بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱
رئیس کل بانک مرکزی گفت: به صرافی‌ها مجوز داده‌ایم که خودشان ارز به کشور وارد کنند، از امروز هم به صورت گسترده این کار آغاز شده است.
کد خبر : ۱۷۹۶۲۵

به گزارش بورس نیوز، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ارز صادرکنندگان غیرنفتی با متوسط قیمت حدود ۹۰۰۰ تومان در هر یورو در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است،گفت: نزدیک به ۲.۵ میلیارد دلار نیز ظرف یک ماه گذشته ارز برای واردات کالاهای ضروری، اساسی و مواد اولیه کارخانجات تهیه کرده‌ایم و این روند ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه ذخایر ارزی بانک مرکزی متعلق به ملت ایران است، ادامه داد: خوشبختانه ظرف یک الی دو ماه گذشته که در خدمت مردم در بانک مرکزی بوده ام، ذخایر بانک مرکزی به صورت قابل توجهی تقویت شد.

همتی با بیان اینکه ذخایر بانک مرکزی باید تقویت شود و برای تأمین نیازهای اساسی کشور کافی باشد، ادامه داد: بنده نگفته‌ام که سایر منابع بانک مرکزی از جمله منابع ارزیِ جاری بانک مرکزی که از طریق صادرات نفت به دست می‌آید و همچنین منابع ارزی که صادرکنندگان غیرنفتی در اختیار سامانه «نیما» قرار می‌دهند، در بازار وارد نمی‌شود؛ این‌گونه نیست و حتما به بازار وارد می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در بازار ارز دخالت خواهد کرد و این دخالت موجب روند کاهنده در نرخ ارز در بازار شده است،افزود:من هیچ‌گاه در مورد اینکه نرخ ارز زیاد یا کم می‌شود، صحبت نکرده‌ام اما این ریسک در بازار وجود دارد و مردم باید به این ریسک توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه وظیفه بانک مرکزی تأمین نیازهای واقعی مردم در بازار صرافی‌هاست،گفت: این را وظیفه خود می‌دانیم و حتماً این نیازها تأمین خواهد شد و تمهیداتی اندیشیده شده است که این کار از طریق بانک‌ها و صرافی‌ها انجام شود.

همتی تأکید کرد: به صرافی‌ها مجوز داده‌ایم که خودشان ارز به کشور وارد کنند، بنابراین صرافی‌ها مجازند که ارز کاغذی را به کشور وارد کنند. از امروز هم به صورت گسترده این کار آغاز شده است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: علاوه بر این اجازه داده‌ایم بخشی از ارز حاصل از صادرات که صادرکنندگان در سامانه نیما وارد می‌کنند، از طریق اسکناس وارد کشور شده و تحت نظارت بانک مرکزی عرضه شود.

وی در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی چه راهکارهایی برای اجبار صادرکنندگان جهت وارد کردن ارز به بازار ثانویه دارد، تصریح کرد:بعضی از صادرکنندگان مانند پتروشیمی‌ها و فولاد و فلزات رنگی و معادن که میزان صادرات آن ها در سال گذشته مشخص است مکلف هستند که ارز حاصل از صادراتشان را به داخل کشور انتقال دهند.

همتی اظهار داشت: رئیس‌جمهور تأکید کردند که اگر این صادرکنندگان در وارد کردن ارزشان به کشور تأخیر کنند، با آنها برخورد خواهیم کرد. نظام، بانک مرکزی و دولت به هیچ‌وجه از این موضوع نمی‌گذرد و کوتاه نمی‌آید.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه صادرکنندگان غیرنفتی نیز باید ارز خود را به کشور بیاورند،ادامه داد: دیروز به گمرک بخشنامه‌ای مربوط به ضرورت پیمان‌سپاری ارزی ارائه کردیم که براساس آن همه صادرکنندگان باید در زمان صادرات، تعهد پیمان ارزی را امضا کنند و تعهد بدهند که ارز را ظرف دو ماه به کشور بازگردانند.

وی با اشاره به اینکه قیمت ارز هم‌اکنون برای صادرکنندگان خیلی به‌ صرفه است،گفت: بنابراین باید این افراد ارز حاصل از صادرات را به کشور وارد کنند و اجازه دهند واردات، صادرات و تأمین ارز به خوبی انجام شود.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص پیمان‌های دوجانبه ارزی نیز گفت: دیروز در حضور رئیس‌جمهور و رؤسای جمهور ترکیه و روسیه بحث‌های دوجانبه مفصلی داشتیم و توافقات خوبی در مورد صادرات انرژی مثل نفت و گاز و خرید کالاهای اساسی و حل مشکلات بانکی انجام شد.

همتی ادامه داد: تأکید هر سه کشور این بود که دلار از چرخه مبادلات سه کشور خارج شود و امیدواریم در مذاکراتی که در آینده با بانک مرکزی ترکیه و روسیه داریم، توافقات هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

وی تصریح کرد: در این صورت، معاملات با پول‌های ملی سه کشور انجام می‌شود و بر اساس نرخ واحدی که در نظر گرفته می‌شود، مبادلات انجام خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که بزرگترین اشتباه استراتژیک دولت آمریکا این است که خودش کمک می‌کند تا دلار از صحنه مبادلات ارزی حذف شود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر