بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکت‌های پتروشیمی بخش بزرگی از ارزش بازار سرمایه ایران را تشکیل می‌دهند.
کد خبر : ۱۷۹۹۴۸


میرسجاد مسجد موسوی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با بورس نیوز، درخصوص برداشته شدن سقف رقابت برای شرکت‌های پتروشیمی اظهارکرد: تاثیرگذاری پتروشیمی‌ها بر بورس کشور را نمی‌توان نادیده گرفت اما تجربه اقتصاد حاکیاز آن بوده که بخشنامه‌های متعدد، دست‌انداز بهره‌وری در هر صنعت بازارسرمایه‌ای هست.

وی ادامه داد: شرکت‎های پتروشیمی به سبب صادرات گسترده و تامین ارز به‌همراه فراوانی سهامداران این حوزه باید مورد محافظت مسئولین قرار بگیرد زیرا یک تصمیم نادرست، باعث متضرر شدن بخش بزرگی از بدنه سرمایه‌ای کشور می‌شود.

موسوی با بیان اینکه، یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمان کنونی مورد بحث قرار می‌گیرد، تعیین نرخ فروش محصولات پتروشیمی در بورس‌کالاست گفت: با توجه به مصاحبه وزیر صمت در خصوص دامنه باز قیمت‌گذاری محصولات این شرکت‌ها در تین بازار، انتظار می‌رود که نرخ‌های بالای محصولات در بازار آزاد شکسته شود و به قیمت تعادلی برسد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: دلیل این امر را می‌توان در حوزه بحث صف و صف‌نشینی تفسیر کرد و تا زمانی که تعداد و قیمت محصولی دارای محدودیت باشد، افرادی هستند که سعی می‌کنند از این کمیابی استفاده کرده و منفعت به دست آورند.

موسوی با بیان اینکه اگر این امر در بورس‌کالا صورت پذیرد، گام مهمی در زمینه حذف این صف و به دنبال آن حذف منافع افرادی که به صورت غیر واقعی به دنبال این محصولات بودند، برداشته می‌شود گفت: سرمایه‌گذاران باید توجه کنند که مواداولیه و بهای تمام شده این شرکت‌ها نیز به دنبال فروش بدون محدودیت محصولات آن‌ها دیر یا زود دستخوش تغییر خواهد شد.

وی افزود: اگر فروش محصولات با نرخ آزاد صورت گیرد، مواد اولیه و انرژی مورد نیاز شرکت‌ها نیز باید واقعی شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: بهتر است شرکت‌های پتروشیمی توضیحات لازم را در خصوص نرخ تسعیر ارز و میزان فروش ارز ناشی از صادرات خود به اطلاع سهامداران خود برسانند و تاثیر تحریم‌های اعمال شده و آتی را در میزان فروش و دریافت مبلغ فروش محصولات از طریق بازارهای صادراتی مورد توجه قرار گیرد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر