بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس گفت: متاسفانه وقتی نظارت در کشور ضعیف باشد وداروهای فوریتی هم روز به‌ روز در کشور افزایش پیدا کند باید منتظر بروز این گونه اعمال غیرمسئولانه و غیراخلاقی و ایجاد بازار سیاه و اقدامات پشت پرده‌ای نیز باشیم.
کد خبر : ۱۷۹۷۷۱

به گزارش بورس نیوز، همایون‌ هاشمی در مورد فروش داروهای تاریخ مصرف گذشته در قالب بازار سیاه، گفت: هر دارویی که تاریخ مصرف گذشتهباشد باید امحا شود و این در حالی است که گاه این داروها درگمرکبه دلیل تاخیر ناشی ازبروکراسی اداری بهتاریخ انقضا نزدیک می‌شوند.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب ادامه داد: دستورالعمل برخورد و نحوه مواجهه با داروهای تاریخ مصرف گذشته تعیین می‌کند که کدام بخش باید به این مهم نظارت کرده و کدام بخش باید دستورامحای این نوع داروهارا صادر کند، ضمن اینکه توزیع داروهای تاریخ مصرف گذشته یا دستکاری تاریخ مصرف داروها جرم محسوب می‌شود، علاوه بر اینکه اقدامی غیر اخلاقی و غیر مسئولانه است.

وی اظهار کرد: وقتی از نظر علم پزشکی و سلامت بر بدنه دارویی تاریخ مصرفی درج می‌شود بدین معناست که بعد از تاریخ تعیین‌شده، دارو اثربخشی و کارایی لازم را ندارد و مداخله غیرمسئولانه در معالجه بیمار است، از سوی دیگر عرضه این نوع داروهاآسیب اقتصادینیز به همراه دارد.

هاشمی بیان کرد: متاسفانه وقتی نظارت در کشور ضعیف باشد وداروهای فوریتی هم روز به‌ روز در کشور افزایش پیدا کند باید منتظر بروز این گونه اعمال غیرمسئولانه و غیراخلاقی و ایجاد بازار سیاه و اقدامات پشت پرده‌اینیز باشیم.

ورود دولت به واردات دارو به رانت و موازنه غیرمسئولانه منتهی می‌شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: ورود دولت به پروسه واردات داروو فعالیت شرکت‌های شبه دولتی یک رانت و موازنه غیرمسئولانه‌ای ایجاد می‌کند، چرا که وظیفه ذاتی خود را فراموش می‌کند و وارد عرصه‌های تصدی‌گری می‌شود، ضمن اینکه واردات و خرید دارو از جمله وظایف دولت نیست و تنها باید به این حوزه‌ها نظارت کند.

وی یادآورشد: هم‌اکنون باید بخش غیردولتی چابک شود و ارز مورد نیاز در اختیار آنها قرار گیرد و نظارت دقیقی بر بازار و شبکه توزیع دارو وجود داشته باشد، و این در حالی است که دولت با برخی رفتارهایی که علیهتولید و چرخش بازرگانیصحیح بوده، منجر به پیچیدگی این روند می‌شود.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که امکان دارد داروهای تاریخ مصرف گذشته وارد داروخانه‌ها هم شده باشند، خاطرنشان کرد: متاسفانه متخلفان راهکارهایی برایدور زدن قانون هم دارند، بنابراین در این مورد فکر و هزینه می‌کنند، کما اینکهتجربیات بدیدر این مورد داریم که با جابجا کردن و دستکاری تاریخ داروها اقدام به فروش داروهای تاریخ مصرف گذشته کرده‌اند و مصرف‌کنندگان هم متوجه این موضوع نمی‌شوند، چرا که این اقدام با چنان مهارتی از سطح بداخلاقی و دقت انجام می‌شود که گاه پخش‌کنندگان هم از آن آسیب می‌بینند و داروخانه‌ها هم متوجه نمی‌شوند و در نهایت داروهای تاریخ مصرف گذشته از طریق شبکه‌های تعریف‌شده وارد بازار می‌شوند و این اقدام نیز در پی ضعف نظارت صورت می‌گیرد. 

این نماینده مردم در رابطه با عرضه واکسن آنفولانزای تاریخ مصرف گذشته در داروخانه‌ها، تصریح کرد: تاکنون گزارشی در این مورد نرسیده است، اما با وجود بازار سیاه و کمبود دارو بروز هر گونه تخلفی امکانپذیر است و واحدهای نظارتی هم باید با همین مبنا دقت بیشتری داشته باشند و بهگزارش‌های مردمی با قید فوریت رسیدگی کنند.

رئیس فراکسیون غذا و دارو با بیان اینکه مجازات سنگینی در انتظار سوداگران بازار دارو است، تاکید کرد: افرادی که هر گونه تخلفی در حوزه سلامت و دارو مرتکب می‌شوند، مجرم هستند و قطعا با آنها به طور جدی برخورد خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر