بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴
مس تنها فلزی است که به‌طور مرتب و با استفاده از دستورالعمل جدید در بورس کالای ایران عرضه می‌شود. پس از آزادسازی سقف رقابت فلزات اساسی و فولاد، مس هر هفته در بورس عرضه می‌شود و عرضه‌کنندگان جدید نیز به آن اضافه می‌شوند. آزادسازی سقف رقابت سبب افزایش قیمت در هر هفته و نزدیک شدن آن به قیمت واقعی بازار شده است.
کد خبر : ۱۸۰۲۲۶
به گزارش بورس نیوز، برخلاف بازارهای جهانی مس که با کاهش نسبی قیمت همراه بود، در بازارهای داخلی مس با رشد قیمتی مواجه شده و دلیل آن نیز رشد نرخ دلار بوده است. با این حال نرخ دستوری برای فلزات اساسی و فولاد باعث شد تا فاصله قیمتی میان بازار آزاد و بورس کالا پدید آید و موقعیت رانت ایجاد شود. این رانت به‌وجود آمده باعث اعتراض بسیاری از تولیدکنندگان شد تا اینکه در نهایت دولت در دستورالعملی جدید سقف رقابت را برای فولاد و فلزات اساسی حذف کرد. بدین ترتیب راه برای نزدیک شدن قیمت معاملات بورس کالا به قیمت واقعی باز شد و هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان از این موضوع استقبال کردند. بدین ترتیب شاهد افزایش قیمت معاملات مس تا 40 درصد نسبت به قیمت عرضه بودیم. به همین ترتیب قیمت در بازار آزاد نیز کاهش یافت و از 65 هزار تومان تا 55 هزار تومان افت کرد.



نمودار 1 نشان می‌دهد که در هفته گذشته 3 هزار و 900 تن کاتد و مفتول مسی در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 4 هزار و 300 تن تقاضا وجود داشت و در نهایت نیز 3 هزار و 700 تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. در این میان 700 تن مفتول با قیمت پایه متوسط 286 هزار و 850 ریال برای هر کیلوگرم وارد رینگ بورس کالا شد که با تقاضای یک هزار و 200 تنی مواجه شد و در نهایت تمامی مفتول عرضه شده با رشد 41 درصدی قیمت معامله و با قیمت 490 هزار و 630 ریال برای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. این قیمت نسبت به هفته گذشته رشد 6 درصدی را نشان می‌دهد و حاکی از آن است که مس باز هم به قیمت واقعی خود در بازار آزاد نزدیک‌تر شده است.

به گزارش فلزات آنلاین، پس از عرضه مفتول کاتد نیز با ضریب 95 درصد از قیمت مفتول در بورس کالا به میزان 3 هزار و 200 تن و با قیمت پایه 466 هزار و 242 ریال عرضه شد که در مقابل آن 3 هزار و 100 تن تقاضا وجود داشت و در نهایت 3 هزار تن از این کاتد عرضه شده به فروش رفت. نکته جالب در مورد بازار کاتد آن است که شرکت فرآوری مس درخشان تخت گنبد برای نخستین بار به‌جز شرکت ملی صنایع مس ایران کاتد خود را در 2 نوبت هر بار به میزان 100 تن عرضه کرد که در نهایت بدون مشتری و معامله از رینگ بورس پایین آمد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر