بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
مدیریت نظارت بر بورس‌ها در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز هشدار داد:

نقل و انتقال اوراق مسکن منوط به ثبت در سامانه مرکزی

مدیریت نظارت بر بورس ها گفت: خرید و فروش اوراق مسکن در بنگاه‌های معاملاتی کاملا غیر قانونی بوده و تسهیلات مسکن در سامانه مرکزی سپرده‌گذاری مرکزی باید به نام خود افراد ثبت شود و در صورتی که این مکانیزم انجام نشود و ریجستری نهایی در سپرده‌گذاری مرکزی تغییر نکند، این معاملات مستند و قانونی نیست.
کد خبر : ۱۷۹۹۱۱


محسن خدابخش در گفت و گو با بورس نیوز پیرامون برخی معاملات انجام شده در بازارهای فرابورس گفت: بازار پایه ریسک داشته و افرادی که به این بازار ورود می کنند باید این موضوع را بپذیرند و این بازار در حقیقت مکانی برای تسهیل جابه‌جایی و نقل‌و‌انتقال سهام بوده و شرکت‌های موجود در آن در بورس پذیرش نشده‌اند.

 وی همچنین در مورد دیگر مسئله‌ای که این روزها در ارتباط با نقل و انتقال اوراق مسکن در بنگاه های معاملاتی در پوشش اسامی مشابه با کارگزاران مجوز دار انجام می شود، نیز گفت: این افراد هیچ مجوزی از سازمان بورس و اوراق بهادار برای معامله اوراق مسکن در بنگاه‌های معاملاتی ندارند و چنانچه فردی به این بنگاه‌ها مراجعه کند و متضرر شود سازمان بورس هیچ مسئولیتی نخواهد داشت.

خدابخش ادامه داد: حتی اگر قرار شود چنین اتفاقی رخ دهد تنها در کارگزاری های مجوز دار این اقدام باید صورت پذیرد در غیر این صورت ریسک چنین معاملاتی متوجه افرادی بوده که وارد چنین بازارها و معاملاتی شده اند.

وی پیرامون دیگر اقدامی که در بنگاه های معاملاتی برای اعطای اعتبار برای خریدارن مسکن انجام می شود و بهره های کلانی نیز از آنها اخذ می شود، نیز گفت: این اقدامات کاملا غیر قانونی بوده و تسهیلات مسکن در سامانه مرکزی سپرده گذاری مرکزی باید به نام خود افراد ثبت شود و در صورتی که این مکانیزم انجام نشود و ریجستری نهایی در سپرده گذاری مرکزی تغییر نکند، این معاملات مستند و قانونی نیست.

وی افزود: این معاملات هیچ اعتباری نداشته و از افرادی که برای خرید اوراق مسکن اقدانم می کنند، تقاضاداریم که دقت کافی را به این موضع مبذول دارند.

وی با اشاره به این مطلب که دارایی افراد درسیستم آی پی اس سپرده گذاری مرکزی قابل مشاهد بوده، گفت: افراد باید توجه داشته باشند که این دارایی ها در این سیستم به نام خودشان منتقل شده یا خیر و از کارگزاران داری مجوز اقدام به خریداری اوراق مسکن کنند.

خدابخش همچنین در مورد ظن پول شویی در این معاملات نیز گفت: هر معامله ای به صورت مرکزی ثبت و باید به نام اشخاص باشد و در غیر این صورت رسمیت نداشته و شخصی یا اشخاصی که واسطه این اقدام بوده اند تخلف کرده اند .

وی افزود: اگر کارگزاری در این قضیه تخلف کند به آن رسیدگی می شود ولی بعید می دانم کارگزاری ها چنین اقداماتی را انجام دهند.

به گزارش بورس نیوز، معاونت نظارت بر فرابورس هفته گذشته در نشستی با بیان این مطلب که طی ماه‌های اخیر شاهد فعالیت افرادی بوده‌ایم که عمدتا در بنگاه‌های معاملاتی مستقر شده و اقدام به خرید و فروش اوراق مسکن در پوشش کارگزاران مجوزدار می‌کنند، از غیر قانونی بودن این اقدامات خبر داده بود.

بهنام محسنی گفت: چنین فعالیت‌هایی عمدتا در پوشش اسامی مشابه با شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز و شناخته شده متمرکز شده و این شائبه را برای مردم و مراجعه‌کنندگان عادی به وجود می‌آورد که این افراد نماینده کارگزار معتبر بوده درحالی که این گونه نیست. 

محسنی همچنین ازتمرکز این گونه فعالیت ها در حاشیه شهر تهران و در بعضی کلانشهرها خبر داده بود.

معاونت نظارت فرابورس چگونگی فعالیت مجرمانه غیرقانونی این افراد را نیز تشریح کرد و گفت: این فعالیت‌ها علاوه بر سامانه‌های غیرحضوری و حضوری، اقدام به احراز هویت مراجعان می‌کنند و این گونه فعالیت‌ها و اقدامات حتی ظن موارد مشکوک به پولشویی را نیز مطرح و تقویت کرده است.

محسنی ادامه داد: کارگزاران نباید اجازه فعالیت به دیگران با اسامی مشابه با نام کارگزاری را داده و در صورت مشاهده باید با آن برخورد کنند؛ همچنین در مسیر کنترل داخلی کارگزاران نیز نباید ضعف وجود داشته باشد، چراکه این افراد اقدام به ارائه کد بورسی به مراجعه‌کنندگان از طریق کانال های غیررسمی مرتبط با کارگزاران می‌کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر