بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷
کارشناس بورس کالا گفت: با حذف سقف معاملات محصولات پتروشیمی فرصت آربیتراژ برای سودجویان و دلالان از بین می رود.
کد خبر : ۱۷۹۹۷۱
به گزارش بورس نیوز، تک نرخی شدن ارز و اعمال قیمت گذاری دستوری یکی از روش های اجرا شده توسط دولت برای کنترل بازار ارز در چند ماه  اخیر محسوب می شود که این روش تاثیرات زیادی را برای بازارهای مختلف به همراه داشته است. به‌عنوان مثال فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا با نرخ ارز 4200 تومان موجب شد که دلالان به خرید از بورس کالا و فروش محصولات به نرخ ارز آزاد در بازار یا صادرات آن اقدام و سود سرشاری عاید خود کنند که ادامه این روند موجب رشد قیمت مواداولیه و به تبع آن محصولات پتروشیمی شد که به موجب آن تولیدکنندگان بخش پایین دستی و مصرف کنندگان از دسترسی به مواد اولیه ارزان محروم شدند.

بر این اساس، طرح هایی برای پالایش و کنار گذاشتن دلالان از بازار بورس کالا ارائه شده که تازه ترین آنها حذف سقف قیمت معاملات در بورس کالاست.

در این رابطه آرش مرشد سلوک کارشناس بورس کالا به بورس نیوز گفت: با حذف سقف معاملات محصولات پتروشیمی فرصت آربیتراژ برای سودجویان و دلالان از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت محصولات پتروشیمی راهکاری برای حمایت از تولیدکنندگان یا مصرف‌کنندگان محسوب نمی‌شود، گفت: هدف از اجرای این راهکار، حذف رانت و رونق بخشی به بازار بود.

مرشدسلوک در پایان تاکید کرد: حذف سقف معاملات محصولات پتروشیمی در بورس‌کالا اثرات مثبتی را برای بازار به همراه خواهد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر