بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

کاسه کوزه‌ها را سر پتروشیمی‌ها می‌شکنند/ نسخه نفتی برای حل معضل عرضه در بورس

عده‌ای در تلاشند پتروشیمی‌ها را مقصر وضعیت فعلی نشان دهند اما در‌حالی‌که از قضا بیش‌ترین میزان تحویل ارز به نیما توسط پتروشیمی‌ها صورت گرفته و معتقدیم اگر شفافیت در بورس‌کالا و تحویل مواد اولیه صورت بگیرد، آشفته بازار فعلی تا حدود زیادی رفع خواهد شد.
کد خبر : ۱۸۰۵۸۰
کاسه کوزه‌ها را سر پتروشیمی‌ها می‌شکنند/ نسخه نفتی برای حل معضل عرضه در بورس
رضا نوروززاده معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در پاسخ به این پرسش که راهکار وزارت نفت و دولت برای مقابله با آشفته بازار مواد اولیه چیست گفت: همه می‌دانیم که  واحدهای پتروشیمی خصوصی هستند و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران فقط یک نهاد نظارتی بوده و در حقیقت کف عرضه را تحت کنترل و رصد قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: بر اساس آمار ارائه شده طی سال گذشته، میزان عرضه‌ها امسال نسبت به 6ماهه اول سال گذشته با 24درصد رشد همراه شده که این موضوع حاکی از آن بوده که عرضه محصولات پتروشیمی با مشکل خاصی مواجه نیست اما از سوی دیگر، با بررسی روند تقاضاها درمی‌یابیم که سامان‌دهی لازم از دست پتروشیمی‌ها خارج شده است.

معاون وزیر نفت اظهارکرد: یکی از دلایل این نابه‌سامانی، وجود افرادی که دارای جواز تاسیس پتروشیمی‌ها بودند، هست زیرا این افراد با در دست داشتن جواز تنها ژست تولیدکننده گرفته و هیچگاه در لیست متقاضی مواداولیه جایی نداشتند اما با نوسانات نرخ ارز تمامی این افراد یک‌شبه تولیدکننده شدند و درخواست مواد‌اولیه کردند.

وی افزود: این موضوع باعث افزایش تقاضاها در بازار شد و طبعا زمانی‌که مواداولیه به چنین افرادی تحویل داده می‌شود، هیزم بازار دلالی نیز شعله‌ور می‌شود.

نوروززاده با اشاره به اینکه برای رفع این مشکل، چه اقداماتی باید انجام شود، تاکید کرد: در راستای سامان‌دهی وضعیت کنونی عرضه و تقاضای پتروشیمی‌ها باید پیشنهاد به وزارت صمت، مورد توجه جدی قرار گیرد؛ به این وزارتخانه اعلام شده که با توجه به آنکه وزارت نفت ما نقشی در صدور حواله‌ها ندارد، اما نباید تمام تلاش‌های فعالان این صنعت نادیده گرفته شود بنابراین این وزارتخانه در تنظیم بازار با وزارت صنعت مشارکت کرده و همراستا با آنها گام برداشت.

وی با اشاره به اینکه به وزارت صمت اعلام شد که مجددا باید لیست تولید‌کنندگانی که مواداولیه خریداری می‌کنند، پالایش شود، تصریح کرد: راهکاری که به این وزارت پیشنهاد و ارائه شد، بدین شرح بود که سه ماهه نخست سال 1396 را به‌عنوان پایه مدنظر قرار دهند و بر همان اساس، متقاضیان مواد پتروشیمی بر اساس دریافتی سال گذشته، برای سال جاری نیز مواد اولیه دریافت کنند.

این مقام مسئول اضافه کرد: به اعتقاد ما تمام افرادی که در سه ماهه اول سال گذشته مواد تحویل گرفته‌اند به طور قطع تولید‌کننده بوده‌اند.

نوروز‌زاده افزود: البته در این میان هستند کسانی که اذعان می‌کنند که تازه به تولید رسیده‌ یا طی سال گذشته خریدی از بورس انجام نداده‌اند اما واقعیت آن است که تعداد خریداران تازه چندان زیاد نیست و قابل رصد هستند که به نظر ما، وزارت صمت باید مسئولیت رصد آنها را به‌عهده گیرد؛ اما در خصوص خریداران قدیمی نیز پیشنهاد شد که وزارت صمت اظهار‌نامه‌های مالیاتی را مبنا قرار دهد و بر اساس آن کار را به پیش ببرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: اینک امیدواریم با فهرست جدیدی که در انتهای شهریورماه امسال تنظیم شد، مشکلات موجود تا سررسید پایان مهر و آبان‌ماه، تا حدود زیادی رفع و حق به حق‌دار برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این راهکار موجب خواهد شد آشفتگی بازار به صفر برسد نیز اظهار‌کرد: هیچ‌کاری را به طور مطلق نمی‌توان تلقی کرد اما در شرایطی که شکاف قیمت ارز بین 4200 تا 12000تومان شکل گرفته، بسیاری با این ذهنیت که سود فراوانی ببرند وارد عمل می‌شوند و با ارائه اظهار‌نامه مالیاتی کذب، بازار را به این سو متمایل می‌کنند؛ معتقدیم اعمال سیاستی که گفته شد ما را تاحدود 80 تا 90 درصد به اصلاح امور نزدیک می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا به رغم آن که پتروشیمی‌ها با ارائه اعداد و ارقام ارز خود را به شبکه نیما و بانک‌مرکزی تزریق می‌کنند همه کاسه کوزه‌ها بر سر آنها شکسته می‌شود گفت: وزارت نفت عدد داد و گفته شد که برای کمک به دولت و ملت، از پتروشیمی‌ها نیز دعوت شد تا مستقیما با خود آنها مذاکره شود که ارز حاصل از صادرات و البته هزینه‌های این واحدها کنار هم گذاشته شود و هفته‌ای 220 میلیون دلار ارز را به طور متوسط به نیما تحویل دهند و ما هم رصد کنیم.

وی اظهارکرد: اما ‌ده ای در پشت پرده این موضوع را بر نمی‌تابند و دنبال این هستند که اتفاقا کسانی که بیشتر و درست‌تر کار می کنند مورد پرسش و مواخذه قرار بگیرند؛ 48 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی در این کشور انجام شده و این در‌حالی است که 85درصد ارز عرضه شده در نیما متعلق به پتروشیمی‌هاست، اما آماج حمله‌ها همچنان به سمت پتروشیمی هاست.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
با تمام وجود باید جلوی این رانت خوارها ایستاد که ریشه اصلی این فساد اقتصادی کنونی هستند باید شفافیت و اعتماد به این اقتصاد مریض بازگردد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۱
اتفاقا مقصر اصلی پتروشیمیها هستند که اولا همه ارز را وارد بازار سنا نکرده اند و دوم قیمت عرضه ارز را کم نمی کنند.