده و همین اختلاف نرخ ایجاد رانت و فساد کرده است. دولت باید بپذیرد که نرخ واقعی دلار، 4200 تومان نیست و قیمت گذاری هیچ کالایی (حتی کالاهای اساسی) با این نرخ منطقی نیست. دولت توان نظارت بر همه بخش ها را ندارد تا کالاهای اساسی با نرخ ارزان به دست مردم برسد و در نتیجه این روش قیمت گذاری، هم صادرات قاچاق کالاهای اساسی شدت گرفته و هم شاهد احتکار هستیم و در نهایت، به زودی قحطی کالایی خواهیم داشت و فقط عده ای سودجو منتفع خواهند شد.
وی افزود: در این شرایط اقتصادی چاره ای جز آزادسازی قیمت ها نخواهیم داشت و هر چقدر هم دولت جهت کنترل قیمت ها و جلوگیری از تورم تلاش کند، باز هم تورم به همه بازارها سرایت خواهد کرد. به عنوان مثال با وجود قیمت گذاری های تکلیفی و عدم صدور مجوز افزایش قیمت خودرو، قیمت خودرو در بازار آزاد اختلاف چشمگیری با قیمت مصوب کارخانه داشته و این نشان می دهد دولت در کنترل قیمت ها موفق نبوده و فقط زمان و سرمایه، هدر داده ایم و جیب دلالان را پر کرده ایم. قیمت محصولات باید واقعی شده و متناسب با افزایش بهای تمام شده، افزایش یابد. بدون شک این اقدام تورم به دنبال خواهد داشت؛ ولی می توان با برنامه هایی از جمله یارانه نقدی و کالایی یا افزایش نرخ حقوق و دستمزد، ترتیبی داد تا هم منافع تولیدکنندگان حفظ شود و هم قدرت خرید مردم کاهش نیابد.

این فعال بازار سرمایه در مورد صنایع برتر جهت سرمایه گذاری در نیمه دوم سال اظهار داشت: در هر حال تحریم ها به زودی شدت گرفته و محدودیت هایی در تامین مواد اولیه و صادرات محصولات ایجاد خواهد شد. صنایعی که هم جهت تامین مواد اولیه و هم فروش محصول، کمترین وابستگی را به بازار خارجی داشته باشند، اما از افزایش نرخ ارز منتفع شده و نرخ فروش محصول شان افزایش یابد؛ گزینه های مناسب تری برای سرمایه گذاری خواهند بود. برای مثال شرکت های سنگ آهنی گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری هستند؛ چرا که هم مواد اولیه خود را از داخل تامین می کنند و هم بخش عمده محصول خود را در بازار داخل عرضه می کنند؛ ضمن اینکه با افزایش نرخ ارز، نرخ فروش سنگ آهن نیز بالا می رود. علاوه بر این، اثر آزادسازی قیمت ها بر بازار سرمایه مثبت بوده و چنانچه شرکت ها، متناسب با افزایش بهای تمام شده، افزایش نرخ فروش محصول بگیرند، حتما رشد قیمت سهام را شاهد خواهیم بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر