بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

حذف کوتوله‌های بازار با آزادسازی سقف رقابت

کارشناس بازار سرمایه تاثیر ابلاغیه جدید وزارت صمت درخصوص برداشته شدن سقف رقابت از بازار سرمایه را مثبت دانست.
کد خبر : ۱۷۹۷۸۷


محمدحسن شمسی مدیرعامل کارگزاری توسعه اندیشه دانا در گفت‌وگو با بورس‌‌نیوز درخصوص ابلاغیه جدید وزارت صمت درباره حذف سقف رقابت محصولات فولادی اظهارکرد: محدودشدن بازار منجر به قد کشیدن رانت در بازارسرمایه شده بود و تمام منفعت آن از جیب سرمایه‌گذار و تولیدکننده مستقیما به جیب دلالان سرازیر می‌شد اما ابلاغ این بخشنامه، تشنگی تقاضا در بازار را به نفع شرکت‌های تولیدی تغییر مسیر داد.

وی ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی و فولادی‌ تحت تاثیر مستقیم این بخشنامه قرار گرفته چراکه این شرکت‌ها بر اساس دلار 4200تومانی قیمت‌گذاری می‌شدند اما امروز این بخشنامه دلار آنها را 8هزار تومانی کرد و به‌زودی تاثیر مستقیم آن بر بازار نمایان خواهد شد. 

کارشناس بازارسرمایه افزود: با توجه به افزایش سفته‌بازی در بازار، ثبات سرمایه‌گذاری جزو حلقه‌های مفقودی شرکت‌های تولیدی به شمار می‌آمد زیرا عرضه‌های آنها تحت‌الشعاع جریان‌های فرعی بازار قرار گرفته و علنا شرکت‌های فولادی و پتروشیمی از سود تولید کالای خود محروم شده بودند. 

شمسی با ارزیابی نامه اخیر رئیس سازمان بورس اوراق بهادار به معاون اول رئیس جمهور نیز گفت: حمایت از سهامداران خرد و شرکت‌ها جزو وظایف اصلی سازمان تلقی شده و باید اقدامات مثبت فراوانی را در راستای امنیت سرمایه‌گذاری در کشور انجام دهند؛ اتفاقی که تاکنون رخ داده را می‌توان اینگونه تشریح کرد که کارخانه فولاد، آهن قراضه را کیلویی 2600 تومان خریداری کرده اما پس از فرآیندهای تولیدی و تبدیلی، شمش را 2300 تومان به بازار عرضه کنند که دراین‌صورت ادامه حیات و رقابت تولیدکنندگان از آنها سلب می‌شد.

کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: در حال حاضر قیمت‌ها منطقی شده و شرکت‌ها بر اساس قیمت بازار محصولات تولیدی را به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسانند و بعید به نظر می‌رسد که کالاها در بازار با قیمت بالاتر به فروش رود.

مدیرعامل کارگزاری توسعه اندیشه دانا در پایان اضافه کرد: پیش از این قیمت محصولات بازار بر اساس قیمت‌های جهانی و دلار آزاد در بازار معامله می‌شد اما در بورس‌کالا، محصولات فولادی و پتروشیمی بر اساس دلار 4200 تومانی به رینگ معاملاتی می‌آمد که این تفاوت نرخ، رانت عجیبی در بازار به نفع دلالان و سفته‌بازان ایجاد کرده بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر