بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

FATF ضربه‌گیر روانی بازار ارز/ پیش‌بینی کاهش نرخ ارز دور از ذهن نیست

کارشناس بازار سرمایه گفت: نوساناتی که تابحال در بازار ارز شاهد بوده ایم در شرایطی بوده که هنوز از نظر فیزیکی مشکل ارزی وجود ندارد و عمدتا این نوسانات ناشی از مسائل روانی بوده وچنانچه ایران به FATF بپیوندد شاهد کاهش قیمت ارز خواهیم بود.
کد خبر : ۱۸۰۰۷۰
حمید میر معینی در گفت و گو با بورس نیوز، تصریح کرد: نوساناتی که تاکنون در قیمت ارز بوجود آمده در شرایطی بوده که تابحال از نظر فیزیکی مشکلی نداشته ایم وافزایش قیمت دلاربه طورعمده جنبه روانی داشته و ناشی ازپیش بینی ها نسبت به جریانات ورودی ارزی آینده بوده و عواملی که باعث شده قیمت ارز تحت تاثیر قرار بگیرد و یک مقداری با مشکل مواجه شود  و این باعث اختلال در عرضه ارز در بازار داخلی شود و قیمت ارز افزایش پیدا کند. ولی چنانچه اخباری و سیگنال هایی مبنی بر اینکه محدودتر نشدن جریان ارزی نمود پیدا کند، احتمال دارد قیمت ارز به روال سابق برگردد والبته با FATF و چه با مذاکرات جدید قیمت ارز هم کاهش پیدا می کند و به قیمت های منطقی که قبلا پیش بینی می شد کاهش پیدا می کند.

میرمعینی با بیان این مطلب که در مورد FATF نظرات مختلفی وجود دارد، گفت: عده ای براین باورند که چنانچه ایران به FATF ملحق شود، قیمت ارز پایین آمده و نوسانات ارزی مهار می شود برخی دیگر FATF را مسئله ای سیاسی دانسته و معتقدند چنانچه به آن ورود پیدا کنیم، کشورهای بیگانه به اطلاعات نهانی ما دسترسی پیدا کرده وازطرفی بحث تروریسم را مطرح می کنند.

وی در ادامه گفت: تصمیم گیری در خصوص مسائل سیاسی با توجه به اطلاعات و محتوایی ناشی FATF رد و بدل ، سامانه های بین الملل به کارگروه ویژه مالی به نهادهای مسئول مربوط بوده ودر این خصوص حاکمیت باید تصمیم بگیرد .

میر معینی افزود: پیوستن به FATF که کارگروهی بین المللی بوده، 9 مهرماه باید اتفاق بیفتد،  و این امریکی از پیش زمینه های کاهش تحریم ها و پیوستن کشور به نظام مراودات مالی بین الملل بوده و ربطی به توافق کلان یا عدم توافق با امریکا صورت بگیرد و اینکه مهلتی به ایران داده اند برای پیوستن به این کارگروه  که بحث های پولشویی و بحث های حمایت از تروریسم و شفافیت بیشتر در نقل و انتقالات مالی وجود دارد.

وی ادامه داد: الحاق به این کارگروه ویژه بستری برای پیوستن به نظام مالی مراوادات مالی بین المللی و زمینه ای خواهد بود که در آینده بتوانیم سیستم مالی خود را با نظام بین الملل تنظیم کنیم؛ پذیرش و الحاق به کارگروه ویژه اقدام مالی و پروتکلی این سیگنال را به نظام مالی بین المللی و جامعه جهانی ارسال می کند که ایران تا حدودی به قواعد و مقررات استاندارد بین المللی را پذیرفته و این موضوع خوش بینی را به نسبت به انجام مذاکرات بعدی درخصوص مباحث سیاسی به وجود خواهد آورد که اکنون وجود  دارد و ناشی از اینها داریم وارد بحث تحریم ها می شویم.

میر معینی افزود: این قضیه اتفاق مبارکی بوده و مقدمه ای برای مذاکرات بعدی تلقی شده و این بحث نتیجه خوبی در بازار ارز خواهد داشت و با نزدیک شدن به 13 آبان ماه قیمت ارز دیگر افزایش نخواهد یافت؛ چنانچه کشور به این قرارداد بپیوندد و کارگروه اقدام ویژه مالی ما را تایید کند ، قیمت ارز افت می کند.

وی تصریح کرد: پذیرش این کارگروه نشانه ای مبنی بر کوتاه آمدن ما در برخی موارد بوده و می توان به واسطه آن می توان از ورود کشور به تحریم های جدی تر و سخت تری که در شرف ان هستیم، جلوگیری کرده و حتی شرکای اقتصادی ما در نظام بین الملل تاثیر گذاشته و باعث می شود که ما بتوانیم از این محدودیت های تحریمی آثارش را کاهش داده و این تاثیر مثبتی بر قیمت ارز خواهد گذاشت.

میر معینی تصریح کرد:پیوستن به  پیمان FATF می تواند پیام مناسبی برای مذاکره کنندگان امریکایی باشد که به هر حال شاید ایران را به نوعی نرم تر از گذشته بدانند و اینکه بتوانند برای سایر بحث ها وارد مذاکره شوند.

وی تصریح کرد: نوساناتی که تاکنون در قیمت ارز بوجود آمده در شرایطی بوده که تابحال از نظر فیزیکی مشکلی نداشته ایم وافزایش قیمت دلاربه طورعمده جنبه روانی داشته و ناشی ازپیش بینی ها نسبت به جریانات ورودی ارزی آینده بوده و عواملی که باعث شده قیمت ارز تحت تاثیر قرار بگیرد و یک مقداری با مشکل مواجه شود  و این باعث اختلال در عرضه ارز در بازار داخلی شود و قیمت ارز افزایش پیدا کند. ولی چنانچه اخباری و سیگنال هایی مبنی بر اینکه محدودتر نشدن جریان ارزی نمود پیدا کند، احتمال دارد قیمت ارز به روال سابق برگردد والبته با این FATF و چه با مذاکرات جدید قیمت ارز هم کاهش پیدا می کند و به قیمت های منطقی که قبلا پیش بینی می شد کاهش پیدا می کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر