بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
دو میلیون بشکه نفت از ایران در اوت وارد کرد که ۸۴ درصد در مقایسه با ۱۲.۶۳ میلیون بشکه در روز در سال گذشته کاهش داشت و دهمین کاهش متوالی از نوامبر سال گذشته بود.
کد خبر : ۱۸۰۴۰۳

به گزارش بورس نیوز و به نقل از ایسنا، در کنفرانس نفت آسیا اقیانوسیه(APPEC) «اس‌اندپی‌گلوبال پلاتس» در سنگاپور، مدیران صنعتی برآورد کردند که صادرات بین ۱.۵ تا دو میلیون بشکه در روز نفت و میعانات ایران در نتیجه تحریم‌های آمریکا از دست خواهد رفت.

منابع صنعتی در سئول اظهار کردند دسترسی محدود به میعانات پارس جنوبی پالایشگاه‌های بزرگ کره‌جنوبی را وادار کرده گریدهای دیگری از اقیانوسیه، آفریقا، آمریکا و اروپای شمالی را با هزینه بالاتر تهیه کنند. در نتیجه قیمت بنزین داخلی و فروش خارجی آن تحت فشار صعودی قرار گرفته است.

اسکات شفلد، رییس هیات مدیره شرکت آمریکایی "پایونیر ریسورسز" در کنفرانس APPEC اظهار کرد میعانات ایگل فورد گزینه خوبی به جای میعانات پارس جنوبی برای کاربران نهایی آسیایی است و انتظار می‌رود تولید این گرید فوق‌سبک آمریکایی در کوتاه تا میان‌مدت، به دو میلیون بشکه در روز برسد.

با این حال معامله‌گران آسیایی می‌گویند یافتن جایگزینی برای میعانات پارس جنوبی با قیمت مشابه دشوار خواهد بود زیرا این گرید ایرانی همواره اقتصادی‌ترین میعانات برای کاربران نهایی در خاوردور به شمار می‌رفت.

یک معامله‌گر میعانات در یک شرکت بازرگانی ژاپنی در حاشیه کنفرانس APPEC گفت:پارس جنوبی به دلیل ارزانی و فراوانی، معمولا گزینه شماره یک برای کاربران نهایی آسیایی بود که قادر به فراوری این نوع گرید بودند.

آمار "اس اند پی گلوبال پلاتس" نشان داد که میعانات ایرانی همواره قیمت ارزان‌تری نسبت به سایر گریدهای صادراتی خاورمیانه و اقیانوسیه مانند میعانات قطر و استرالیا داشته است.

طبق جدیدترین آمار کره‌جنوبی، پالایشگاه‌های کره‌ای به طور میانگین برای هر بشکه نفت ایران در ژوییه ۷۴.۲۴ دلار پرداخت کردند که در مقایسه با ۷۵.۹۹ دلار برای هر بشکه نفت عربستان و ۷۷.۲۸ دلار هر بشکه نفت امارات متحده عربی کمتر بوده است.

کره‌جنوبی که چهارمین مصرف‌کننده بزرگ انرژی کره‌جنوبی است، دو میلیون بشکه نفت از ایران در اوت وارد کرد که ۸۴ درصد در مقایسه با ۱۲.۶۳ میلیون بشکه در روز در سال گذشته کاهش داشت و دهمین کاهش متوالی از نوامبر سال گذشته بود که واردات کره‌جنوبی از ایران بر مبنای سالانه ۲۶.۸ درصد کاهش یافت و به ۱۰.۳۷ میلیون بشکه رسید.

مقامات شرکت ملی نفت کره اظهار کردند افزایش هزینه تامین میعانات در قیمت خرده‌فروشی بنزین در کره‌جنوبی انعکاس یافته و قیمت بنزین سریع‌ترین افزایش را در ۱۶ هفته داشته که به تقاضای راکد لطمه بیشتری زده است.

طبق آمار این شرکت، قیمت خرده‌فروشی بنزین ۹۲ RON در سومین هفته سپتامبر به ۱۶۴۱ وون در هر لیتر (۱.۴۷ دلار در هر لیتر) در مقایسه با ۱۴۹۲ وون در سال گذشته افزایش یافته است.

قیمت بنزین ۹۵ RON نیز در سومین هفته سپتامبر به ۱۹۲۲ وون در هر لیتر رسید که ۵.۱ درصد در مقایسه با ۱۸۲۸ وون در مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

قیمت خرده‌فروشی دیزل نیز در همین مدت ۱۲.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۴۴۲ وون در هر لیتر در مقایسه با ۱۲۸۳ وون در هر لیتر نسبت به سال گذشته رسید.

بر اساس گزارش پلاتس، کره‌جنوبی پارس جنوبی ایران را با واردات گریدهای مشابه از نروژ، استرالیا، قطر، مالزی، اندونزی و روسیه جایگزین کرده است. در حالی که برای جبران واردات نفت سنگین و فروزان ایران، به گریدهای بصره لایت، عرب مدیوم و گرید کویت روی آورده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر