بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹
ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران دنیا است و حدود۹۰درصد تولید این محصول را در اختیار دارد.
کد خبر : ۱۸۰۴۷۷

به گزارش بورس نیوز و به نقل از مهر، ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران دنیا است و حدود۹۰درصد تولید این محصول را در اختیار دارد؛ اما با این حال، به دلیل مشکلاتی همچون عدم ثبات قیمت زعفران، نوسانات شدید قیمت ارز و دلالی و واسطه‌گری صادرات این محصول توسعه چندانی نیافته است.

در واقع صادرات زعفران در ایران بیشتر به صورت فله‌ای بوده و کشورهای خریدار اغلب زعفران تولیدی ایران را در قالب بسته‌بندی‌های جدید، به نام خود در بازارهای جهانی عرضه و سودهای هنگفتی را دریافت می‌کنند.بر این اساس؛ بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نشان می ‌هد، در پنج ماه نخست سال جاری۹۵تن و۸۳۱کیلوگرم زعفران، به ارزش۱۲۳میلیون دلار و۷۳۰هزار و۴۷۲دلار صادر شده است.

اسپانیا، امارات متحده عربی، ایتالیا، آمریکا، هند، فرانسه، کانادا، آلمان، انگلستان، هنگ کنگ، پاکستان، استرالیا، عراق، عمان، بحرین، اتریش، آفریقای جنوبی، هلند، ژاپن، نیوزیلند، جمهوری چک، ویتنام، تایوان، قطر و کویت از جمله خریداران زعفران ایران هستنددر مدت مشابه سال گذشته،۶۹تن و۴۸۶کیلوگرم زعفران به ارزش۹۲میلیون و۹۰۴هزار و۴۸۴دلار صادر شده بود.

به این ترتیب آمار نشان می‌دهد که صادرات زعفران در پنج ماه نخست سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی۳۷درصد و از لحاظ ارزش۳۳درصد افزایش یافته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر