بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
با توجه به افزایش قیمت تقریبا 30 درصدی املاک مسکونی در منطقه و نیز روند مطلوب اجرای پروژه‌های شرکت و همچنین در اختیار داشتن زمین از سنوات قبل، پیش‌بینی می‌شود روند مثبت سودآوری «ثالوند» با شیب صعودی ملایم تداوم داشته باشد.
کد خبر : ۱۷۹۶۶۳
وام ۳۰۰ میلیونی مسکن با چاشنی رکود تورمی/ تلخ کامی خریداران با رشد نرخ بهره‌های بانکی
به گزارش بورس‌نیوز، کمیسیون عمران مجلس پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن به 300 میلیون تومان در تهران و 150 میلیون تومان در شهرستان ها را مطرح کرده و این در حالی است که این روزها مرتبا از کاهش حجم معاملات مسکن صحبت می‌شود و به نظر می‌رسد با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت مسکن، رکودی دیگر در انتظار این بازار خواهد بود.

سهم‌های گروه ساختمانی از رشد قیمت مسکن و رشد بازار سرمایه عقب مانده‌اند و هنوز تحرک چندانی در این گروه مشاهده نشده است. 

ثالوند از جمله سهم‌های گروه ساختمانی است که عملکرد نسبتا مناسبی داشته و در دوره 9 ماهه منتهی به پایان خردادماه 97 توانسته به ازای هر سهم 257 ریال سود محقق سازد. 

طبق شفاف‌سازی‌ها علت رشد 34 درصدی سودآوری ثالوند در دوره 9 ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش ۵۹ درصدی درآمدهای عملیاتی شرکت بوده و این شرکت علاوه بر پروژه‌های قبلی، امسال پروژه‌های جدیدی همچون «بام چالوس» و پروژه مسکونی «الوند شهرک الهیه» را نیز در دست اجرا دارد.

ابوالفضل محمودی مدیر مالی شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در خصوص تاثیر افزایش احتمالی تسهیلات خرید مسکن بیان کرد: افزایش وام مسکن اگر همراه با کاهش نرخ بهره وام و افزایش مدت زمان بازپرداخت اقساط باشد، به رونق معاملات کمک خواهد کرد؛ در غیر این صورت موجب افزایش قیمت مسکن خواهد شد؛ ضمن اینکه زمزمه افزایش نرخ سود بانکی با هدف اعمال سیاست‌های انقراضی و کنترل بازارها هم مطرح شده که در صورت صحت و اجرا، قطعا نرخ بهره تسهیلات نیز افزایش خواهد داشت. 

وی افزود: در نظر داشته باشید که دریافت وام برای خرید مسکن در صورتی برای مردم امکانپذیر است که مردم اشتغال ثابت و پایدار داشته باشند تا از عهده پرداخت اقساط در طولانی مدت برآیند. با وضعیت کنونی اقتصاد کشور، چشم انداز اشتغال چندان روشن نیست و وام های سنگین برای اقشار ضعیف جذابیت نخواهد داشت.

وی با اشاره به رشد بهای تمام شده ساختمان اظهار کرد: عوامل موثر بر بهای تمام شده ساختمان در یک سال اخیر رشد چشمگیری داشته و قیمت محصولات فولادی، لوله های پلی اتیلن، پکیج و تجهیزات ساختمانی، و... همگی رشد شدیدی داشته و به همین دلیل بهای تمام شده ساخت هر یک متر واحد مسکونی که 2 سال قبل حدود 900 هزار تومان بود اینک به حداقل 1500 هزار تومان رسیده است؛ با توجه به وضعیت بازار محصولات فولادی و... و نیز احتمال افزایش نرخ حقوق و دستمزد در نیمه دوم سال، به نظر می‌رسد روند صعودی بهای تمام شده ساختمان تداوم خواهد داشت.

وی افزود: افزایش بهای تمام شده، به افزایش قیمت مسکن دامن می‌زند و با این اوضاع قیمت مسکن باز هم افزایش خواهد داشت؛ ولی بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و در این صورت، مسکن به کالای سرمایه‌ای تبدیل می‌شود که سرمایه‌گذاران اقدام به خرید آن می‌کنند و بسیاری از متقاضیان واقعی مسکن، توان خرید نخواهند داشت.

این فعال بازار مسکن تصریح کرد: مشکل اصلی، افزایش حجم نقدینگی است که وارد هر بازاری شود، آشفتگی به دنبال خواهد داشت و برای جلوگیری از چنین وضعیتی باید تدابیری اندیشیده می‌شد که نقدینگی به سمت تولید روانه شود.

محمودی در ادامه به ضعف سیاست گذاری در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: با وجود حجم انبوه خانه‌های خالی در کشور، نیاز بخشی از مردم به مسکن پاسخ داده نشده چراکه عمدتا خانه‌های خالی، واحدهای مسکونی لوکس هستند و اقشار متوسط توان خرید آن را ندارند؛ سازندگان به سبب حاشیه سود بالاتر واحدهای مسکونی لوکس، به سمت ساخت این واحدها رفته و به احداث واحدهای مسکونی برای اقشار متوسط کمتر توجه شده و به منظور ترغیب سازندگان به واحدهای مسکونی متناسب با نیاز اقشار متوسط، باید سیاست‌های تنبیهی و تشویقی در نظر گرفته شود؛ مثلا به سازندگان واحدهای مسکونی ارزان قیمت با متراژ کوچک، مزایایی همچون بخشودگی عوارض شهرداری یا تخفیف هزینه انشعابات و... تعلق گیرد تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. 

وی اضافه کرد: یکی‌دیگر از مشکلات انبوه‌سازان، وجود واحدهای تجاری در پرتفوی دارایی‌ها است که با توجه به اقبال مگامال‌ها و فروشگاه‌های بزرگ، مراکز تجاری خرد رونقی ندارند و رکود در بازار املاک تجاری مشاهده می‌شود. به رونق املاک تجاری و همچنین املاک مسکونی لوکس خوشبین نیستم.

مدیر مالی ثالوند در خاتمه در رابطه با وضعیت شرکت بیان کرد: قیمت املاک مسکونی در شهرستان ها نیز رشد داشته؛ ولی این افزایش قیمت به اندازه شهر تهران نبوده با این حال، با توجه به افزایش قیمت تقریبا 30 درصدی املاک مسکونی در منطقه و نیز روند مطلوب اجرای پروژه‌های شرکت و همچنین در اختیار داشتن زمین از سنوات قبل، پیش‌بینی می‌شود روند مثبت سودآوری ثالوند با شیب صعودی ملایم تداوم داشته باشد. 

وی اظهارکرد: به تازگی پیگیر امکان خرید محصولات فولادی از بورس کالا هستیم. در آن صورت، محصولی همچون میلگرد را با قیمت مناسب در اختیار خواهیم داشت که به کاهش بهای تمام شده کمک خواهد کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر