بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
کارشناس صنعت صنایع‌غذایی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

صنایع‌غذایی در گوشه رینگ سوبسیدهای دولتی/ ارز 4200 تومانی، دلالان را سیر نمی‌کند

با وجود اختصاص ارز 4200، شاهد تغییری در قیمت موادغذایی نبوده‌ایم و تنها این ارز به کانالی خارج از حیطه تولید وارد شده و تنها تولیدکنندگان متضرر سوبسید و یارانه دولت به واردکنندگان شدند.
کد خبر : ۱۷۹۷۱۶

ناصر مرادی نائب رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع‌غذایی اتاق ایران درخصوص کاهش نرخ‌های جهانی کالاهای اساسی کشور به بورس‌نیوز گفت: کاهش قیمت‌های جهانی کالاهای اساسی کشاورزی در صورتی بر اقتصاد تاثیرگذار خواهد بود که آن کالاها در لیست اولویت‌های اساسی کشور قرار داشته باشد تا با کاهش قیمت‌های جهانی، بازار داخلی نیز تحت تاثیر این قیمت، با روند نزولی مواجه شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، اگر کالاهایی در لیست اولویت‌ها قرار نگرفته باشد نیز حتی با کاهش قیمت‌های جهانی نمی‌تواند در بازار داخلی ایران با نوسان مواجه شود.

کارشناس صنعت صنایع غذایی افزود: امروز واردات اغلب محصولات صنایع‌غذایی و کشاورزی تحت تاثیر بازار آزاد قرار گرفته و ارز 4200 تومانی دخالتی در روند قیمت‌گذاری‌ها ندارد بنابراین نوسانات جهانی نمی‌تواند در بورس‌کالا تاثیرات چندانی را اعمال کند.

مرادی با اشاره به اینکه عدم نیازسنجی محصولات کشاورزی، هزینه‌های وارداتی را افزایش داده، تاکید کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی در داخل تولید شده اما به‌دلیل عدم وجود نیازسنجی و اولویت‌بندی همیشه با مشکل تامین‌نیاز مردمی مواجه شده‌ایم، بنابراین مسئولین نمی‌توانند نیازهای بازار را شناسایی کرده و به موازات آن ارز 4200 تومانی اختصاص دهند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: نیازسنجی بازار، میزان تخصیص ارز4200تومانی را مشخص می‌کند که اگر میزان تولید و مصرف در تعادل باشد، واردات معنایی ندارد ؛ امروز با وجود اختصاص ارز 4200، شاهد تغییری در قیمت موادغذایی نبوده‌ایم و تنها این ارز به کانالی خارج از حیطه تولید وارد شده و تنها تولیدکنندگان متضرر سوبسید و یارانه دولت به واردکنندگان شدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واردات با ارز 4200 تومانی زمانی معقولیت پیدا می‌کند که نیازهای اساسی کشور پوشش داده شود درغیراینصورت تنها باعث سودرسانی به دلالان شده‌ایم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر