بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
شرکت توليدي و خدمات صنايع نسوز توكا با هجمه فراوان هزینه‌ها روبروست و همین مورد عاملی شده تا در مقایسه با میانگین گروه، جایگاه پایین‌تری داشته باشد، افزایش نرخ ارز دغدغه اصلی این شرکت است.
کد خبر : ۱۸۰۳۷۵

به گزارش واحد آبسیم (ABSIM) بورس نیوز، بررسی آخرین صورت مالی منتشرشده بیانگر این است که در بین شرکت‌های تولیدکننده فراورده‌های نسوز، شرکت توليدي و خدمات صنايع نسوز توكا، پس از شرکت فرآورده‌هاي‌ نسوز پارس‌، بیشترین هزینه را بابت عملیات خود متحمل می‌شود.

حاشیه سود ناخالص این شرکت تنها 13 درصد بوده که در مقایسه با میانگین گروه، 15 درصد اختلاف نشان می‌دهد که در نوع خود جالب‌توجه است. حاشیه سود کتوکا از سال 93 طی یک روند نزولی از 24 به 13 درصد در شرایط کنونی افت کرد.


حذف ارز مبادلاتی، افزایش نرخ ارز، افزایش تعرفه واردات و بالا بودن هزینه‌های بالادستی تولیدکنندگان، ازجمله چالش‌های پیشروی این شرکت است.

البته مشکل عمده کتوکا در امر تولید، هزینه‌های سرسام‌آور مواد مصرفی است. چراکه مواد مصرفی به‌تنهایی 74 درصد بهای تمام‌شده را شامل می‌شود.

در شرایط کنونی، کمبود و افزایش نرخ ارز و اثرات آن در واردات مواد اولیه تولید محصولات نسوز به لحاظ وارداتی بودن آن، یکی از ریسک‌های عمده کتوکا به شمار می‌رود. چراکه بخش قابل‌توجهی از مواد موردنیاز از منابع خارجی تأمین می‌شود. در 3 ماهه اول سال جاری، 58 درصد از مواد اولیه خریداری‌شده، وارداتی بوده است.

با این اوصاف، کتوکا باید نسبت به کاهش بهای تمام‌شده اقدامات و برنامه‌های جدی‌تری را دنبال کند. در غیر این صورت با رشد روزافزون نرخ ارز، باید در انتظار کاهش بیش‌ازپیش حاشیه سود این شرکت نشست. کتوکا با تنظیم قراردادهای میان مدت با تأمین کنندگان داخلی می‌تواند اثرات نوسان نرخ ارز را تا حدودی خنثی کند و وابستگی خود را به منابع خارجی کاهش دهد تا بتواند به سودآوری بیشتر بیاندیشد. در کنار این موارد، ورود به بازارهای جدید، توسعه محصولات و ارائه خدمات جدید نیز باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر