بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
قیمت پسته در بازار حدودا 100هزار تومان است که در مقایسه با قیمت سایر آجیل‌ها، مغز پسته و بادام بالا نیست و همواره هر کیلو پسته حدود 8 تا 10 دلار قیمت دارد.
کد خبر : ۱۷۹۶۷۶

به گزارش بورس نیوز، احمد انارکی محمدی گفت: در خصوص افزایش قیمت پسته در بازار، اظهار کرد:به دلیل تغییرات اقلیمی که صورت گرفت محصول بسیاری از باغات پسته در اوایل فروردین از بین رفت و خسارات سنگینی به باغداران وارد شد و باغات رفسنجان و انار بیش از 95 درصد خسارت دیدند.

پسته در 17 استان تولید می‌شود

نماینده مردم رفسنجان و انار با اشاره به اینکه 17 استان کشور تولید پسته دارند که خساراتی به آنها وارد شده است، گفت: با توجه به خسارات وارد شده به باغات پسته میزان تولید بسیار کم است و کاهش تولید پسته مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

95درصد از تولید پسته صادر می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 95 درصد تولید پسته صادراتی است و باید بازارهای صادراتی و هدف را حفظ کنیم تا زنجیره صادرات از بین نرود، ادامه داد: با کمبود پسته اگر کوچک‌ترین اشتباهی کنیم بازار را از دست می‌دهیم و رقیب ما کشوری مانند آمریکا است که بازارها را از ما می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت، مردم، انجمن پسته و اتاق بازارگانی به سمتی حرکت می‌کنند که با توجه به کمبود پسته بازار هدف پسته ایران را در اروپا و چین حفظ کنند، عنوان کرد: کاهش میزان صادرات و قرار گرفتن در رتبه دوم صادرات پسته بعد از آمریکا به واسطه کاهش تولید پسته است و تحریم‌ها در آن اثرگذاری نداشته.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از افزایش قیمت پسته به دلیل کاهش میزان تولید است، تصریح کرد: پسته کالای لوکس محسوب می‌شود که قابلیت صادرات و ارز آوری دارد و در حال حاضر با توجه تقاضای موجود در بازارهای بین المللی علی رغم کمبود میزان تولید می‌تواند ارز آوری زیادی داشته باشد.

نماینده رفسنجان و انار در پایان خاطرنشان کرد: قیمت پسته در بازار حدودا 100هزار تومان است که در مقایسه با قیمت سایر آجیل‌ها، مغز پسته و بادام بالا نیست و همواره هر کیلو پسته حدود 8 تا 10 دلار قیمت دارد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر