بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
مدیرعامل شرکت کشت‌ودام گلدشت نمونه اصفهان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

تعهد دولت به تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات دام تا پایان سال جاری/ تولیدکننده‌های شیرخشک، مهم‌ترین خریداران شیر خام

از آن‌جا که شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی و دام‌پروری تامین‌کننده پروتئین مورد نیاز جامعه هستند، توجه به این شرکت‌ها و فراهم آوردن زمینه رشد آنها از ملزمات تامین نیاز جامعه و بی‌توجهی به آنها با توجه به مشکلات پیش رو، زمینه‌ساز آسیب‌های کلان در سطح جامعه است.
کد خبر : ۱۸۰۱۸۹
به گزارش بورس نیوز، سعید صالحی مدیرعامل شرکت کشت‌ودام گلدشت نمونه اصفهان با بورس‌نیوز به گفت‌وگو نشست و از مشکلات صنعت کشاورزی و دام‌پروری، پیشرفت‌های اخیر این صنعت در کشور و شرایط شرکت کشت‌ودام گلدشت نمونه اصفهان سخن گفت.

مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

آیا شرکت طرح‌ توسعه‌ای در دست اجرا دارد؟

طرحی در مجمع این شرکت توسط بنده پیشنهاد شد که هنوز در هیئت مدیره مطرح نشده و در دست بررسی است.

در این طرح، دو پلن مطرح شده که مشخص نیست کدام یک از این‌ها انتخاب شوند. پلن اول، افزایش کمی تعداد دام‌های شرکت بوده و در پلن دوم، از رشد و توسعه کیفی شرکت سخن به میان آمده است و منظور از توسعه کیفی شرکت، تهیه مواد بهتر، ثبت رکورد بالاتر و تهیه کردن شیر باکیفیت‌تر و فراهم کردن امکان استراحت دام برای کارایی بیشتر آن است.

البته شرکت آماده اجرای هر کدام از این دو پلن بوده و منتظر تصمیم نهایی هیئت مدیره است ولی به نظر می‌رسد باتوجه به شرایط خوب دام‌داری‌ها و فروش معقول آن‌ها در سال جاری، ارتقاء سطح کیفی شرکت منطقی‌تر باشد.

آیا شرکت میتواند تا پایان سال جاری به سود پیش‌بینی شده خود برسد؟

شرکت تاکنون توانسته به سود پیش‌بینی شده سه ماهه دست یافته و به سود خالص هر سهم، 114 ریال برسد؛ امیدواریم این روند تداوم یابد و شرکت بتواند تا پایان سال نیز به سود پیشبینی شده سالانه و حتی بالاتر از آن دست یابد.

البته برای رسیدن به این سود، نیاز است قیمت شیر خام کاهش نیابد؛ اخیرا خبری مبنی بر توقف صادرات شیرخشک به گوش می‌رسد که امیدواریم شرکت‌های تولیدکننده شیرخشک بتوانند به کارشان ادامه دهند و این امر بر قیمت شیر تاثیری نداشته باشد؛ چراکه این شرکت‌ها شیر خام را به قیمت‌های مناسب و به‌صورت نقد خریداری می‌کنند و اگر برای آنها مشکلی پیش آید، باتوجه به نرخ بالای خوراک دام و سایر هزینه‌ها، شرکت‌های حوزه دام‌پروری به سختی می‌توانند به سطوح پیش‌بینی شده برسند.

از آنجایی که 80 درصد مواد اولیه و خوراک دام شرکت وارداتی هستند، امسال شاهد افزایش قیمت نهاده‌های دامی شرکت بودیم به گونهای که برای مثال ینجه از1000 تومان، به 1400 تا 1500 تومان رسیده است.

آیا نوسانات قیمت دلار تاثیری بر فعالیت این شرکت دارد؟

آزاد شدن دلار برای این حوزه و الزام فعالان حوزه دام به تامین ارز مورد نیاز از بازار دوم شرایط را برای این شرکت‌ها بسیار سخت می‌کند. البته دولت متعهد شده که تا پایان سال ارز 4200 تومانی به واردات دام اختصاص داده شود اما برنامه‌های سال آینده دولت در این زمینه مشخص نیست و امیدواریم سال آینده نیز از حمایت آن‌ها بهره‌مند باشیم.

اثر تحریم‌ها بر این صنعت چگونه است؟

تحریم‌ها بر عرضه نهاده‌ها و قطعات یدکی و داروهای دام‌ها اثرگذار خواهد بود ولی شرکت‌های پرورش دام به فکر راه‌هایی برای گذر از این مشکلات هستند کما اینکه در گذشته نیز توانسته‌ایم از تحریم‌ها عبور کنیم. اخیرا نیز کمیته‌ای تشکیل شده که بازار را رصد می‌کند و شرایط را مدیریت می‌کند.

درخصوص بازار فروش محصولات شرکت بفرمایید؟

شیر خام شرکت به میزان فروش مناسبی رسیده است باوجود این، طبق برنامه‌ریزی‌ها شرکت تصمیم به تولید شیرخشک با برند نصف جهان در کارخانه کیمیای وحدت دارد که البته بازار هدف مشخص نبوده و معلوم نیست این محصولات در داخل عرضه شوند و یا موفق به صادرات آن‌ها شویم که این کار نوید بسیار خوبی به سهامداران برای رسیدن به سوددهی بالا است؛ لازم به ذکر است بیشتر اقدامات مربوط به این تصمیم انجام شده و کار تا مراحل بسیار خوبی پیش رفته است.

و سخن آخر ...

نیک می‌دانید پروتئین جامعه از محصولات شرکت‌های دام‌پروری، از شیر و گوشت دام‌ها، تامین می‌شود. صنعت کشاورزی و دام‌پروری با شرایطی همانند چند ماه اخیر که دولت بتواند از آن حمایت کند، می‌تواند همواره پابرجا مانده و با شرایطی بسیار مطلوب به فعالیت خود ادامه دهد اما با شرایط موجود مانند خشک سالی و تحریم، اگر حمایت دولت نیز برداشته شود، شرایط برای این صنعت بسیار سخت خواهد شد که این به معنای کمبود پروتئین در سطح جامعه و بالا رفتن قیمت‌های محصولات این حوزه است. در چند سال اخیر این شرکت‌ها عملکرد بسیار درخشانی داشته‌اند لذا امیدواریم دولت با حمایت از شرکت‌های این حوزه ازطریق تامین نهاده، تامین ارز مورد نیاز و ممنوعیت واردات شیرخشک، این صنعت مادر را نشر داده و از آن حمایت کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر