بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶
کارشناس صنعت بیمه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دهن‌کجی بیمه‌ها به تحریم / ضرورت اصلاح ساختار سرمایه و ذخایر بیمه‌ها در بلندمدت

برای آنکه شرکت‌های بیمه در بلندمدت دچار مشکلی نشوند، احتمالا باید تغییراتی در ساختار بیمه گران مانند افزایش سرمایه با افزایش میزان ذخایر صورت گیرد.
کد خبر : ۱۸۰۴۹۸
به گزارش بورس‌نیوز، با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های اقتصادی جدید علیه ایران، فعالیت بسیاری از صنایع با تهدیدهایی مواجه شده و صنعت بیمه هم از جمله همین صنایع است. 

کاهش واگذاری ریسک های عمده و بزرگ به خارج، کاهش تعهدات بیمه ها، محدودیت در نقل و انتقال ارز به منظور پرداخت حق بیمه به بیمه گران طرف قرارداد خارجی، دریافت خسارت بابت پوشش های بیمه ای اخذ شده از بیمه های خارجی و پرداخت و دریافت مطالبات متقابل بیمه های داخلی و خارجی، قطع ارتباط آموزشی و فنی میان بیمه های ایرانی و موسسات و نهادهای بیمه ای بین المللی از جمله نگرانی هایی است که در مورد تاثیر تحریم ها بر صنعت بیمه وجود دارد. 

صنعت بیمه اما این روزها مورد اقبال سهامداران واقع شده و اکثر سهم های این گروه، هفته جاری را با رنگ سبز ناشی از فشار تقاضا به پایان رساندند. 

بیمه ملت هم در معاملات روز چهارشنبه با صف خرید قابل توجهی همراه بود. هنوز گزارش عملکرد ۶ ماهه «ملت» منتشر نشده؛ اما با در نظر گرفتن سود محقق شده در دوره ۳ ماهه که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد رشد داشته، احتمالا باید منتظر گزارش ۶ ماهه پرباری هم باشیم.


امید معظمی گودرزی معاون فنی شرکت بیمه ملت در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تأثیر تحریم‌ها بر صنعت بیمه بیان کرد: صنعت بیمه مدتی است مراودات مالی چندانی با خارج از کشور نداشته و بابت تحریم‌های بانکی دغدغه زیادی وجود ندارد؛ فقط در حوزه پوشش‌های اتکایی احتمالاً محدودیت‌هایی ایجاد خواهد شد و امکان واگذاری ریسک به شرکت‌های بیمه خارجی فراهم نخواهد بود. 

وی ادامه داد: البته این مشکل در دوران تحریم‌های قبلی با کمک دولت و ایجاد صندوق‌های ویژه تحریم، تا حد زیادی پوشش داده شد. ضمن اینکه مهم‌ترین محموله صادراتی کشور نفت خام است که عمدتاً بیمه محموله‌های نفتی توسط خریداران به بیمه گران خارجی واگذار می‌شود و فقط بخشی از پوشش بیمه‌ای بدنه نفت‌کش‌ها توسط بیمه‌های داخلی انجام می‌شود. 

معظمی تاکید کرد: ازاین‌رو، ریسک خاصی متوجه صنعت بیمه کشور نیست؛ مگر آنکه چندین اتفاق ناگوار که خسارت سنگینی به بیمه‌ها تحمیل کند پشت سر هم رخ دهد، که چنین وضعیتی هم در این سال‌ها، رخ نداده است.

این کارشناس صنعت بیمه در رابطه با اثر افزایش نرخ تورم بر سودآوری بیمه‌ها اظهارکرد: با افزایش نرخ تورم و رشد ارزش ریالی اموال بیمه‌شده (ازجمله ساختمان و خودرو)، از یک‌سو درآمد شرکت‌های بیمه بابت افزایش حق بیمه‌های دریافتی افزایش‌یافته و از سوی دیگر، تعهدات شرکت‌ها افزایش می‌یابد. گرچه این دو رویداد احتمالاً در کوتاه‌مدت یکدیگر را پوشش می‌دهد؛ ولی برای آنکه شرکت‌های بیمه در بلندمدت دچار مشکلی نشوند، احتمالاً باید تغییراتی در ساختار بیمه گران مانند افزایش سرمایه با افزایش میزان ذخایر صورت گیرد.

وی افزود: همچنین ممکن است تقاضای برخی بیمه‌نامه‌های جاری به سبب افزایش مبلغ حق بیمه، کاهش یابد؛ چراکه معمولاً مردم هزینه‌های بیمه‌ای را هزینه‌ای لوکس می‌دانند و در صورت کاهش قدرت خریدشان، اقدام به حذف هزینه‌های بیمه می‌کنند.

معاون فنی بیمه ملت در موردبحث ارائه بیمه‌نامه موبایل به‌جای گارانتی عنوان کرد: این موضوع توسط برخی شرکت‌های بیمه مطرح‌شده و انجام می‌شود؛ ولی مادامی‌که سیستم نظارتی دقیقی در مسائلی همچون سرقت وسایل الکترونیک و موبایل وجود نداشته باشد، این بیمه‌نامه جذابیتی برای شرکت‌های بیمه نخواهد داشت.

وی در خاتمه در خصوص پیش‌بینی وضعیت صنعت بیمه در ماه‌های آینده گفت: با توجه به عدم ثبات در بازارهای مالی، پیش‌بینی آینده بسیار دشوار است؛ ولی صنعت بیمه همواره نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی از ثبات بیشتری برخوردار بوده و امیدواریم این ثبات تداوم داشته باشد. یکی از نکات حائز اهمیت کاهش شدید پذیرش پوشش‌های اتکایی توسط بیمه‌های داخلی است. امیدواریم تدابیر لازم جهت افزایش نسبت توانگری بیمه‌ها اندیشیده شود تا همه شرکت‌ها بتوانند قبولی اتکایی داشته باشند. البته شرکت بیمه ملت در زمره شرکت‌هایی است که در حال حاضر هم، قبولی اتکایی دارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر