بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
به‌دست آوردن بازارهای صادراتی در اقتصاد قابل ارزش فراوانی بوده و نباید این بازارها را سوزاند بنابراین طبق قانون، حتی برای تنظیم بازارداخلی نیز نباید از صادرات جلوگیری کرد اما باید کاملا مواظب بود تا لطمه‌ای به بازارهای داخلی وارد نشود.
کد خبر : ۱۷۹۷۱۹


محسن بهرامی ارض اقدس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اظهار کرد: تمامی صادرکنندگان از مزایای ملی همچون نیروی کار ارزان و انرژی مقرون‌به‌صرفه‌ و موقعیت ویژه کشور برای تولید صادرات‌محور در کشور بهره می‌گیرند بنابراین تعهد اخلاقی، شرعی و قانونی باید داشته باشند تا ارز حاصل از صادرات را برای تقویت بنیه تولید به اقتصاد تزریق کنند.

وی ادامه داد: اگرچه این تعهد در تمامی شرایط اقتصادی بر ضمه صادرکنندگان قرار داشته اما در شرایط کنونی اقتصاد که نیازهای کشور توسط دولت تامین شده و تنها راه درآمدی نیز از منبع فروش نفت صورت می‌پذیرفت، صادرکنندگان بخش‌خصوصی، خصولتی‌ها و حتی بنگاه‌های دولتی به این اهمیت و ضرورت تزریق درآمدهای ارزی به کشور چندان توجهی نداشته و درآمدهای صادراتی خود را با تاخیر وارد کشور کرده یا این درآمدها در محل‌های دیگری سرمایه‌گذاری و به کشور وارد نمی‌کردند.

وی افزود: شرایط کشور به‌گونه‌ای رقم خورده که نیازمند ارز بوده بنابراین تمامی میهن‌دوستانی که ارز در خارج داشته به منظور همراهی دولت و ملت، ارز را به داخل کشور آورده تا ایران در شرایط حساس برخورد خصمانه دولت آمریکا بتواند با خیالی آسوده عبور کند.

بهرامی ارض اقدس اظهار کرد: بخشنامه صادر شده جدید بانک مرکزی مبنی بر تسهیل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در 4 بخش به گونه‌ای تسهیل خواهد کرد تا صادرکنندگان بتوانند اقلام موردنیاز خود یا اقلام موردنیاز تولید کشور را وارد کرده یا ارز خود را به دیگر واردکنندگان در حوزه کالاهای اساسی مردم در قالب سامانه نیما اعطا کرده تا رفع تعهد ارزی، عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، صادرکنندگان می توانند بدهی ارزی خود را به صندوق توسعه یا صندوق ذخیره ارزی سابق پرداخت کنند و  حتی فعالان صادراتی راهکار دیگری همچون سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها را پیش روی خود دارند.

وی درخصوص میزان عرضه پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها در بورس‌کالا گفت: نخستین راهکار آن بوده که روش فعلی یعنی عرضه کالاهای اساسی، فولادی‌ها و غیره با نرخ 4200 تومانی در این بازار ادامه داشته باشد اما نباید فراموش کرد چنین فرمولی باعث ایجاد رانت در بازار شده و مصرف‌کننده نهایی نمی‌تواند از قیمت واقعی عرضه شده در بورس‌کالا بهره‌مند شود.

وی با اشاره به دومین راهکار عرضه‌ها در بورس‌کالا افزود: حذف سقف رقابت در بورس باعث متعادل شدن قیمت‌ها با بازار ثانویه شده هکه در چنین شرایطی فولادی‌ها نیز قابلیت عرضه کالاهای خود در بازار را پیدا می‌کنند البته معافیت ارزش‌افزوده از کالاهای اساسی باید برداشته شود که عملاً نیازمندی‌های داخل در شرایط فعلی باید قابل تأمین باشد.

دبیر ستاد تنظیم بازار افزود: گرایش به سمت صادراتی شدن فولادی‌ها و دیگر شرکت‌های صادرات محور می‌تواند معایبی همچون مقاومت کارخانه‌ها به عرضه محصولات در بازارداخل را دربرداشته باشد چراکه صرفه اقتصادی صادرات به تامین بازار داخلی سنگینی می‌کند.

وی درباره بازارهای صادراتی نیز گفت: به‌دست آوردن بازارهای صادراتی فولادی از سوی کارخانه‌های فولادی قابل ارزش بوده و نباید این بازارها سوخت شود بنابراین طبق قانون، حتی برای تنظیم داخلی هم نباید از صادرات جلوگیری کرد و باید کاملا مواظب بود تا لطمه‌ای به بازارهای داخلی وارد نشود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱
چقدر مهربون؟! چقدر خوب صحبت میکنه! وقتی پول ندارن چقدرخوبن!