بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بخشنامه اخذ تعهد ارزی محضری از صادرکنندگان موجب توقیف کالاهای صادراتی در گمرک و تحمیل هزینه های اضافی به صادرکنندگان می شود.
کد خبر : ۱۷۹۷۱۳

رفت‌وآمد بانک‌مرکزی در مسیر متروک اتوبان دولت گذشته/ تحمیل هزینه‌های اضافی به صادرکنندگان تمامی ندارد

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته بانک‌مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای، صادرکنندگان کالاهایی غیر از فولاد و پتروشیمی را مکلف کرد که ظرف سه ماه ارز خود را به کشور بازگردانند ضمن آنکه 4 شیوه واردات در مقابل صادرات خود یا اشخاص ثالث، پرداخت جهت تسهیلات ارزی اعم از فاینانس، ریفاینانس، یوزانس، فروش ارز به بانک‌ها و صرافی های مجاز و سپرده گذاری ارزی نزد بانک ها نسبت به رفع تعدات ارزی خود اقدام کنند.

پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در این رابطه بورس‌نیوز گفت: بخشنامه اخذ تعهد ارزی محضری از صادرکنندگان موجب توقیف کالاهای صادراتی در گمرک و تحمیل هزینه‌های اضافی به صادرکنندگان می‌شود اما با توجه به حجم کاری فراوان صادرکنندگان، امکان حضور متعدد آن‌ها در محضرها برای انجام اقدامات مربوط به تعهدات ارزی وجود ندارد .

سلطانی با ابراز تاسف نسبت به سیاست‌های دولت برای رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان گفت:متاسفانه این دولت نیز سیاست‌های دولت قبل را در پیش گرفته که این امر آسیب‌هایی از جمله اختلال در تجارت ایران و عراق را به همراه داشته زیرا با سیاسیت فعلی دولت نقل و انتقلات پول در معاملات این دوکشور با مشکل مواجه می‌شود.

در نسخه ای از این بخشنامه که از سوی کنفدراسیون صادرات ایران منتشر شده، چهار روش رفع تعهد ارزی مشخص شده است.

بر اساس این بخشنامه، علاوه بر اینکه صادرکنندگان کالاهای غیر از پتروشیمی و فولاد باید ظرف سه ماه ارز خود را به کشور بازگردانند، مکلفند به ٤شیوه تعیین شده رفع تعهد ارزی نمایند:

١- واردات در مقابل صادرات خود یا اشخاص ثالث
٢- پرداخت جهت تسهیلات ارزی اعم از فاینانس، ریفاینانس، یوزانس
٣- فروش ارز به بانکها و صرافی های مجاز
٤- سپرده گذاری ارزی نزد بانکها









اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر