بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

شکست مقاومت ها در گرو ورود نقدینگی جدید/ موج صعودی بعدی پس از انتشار گزارشات ۶ ماهه

با انتشار گزارش های ۶ ماهه، رشد دیگری شاهد خواهیم بود. تقاضای کنونی خودرو در بازار کاذب بوده و در ماه های آینده، رکود به دنبال خواهد داشت.
کد خبر : ۱۷۹۵۹۶

بازار سرمایه همچون سایر بازارهای مالی این روزها مرتبا در نوسان است؛ هر روز از سویی به بهانه افزایش نرخ ارز شاهد رشد چشمگیر قیمت برخی سهم ها هستیم و از سوی دیگر به دلیل ابهام نسبت به آینده اقتصادی کشور و وضعیت قیمت های جهانی و نرخ ارز و اوضاع سیاسی و... تقاضای سهم ها دوام چندانی نداشته و با فروکش تقاضا و افت قیمت سهم برخی گروه ها، جریان نقدینگی به سمتی دیگر تغییر مسیر می دهد. بازار ارز هم به علت دغدغه کاهش درآمدهای نفتی و رشد تقاضای سنتی ارز، رکوردهای تازه‌ای ثبت کرده است.هر چند افزایش نرخ ارز یکی از اهرم‌های رشد ارزش سهام شرکت های صادرات محور است، اما روند افسار گسیخته و بدون توجیه آن، سبب تزریق هیجان و القای نگرانی به سایر بازارها می‌شود.


مجتبی معتمدنیا کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص وضعیت فعلی بازار بیان کرد: مهمترین مشکل فعلی بازار سرمایه، کمبود نقدینگی است. به محض رسیدن قیمت سهم های بزرگ و بنیادی بازار به سقف قیمتی، شاهد فشار عرضه ها و افت قیمت هستیم و با این شرایط، شکست مقاومت ها نیاز به ورود نقدینگی جدید خواهد داشت.
وی افزود: به رغم افزایش نرخ ارز و لمس قیمت های بالای ۱۰ هزار تومان توسط دلار، هنوز بازار سرمایه واکنشی نشان نداده و در قیمت فعلی سهم ها، دلار حدود ۶ هزار تومانی لحاظ شده است.

این فعال بازار سرمایه با تاکید بر مقاومت بازار بر رشد سهم های بزرگ گفت: مهمترین علت مقاومت بازار بر افزایش قیمت سهم های بزرگ، ضعف قدرت خریدار نسبت به فروشنده است. حقوقی ها در سقف های قیمتی اقدام به عرضه می کنند و مجال افزایش قیمت به سهم های بزرگ نمی دهند. رشد بازار سرمایه در گرو رشد سهم های بزرگ و شاخص ساز بوده و تحقق این موضوع منوط به ورود نقدینگی جدید است. این وضعیت، زنگ خطر احتمال دستکاری قیمت سهم شرکت های کوچک و بعضا بازار پایه ای است. سهامداران برای نوسان گیری، جذب سهم های کوچکتری که شناوری کمتری داشته می شوند و حباب قیمتی در سهم هایی ایجاد می شود که عمدتا سازمان بورس حساسیت کمتری به آنها داشته و از شفافیت کافی هم برخوردار نیستند. 
وی اضافه کرد: البته عامل دیگری که می تواند به رشد بازار کمک کند، انتشار گزارش های عملکرد ۶ ماهه است. در حال حاضر هم دغدغه افت صادرات به سبب تحریم ها و هم بحث تسویه اعتبارات کارگزاری ها مطرح است. با مشخص شدن نحوه عملکرد شرکت ها و وضعیت صادرات، بازار درک بهتری از اوضاع داشته و احتمالا در مهرماه حرکت بعدی بازار آغاز خواهد شد.
معتمدنیا در رابطه با تاثیر اوضاع نابسامان اقتصادی کشور بر روند فعالیت شرکت ها اظهار داشت: سرمایه گذاران یا با انتظار رشد سودآوری اقدام به خرید سهم می کنند و یا افزایش ارزش جایگزینی، سبب افزایش جذابیت سهم ها می شود.
 زمانی که اقتصاد دچار بحران شود، در ابتدا کسب و کارهای کوچک دچار مشکل می شوند و بعد از آن کم کم مشکلات به صنایع بزرگ تسری می یابد. شرکت های بازار سرمایه، شرکت ها و صنایع بزرگ هستند و انتظار می رود بازار سرمایه دیرتر از سایر بازارها به این قضیه واکنش نشان دهد. در هر حال، به لحاظ سودآوری، شرکت های صادرات محور از نابسامانی های اقتصادی داخلی کمتر آسیب خواهند دید و شرکت های تولیدکننده اقلام مصرفی که فروش داخلی دارند و نیز شرکت های پیمانکاری، در معرض تهدید بیشتری هستند. اما شرایط تورمی ارزش جایگزینی اکثر صنایع را افزایش می دهد.
وی در معرفی برترین گزینه های سرمایه گذاری در میان مدت گفت: سهم گروه های فلزات اساسی، پتروشیمی، پالایشی ، روانکارها و تک سهمهای تورمی از قبیل غذایی (روغنی،رب و ...)را مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذاری در میان مدت ارزیابی می کنم. البته طبیعی است که در کوتاه مدت، گروه های مختلف بر اساس جو هیجانی و روند لیدر هر گروه، در نوسان باشند.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت گروه خودرویی تصریح کرد: این روزها روش های پیش فروش خودرو، با ابهام همراه بوده و تقویت کننده دلالی است. پس از قضیه کمپین نخریدن خودرو و حمایت دولت از این صنعت، همواره قیمت خودرو در بازار با قیمت فروش مصوب کارخانه اختلاف داشته و اینکه اینک این مشکل را به افزایش نرخ ارز ارتباط دهیم منطقی نیست. ضمن اینکه خریداران فعلی بازار خودرو، خودرو را به عنوان کالای سرمایه ای می خرند و تقاضای بازار، واقعی نیست؛ قطعا تقاضای کاذب کنونی، در ماه های آینده رکود در پی خواهد داشت.
وی در خاتمه افزود: هر چند شخصا با آزادسازی قیمت ها و کشف قیمت بر مبنای عرضه و تقاضا موافق هستم و معتقدم هر گونه مداخله در مکانیزم عرضه و تقاضا، ایجاد رانت می کند؛ اما قطعا آزادسازی قیمت ها، مشکلات صنعت خودرو را مرتفع نخواهد ساخت. در نظر داشته باشید که آزادسازی قیمت خودرو بر اساس عرضه و تقاضا، مشروط به آزادسازی نرخ محصولات فولادی و پلیمری و... خواهد بود که رشد بهای تمام شده را به دنبال خواهد داشت. صنعت خودرو، 

با معضلاتی همچون هزینه های مالی و پرسنلی بالا روبرو است و مادامی که هزینه ها مدیریت نشوند، تغییری در وضعیت خودروسازان رخ نمی دهد. با این تفاسیر، خرید سهم خودرویی ها را با دید تحلیلی، توصیه نمی کنم.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹
سلام کسی نمیتواند بدون دلار ارزشکذاری کالا وخدمات انجام دهد این عجیبنیست اقتصاد دانی که فقطدلاررامیشناسد فقط یک دروغکواست واقتصاد دانیکه که هر روز ذلار را بزرک میکند بیشک یک خیانتکار است