بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
عضو شورای ملی زعفران در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

معامله آتی، آفت بازار طلای‌سرخ / معاملات کاغذی به رنگ زعفران به کام دلال

هر 10 سال یکبار سطح زیر کشت زعفران، رشد 100 درصدی داشته و سطح زیرکشت زعفران در کشور، 108 هزار هکتار و حجم زعفران برداشت شده 350 تن است.
کد خبر : ۱۸۰۴۱۷
به گزارش بورس‌نیوز، معاملات آتی زعفران در بورس کالا، عمر بسیار کوتاهی دارد، ولی در همین مدت محدود استقبال از معاملات آتی خوب بوده و قیمت ها رشد چشمگیری داشته است. بسیاری از فعالان بورس کالا معتقدند معاملات آتی زعفران به واقعی شدن قیمت ها کمک کرده است. 

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در خصوص تاثیر بازار آتی زعفران در بورس‌کالا بر روی بازار واقعی زعفران بیان کرد: افزایش قیمت زعفران ناشی از بازی خریداران بورس کالا بوده است؛ زعفران تعدادی صادرکننده سنتی داشته که این صادرکنندگان از طریق بورس کالا خرید نمی‌کنند. 

وی ادامه داد: کشاورزان زعفران معمولا محصول خود را حتی قبل از برداشت به فروش می‌رسانند و امسال نیز زعفران خود را به ازای هر کیلوگرم 4.300 میلیون الی 5 میلیون تومان به سازمان مرکزی تعاون روستایی فروخته و این سازمان، محصولات را وارد بورس کرده و افزایش قیمت ماه‌های اخیر، تماما تحت تاثیر بازی سرمایه‌گذاران در بازار آتی زعفران بوده است. 

عضو شورای ملی زعفران تصریح کرد: چطور ممکن است در جریان معاملات کاغذی، قیمت زعفران ناگاه دوبرابر شود، بدون آنکه تولیدکننده در این افزایش قیمت دخیل نبوده و تقاضای بازار هم رشد نداشته است.

حسینی تصریح کرد: به هیج عنوان عرضه زعفران در بازار آتی بورس را منطقی ارزیابی نمی‌کنم؛ با این اقدام موجب رشد قیمت عجیبی شده‌ایم که نه کشاورزان از آن بهره‌ای می‌برند و نه صادرکنندگان و نه مصرف کنندگان؛ در این میان فقط عده‌ای واسطه در بازار آتی با معاملات کاغذی قیمت‌ها را دستکاری کرده‌اند و قیمت فعلی زعفران در بازار واقعی نیست. 

وی افزود: نتیجه افزایش قیمت زعفران، جایگزین شدن رنگ‌های خوراکی به جای زعفران، بیماری‌های متعددی از جمله مشکلات کبدی برای مردم و احتمالا واردات زعفران بی‌کیفیت خواهد شد.

این فعال بازار زعفران در رابطه با شرایط کشت این محصول اظهارکرد: زعفران محصول مناطق کم‌آب بوده و هر چه کم‌آبی در کشور تشدید می‌شود، سطح زیر کشت زعفران افزایش می‌یابد؛ در حال حاضر کشت زعفران در 30 استان کشور انجام می‌شود و با توجه به بحران کم‌آبی در کشور، تمرکز بیشتر بر کشت زعفران ضروری می‌شود. تجربه نشان داده هر 10 سال یکبار سطح زیر کشت زعفران، رشد 100 درصدی داشته است؛ در سال حاضر سطح زیرکشت زعفران در کشور، 108 هزار هکتار و حجم زعفران برداشت شده 350 تن بوده و اگر وزارت جهاد کشاورزی مدیریت صحیحی داشت، حجم برداشت زعفرات از سطح زیرکشت دو برابر ظرفیت کنونی بود. 

حسینی راهکار کنترل بازار زعفران را در حمایت از کشاورزان دانست و تاکید کرد: تقریبا بیش از 80 درصد زعفران کاران،  سالانه کمتر از یک کیلوگرم زعفران برداشت می‌کنند و این عده امکان عرضه محصول خود را در بورس کالا ندارند، اگر قرار است بازار زعفران ثبات داشته باشد باید با پرداخت تسهیلات کم‌بهره به زعفران‌کاران، این فرصت را به آنها داد که نقدینگی در اختیار داشته باشند و ناچار به فروش قبل از برداشت یا فروش به محض برداشت محصول خود با قیمت پایین نشوند و بتوانند محصول خود را به تدریج وارد بازار کنند. 

وی افزود: در آن صورت کشاورزان، زعفران را به قیمت واقعی به فروش می‌رسانند و دست دلالان هم از این بازار کوتاه خواهد شد. عرضه محصولات کشاورزی سنتی مثل زعفران در بورس‌کالا، راه حل مناسبی برای حمایت از زعفران‌کاران نیست.

وی عضو شورای ملی زعفران در پایان خاطرنشان کرد: افرادی هم که قصد سرمایه‌گذاری در حوزه زعفران دارند می‌توانند به جای بازی با قیمت زعفران، اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید فرآورده‌های زعفران و ایجاد ارزش افزوده بر روی زعفران، کسب سود کنند که در آن صورت می توانند فرآورده‌های تولیدی خود را با قیمت بالاتر روانه بازارهای صادراتی کنند و ضمنا، آرامش بازار داخل را هم نزنند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بابک
Germany
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸
سلام و وقت بخیر.
اتفاقی که این روزها در بازار آتی بورس کالا و معامله زعفران نگین زرین می افته دست کنی از جنایت نداره. بورس کالا فروشنده های زعفران رو سلاخی کرده و به مرگشون هم راضی نیست. تیکه تیکه باید بشن.
سرمایه های مردم ظرف کمتر از یک هفته نابود شد. وجه تضمین قراردادهای آتی به یکباره 3 برابر شد! اتفاقی که در 10 سالی که از عمر بازار آتی میگذره بی سابقه بوده. با توجه به در زیان بودن معاملات فروشندگان افرایش وجه تضمین باعث شده علاوه بر نابودی سرمایه موجود در بازار اونها مجبور بشن از منابع دیگه سرمایه بیارن و حالا متاسفانه اون رو هم از دست دادن. همه اینها ظرف یکی دو هفته اتفاق افتاده. متاسفانه با توجه به قراردادهایی که بورس کالا با شرکت زعفران زرین دارد از افزایش قیمت منتفع شده و به همین دلیل تصمیماتش مستقیم بر بازار آتی، بازار بورس زعفران و همچنین زعفران فیزیکی بازار تاثیر گذاشته و با خالی کردن سرمایه کشاورزان، فعالین بازار زعفران و فروشندگان قراردادهای زعفران اقدام به پر کردن جیب دلالان و سفته بازارن خریداری ورده که هیچگونه فعالیتی در بازار زعفران نداشته و نخواهند داشت.