بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
طرحی پیشنهاد شده که در آن طرح واحدهای مسکونی در متراژهای کوچک، در نقاط مختلف شهرها احداث شود و متقاضیان مسکن این واحدها را به صورت درصدی خرید و درصدی اجاره تملک کنند.
کد خبر : ۱۷۹۷۰۰


به گزارش بورس‌نیوز، پس از افزایش قیمت چشمگیر واحدهای مسکونی، معاملات مسکن وارد فاز رکودی شده است. کمیسیون عمران مجلس پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن به 300 میلیون تومان در تهران و 150 میلیون تومان در شهرستان‌ها را مطرح کرده و انتظار می‌رود با افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، معاملات مجدداً رونق گیرد.

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در خصوص تأثیر تسهیلات 300 میلیون تومانی بر بازار مسکن گفت: با توجه به افزایش قیمت مسکن و کاهش ارزش پول ملی، افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن منطقی بوده و این افزایش سقف تسهیلات، به افزایش توان خرید متقاضیان مسکن، رونق چرخه تولید مسکن و ایجاد اشتغال کمک خواهد کرد.

وی افزود: گرچه ممکن است افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به افزایش قیمت مسکن منجر شود اما با توجه به افزایش سطح عمومی قیمتها و رشد بهای تمام‌شده، افزایش قیمت مسکن اجتناب‌ناپذیر خواهد بود؛ چراکه در صورت عدم افزایش قیمت مسکن متناسب با تورم سایر کالاها، تولید برای سازندگان صرفه اقتصادی نداشته و عرضه مسکن کاهش خواهد یافت.

کارشناس صنعت مسکن تأکید کرد: طبیعتاً کاهش عرضه، خود منجر به افزایش قیمت مسکن خواهد شد؛ بنابراین باید قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم و با شیب ملایمی افزایش یابد تا تعادل عرضه و تقاضا برقرار شود.

این فعال بازار مسکن در رابطه با راهکارهای ایجاد رونق در بازار مسکن گفت: به‌هرحال باید تدبیری هم برای اقشار متوسط اندیشید تا بتوانند مسکنی مناسب برای سکونت و متناسب با سطح پس‌انداز خود خریداری کنند.

وی اظهار کرد: برای این منظور، پیشنهادشده تا شورای عالی مسکن و شهرداری با همکاری شهرداری‌ها و کمیسیون عمران مجلس، طرحی اجرا کنند که در آن طرح واحدهای مسکونی در متراژهای کوچک، در نقاط مختلف شهرها احداث شود و متقاضیان مسکن این واحدها را به‌صورت درصدی خرید و درصدی اجاره تملک کنند.

این طرح بسیاری از معایب مسکن مهر ازجمله استقرار در نقاطی که امکانات شهری ندارد را نداشته و خریداران هم می‌توانند به فراخور پس‌انداز خود، بخشی از واحد مسکونی را خریداری کرده و اجاره بخش دیگر را بپردازند و ضمناً با مشکلاتی همچون افزایش هرساله اجاره‌بها روبرو نباشند.

محتشم افزود: علاوه بر این می‌بایست برخی امکانات مانند پارکینگ را از طرح مذکور حذف کرد تا بهای تمام‌شده ساخت کاهش یابد. همچنین خریداران مسکن در این طرح می‌توانند به‌تدریج وجه لازم برای خرید کل واحد مسکونی را تأمین کنند.

وی خاطرنشان کرد: این طرح علاوه بر آنکه به اقشار کم‌درآمد در خانه‌دار شدن کمک خواهد کرد، اشتغال‌زا بوده و همچنین انبوه‌سازان با مشارکت در چنین طرحی می‌توانند هم از سود فروش بخشی از املاک منتفع شوند و هم با دریافت اجاره‌بهای بخشی از املاک واگذارشده، به درآمدی مستمر دست یابند.

وی در خاتمه تصریح کرد: این طرح در برخی کشورها نیز اجراشده و تجربه موفقیت‌آمیزی بوده و با حمایت و جدیت بیشتر ارگان‌های ذی‌ربط، شاهد به سرانجام رسیدن این طرح بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر