بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در شرایطی که هزینه تمام شده و سربار خودرو در کشور بالاست نباید به مشتریان این هزینه ها تحمیل شود.
کد خبر : ۱۸۰۰۴۴

به گزارش بورس نیوز، سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب، از پی گیری قول وزیر صنعت در خصوص تشکیل اتاق فکر دولت و مجلس به منظور رفع مشکلات صنعت خودرو خبر داد و گفت: در جلسه مشترکی که مجلس با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشت وزیر صمت قول دادند تا اتاق فکری را با هدف رفع مشکلات صنعت خودرو ایجاد نماید تا در درجه اول مسائل خریداران و بازار خودرو مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه اقدام اساسی در خصوص رفع مشکلات قطعه سازان صورت گیرد.

وی با اشاره به تشکیل فراکسیونی به منظور حمایت از قطعه‌سازان در مجلس گفت : پس از تشکیل این فراکسیون اولین جلسات آن در هفته های اخیر در ارتباط موانع و مشکلات تولید و تامین مواد و قطعات قطعه سازان برگزار و تصمیماتی در خصوص این صنعت اتخاذ شد که البته گزارش آن نیز اعلام شد.

خروجی اقدامات خودروسازان رضایت بخش نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با توجه به پیگیری های کمیسیون صنایع در خصوص مسائل و مشکلات تولید و قیمت خودروبه برخی از اقدامات شرکتها در ارتباط روند عرضه و پیش فروش خودرو اشاره و تصریح کرد: به دنبال مسائل و رشد قیمتی که در دو سه ماه اخیر و پس از نوسانات ارزی در بازار خودرو رخ داد شرکتهای خودروساز برای بازگشت آرامش به بازار خودرو برخی تصمیماتی را اتخاذ کردند منتهی هنوز خروجی آن رضایت بخش نیست.

مقدسی تاکید کرد: متاسفانه نبود رضایت از وضعیت فعلی بازار تولید ، فروش و قیمت خودرو موجب شد تا کمیسیون صنایع در جلساتی که اخیرا با وزیر صمت داشت بر رفع بلاتکلیفی خریداران و تولیدکنندگان و به خصوص قطعه سازان تاکید کند.

نماینده اراک در خانه ملت در ادامه بر لزوم ارائه راهکاری با هدف جبران مسائل موجود در خصوص رشد قیمت و هزینه تولید خودروسازان و قطعه سازان تاکید کرد و گفت: باید در خصوص قیمت خودرو و قطعات تصمیماتی بر اساس واقعیت گرفته شود و هزینه تولید قطعه سازان و خودروسازان به درستی محاسبه شود همچنین باید خودروسازان به موقع و هر چه سریع تر مطالبات قطعه سازان را پرداخت نمایند تا بیش از این واحدهای قطعه سازی با چالش نقدینگی مواجه نشوند.

مقدسی همچنین با توجه به اهمیت برنامه کوتاه مدت دولت برای رفع حباب قیمتی و التهاب بازار خودرو اظهار کرد: هفته آینده کمیسیون صنایع گزارش اقدامات صورت گرفته در خصوص بازار خودرو و روند تولید و عرضه را از دست اندرکاران و شرکتهای خودروسازی دریافت می کند امید است که خودروسازان اقدامات و توضیحات قانع کننده ای در این ارتباط داشته باشند در غیر این صورت مجلس از ابزار نظارتی خود در این زمینه استفاده خواهد کرد.

سازمان حمایت باید با حساب و کتاب در خصوص قیمت خودرو تصمیم گیری کند

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به هزینه بالای تولید خودرو در کشور گفت: در شرایطی که هزینه تمام شده و سربار خودرو در کشور بالاست نباید به مشتریان این هزینه ها تحمیل شود بلکه باید این هزینه ها تعدیل شود البته برخی از مواد اولیه و قطعات مورد نیاز زنجیره تولید خودروسازان افزایش یافته است و طبعا این موارد باید در قیمت ها لحاظ شود اما این مساله نباید موجب افزایش افسار گسیخته قیمت خودرو شود و باید سازمان حمایت و دولت با حساب و کتاب تصمیم گیری کنند.

مقدسی همچنین با توجه به تمهیدات خودروسازان و وزارت صمت در انجام برخی پیش‌فروش‌ها گفت: البته پیش‌فروش‌ها قرار است با تمهیداتی اجرایی شود که متقاضیان غیر واقعی امکان ورود به جریان پیش‌فروش‌های اخیر را نداشته باشند البته این برنامه ریزی مسکنی برای شرایط بحرانی بازار فعلی است و در شرایط عادی منطق ندارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر