بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
طی این دوره بازدهی صندوق ها مطلوب بوده و در میان آنها صندوق هایی با بازدهی بالای 3000 درصد از آغاز دوره فعالیت دیده می شود.
کد خبر : ۱۷۹۸۸۴

به گزارش بورس‌نیوز، حضور صدها شرکت از صنایع مختلف در بورس، انتخاب، تحلیل و سرمایه‌گذاری در سهام را به حرفه‌ای تخصصی و وقت‌گیر تبدیل کرده و افرادی که شغل اصلی آن‌ها در خارج از بازار سرمایه است، توفیق مستمری را در بازار سهام تجربه نمی‌کنند که به این دسته از سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود تا به‌واسطه نهادهای مالی به سرمایه‌گذاری در بورس بپردازند و بهترین واسط سرمایه‌گذاری در بورس، در ایران وجهان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال 1386 و درزمانی که بورس از 500 شرکت تشکیل می‌شد، فعالیت خود را آغاز کردند.

هدف از راه‌اندازی این صندوق‌ها ایجاد مدخلی بهینه برای ورود اقشار مختلف جامعه به بورس بود و صندوق‌ها با جذب 10ها هزار نفر از سرمایه‌گذاران به‌خوبی از عهده این امر برآمده‌اند.

طی این دوره بازدهی صندوق‌ها نیز مطلوب بوده و در میان آن‌ها صندوق‌هایی با بازدهی بالای 3000 درصد از آغاز دوره فعالیت دیده می‌شود که در حال حاضر 175 صندوق در بازار سرمایه ایران فعال بوده و تنوع آن‌ها به حدی است که انتخاب یک صندوق از میان آن‌ها خود امری تخصصی به شمار می‌رود؛ همچنین هرروزه به تعداد صندوق‌های موفق بازار افزوده می‌شود و یک یا چند صندوق را نمی‌توان به‌عنوان صندوق پیشروی بازار معرفی کرد.

از طرف دیگر بسیاری از سرمایه‌گذاران حقیقی برای انتخاب یک صندوق، معیار مناسبی نداشته و صرفاً به تبلیغات، اخبار و شنیده‌ها اکتفا می‌نمایند و به همین دلیل سرمایه‌گذاران شناخت کافی از مدیران صندوق‌ها و استراتژی و اهداف ایشان نداشته و با کوچک‌ترین روند منفی به ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود روی می‌آورند.

با افزایش کمی و کیفی صندوق‌ها، خلأ صندوق سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها احساس می‌شد و سرمایه‌گذاران بهترین صندوقی که سایر صندوق‌ها را زیر نظر گرفته ر شناسایی کرده و در آن‌ها به سرمایه‌گذاری می‌پردازد. این صندوق می‌تواند با سرمایه‌گذاری در انواع صندوق‌های فعال در بازار سرمایه ایران، از تمام موقعیت‌های سرمایه‌گذاری استفاده کرده و بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران خود فراهم آورد.

"صندوق سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها" به‌تازگی به‌عنوان یک ابزار نوین به بازارسرمایه معرفی‌شده و با ابلاغ مقررات و سازوکار این صندوق‌ها از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، خلأ آن‌ها در بازار سرمایه برطرف شود. این صندوق‌های به تجمیع وجوه و سرمایه‌گذاری آن در صندوق‌های فعال بازار سرمایه پرداخته و مدیر صندوق حداقل ۸۵ درصد از سرمایه جذب‌شده را در انواع مختلف صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری می‌کند. با توجه به تنوع مضاعف پرتفوی این صندوق‌ها و هزینه‌های پایین‌تر ارکان آن، این صندوق‌ها می‌توانند به‌عنوان مقصد اصلی افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارند، شناخته شوند.

علیرضا تاج‌بر

مدیرعامل شرکت کارگزاری تأمین سرمایه نوین

اشتراک گذاری :
ارسال نظر