بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
مدیر عامل صنایع پتروشیمی خلیج فارس در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد

ادغام «فارس» و «تاپیکو» همچنان روی میز / کندی ادغام به دلیل خروج وزیر رفاه از کابینه دولت

مدیر عامل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با تکذیب و اظهار بی‌اطلاعی از خبر توقف ادغام هلدینگ خلیج فارس، تاپیکو و سرمایه‌گذاری غدیر به دلیل مخالفت نهادهای حکومتی گفت : چنین موضوعی صحت ندارد.
کد خبر : ۱۷۹۵۵۰

جعفر ربیعی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با اعلام این مطلب، اظهارکرد: پیگیری این ادغام از دستور کار خارج نشده و تنها به دلیل خروج و استیضاحی که به برکناری وزیر رفاه منجر شد، در فرآیند ادغام کندی به وجود آمده البته باید متذکر شد که تاکنون هیچ‌گونه مخالفتی در این زمینه به ما منتقل نشده است.

بر اساس این گزارش، تصمیم هیات دولت مبنی بر ادغام این دو غول صنعت نفت کشور اواسط خردادماه رسانه‌ای شد و بر این اساس هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با افزایش سرمایه، سهام تاپیکو را خریداری خواهد کرد.

ادغام «فارس» و «تاپیکو» همچنان روی میز / کندی ادغام به دلیل خروج وزیر رفاه از کابینه دولت

پیش‌ازاین مدیرعامل شستا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با تائید ادغام دو غول پتروشیمی دولت «هلدینگ خلیج‌فارس» و «هلدینگ نفت و گاز تأمین اجتماعی» از موافقت وزارتخانه‌های دفاع، نفت، رفاه و تامین‌اجتماعی با کلیت این ادغام خبر داده بود.

مرتضی لطفی بابیان این مطلب که سابقه ادغام هلدینگ بزرگ حوزه پتروشیمی در کشور وجود نداشته و بر همین اساس، اهمیت بررسی تمامی جوانب این ادغام به‌منظور حفظ حقوق سهامداران در اولویت قرار دارد، هدف از این ادغام، را راه‌اندازی شرکت پتروشیمی ایران عنوان کرده و گفت: هلدینگ بزرگ پتروشیمی بر اساس ارزش دارایی‌های خود در این شرکت ادغام شوند.

لطفی با اشاره به اینکه شرکت پتروشیمی ایران باید به‌اندازه رقیب عربستانی شود، تأکید کرد: هدف و دغدغه اصلی تمامی وزارتخانه‌ها حفظ حقوق افراد حقیقی و سهامداران خرد این هلدینگ‌ها در فرآیند ادغام است.

وی خاطرنشان کرد: ازآنجایی‌که وزارت اقتصاد مسئولیت سهام عدالت را بر عهده دارد، با این وزارت خانه نیز مذاکراتی انجام‌شده و پیگیر راهکار و شیوه قانونی برای حفظ ذینفعان و سهامداران آن هستیم.

لازم به ذکر است، هلدینگ خلیج‌فارس با نماد «فارس» در بورس تهران حضور دارد یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران است و به‌تنهایی حدود 30 درصد ارزش بازار بورس تهران را در اختیار دارد، تاپیکو نیز که در بورس تهران حضور دارد، دیگر شرکت مطرح بازار سرمایه است و سهامداری عمده آن متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است.

دلیل اصلی برای این ادغاماین دو شرکت بورسی ارتقای جایگاه پتروشیمی ایران در منطقه عنوان‌شده و تشکیل این شرکت پتروشیمی رقیب سابیک عربستان در منطقه ظهور خواهد کرد. تخمین زده می‌شود که با این ادغام مجموع فروش این دو شرکت به ۱۵ میلیارد دلار خواهد رسید که پتروشیمی ایران را بعد از سابیک عربستان در جایگاه دوم در منطقه قرار خواهد داد. مقدار فروش شرکت سابیک عربستان هم‌اکنون نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار است.

یکی دیگر از دلایل این ادغام ناهماهنگی‌ها در عرصه تصمیم‌گیری این دو شرکت پتروشیمی بوده که منجر به درخواست وزیر نفت از دولت برای فراهم آوردن زمینه ادغام این دو شرکت بود چراکه این دو شرکت متعلق به دو وزارتخانه یعنی نفت و رفاه هستند که این پراکندگی تمرکز مدیریت را در حوزه پتروشیمی در مقایسه با شرکت‌های خارجی و رقبای منطقه‌ای از بین برده است.

نبود تمرکز در عرصه مدیریت در صنعت پتروشیمی کشور منجر به کاهش رقابت پذیری این صنعت در مقایسه با شرکت‌های خارجی شده است .

اخباری مبنی بر ادغام دو هلدینگ غدیر و صندوق نفت نیز شنیده شده که گویا درباره اجرای این تصمیم گیری شده و دولت موافقت خود را اعلام کرده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر