بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نزدیک 60 درصد فعالیت‌های منطقه اقتصادی ماهشهر و بندر امام در اختیار بخش خصوصی است.
کد خبر : ۱۸۰۶۴۹

به گزارش بورس نیوز، علی گلمرادی با اشاره به اینکه نزدیک 60 درصد فعالیت‌های منطقه اقتصادی ماهشهر و بندر امام در اختیار بخش خصوصی است، تصریح کرد: سازوکارهای موجود در برنامه ششم توسعه و اسناد بالادستی و همچنین اصل 44 کمک می‌کند که به بخش خصوصی اجازه دهیم نقش پررنگ‌تری در اقتصاد ایفا کند.

نبود برنامه جامع و مدون در منطقه

نماینده مردم بندرماهشهر، امیدیه و هندیجان در خانه ملت، با بیان اینکه به نظر می‌رسد برنامه جامع و مدونی برای منطقه ماهشهر و بندر امام به عنوان یک ظرفیت ملی و کشوری وجود ندارد، افزود: بندر امام با جمعیتی بالغ بر یکصد هزار نفر هنوز استقلال مدیریت ندارد و به صورت بخشداری اداره می‌شود که این خود مساله ای است که باید پیگیری شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که بر اساس یک برنامه حساب شده حرکت کنیم می‌توانیم چندین برابر وضعیت موجود امکان ایجاد و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی را فراهم آوریم.

نهایی شدن فاز دوم توسعه اقتصادی منطقه ویژه ماهشهر

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و و بندرامام و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، شرایط را برای سرمایه گذاری، ایجاد ارزش‌افزوده و درآمدزایی مهیا کرده است، گفت: در این منطقه 21 شرکت پتروشیمی مادر داریم که خوراک بسیاری از کارخانجات پایین‌دستی و میان‌دستی را فراهم می‌کنند.

وی اضافه کرد: در فاز دوم توسعه منطقه ویژه اقتصادی که در حال نهایی شدن است، 30 کارخانه میان‌دست، پایین‌دست و بالادست در دستور کار وزارت نفت هستند.

گلمرادی ادامه داد: این در حالی است که ما مجوز دیگری برای ایجاد شهرک انرژی به وسعت سه هزارهکتار را برای صنایع پایین‌دستی و میان‌دستی نفت و گاز اخذ کرده ایم.

نماینده مردم بندرماهشهر، امیدیه و هندیجان با اشاره به محل این شهرک گفت: این شهرک انرژی در حدفاصل بندر ماهشهر و شهرستان امیدیه ایجاد خواهد شد تا از ظرفیت‌ها و تاسیسات نفتی که در شهرک امیدیه وجود دارد، بهره برداری کند.

تلاش برای ایجاد خط آهن در مسیر بندر امام به بصره عراق

گلمرادی سپس به اهمیت ایجاد خط آهن در مبادلات اقتصادی بین کشورها نیز اشاره‌ای کرد و توضیح داد: حرکت مثبت دیگری که در دستور کار قرار دارد اتصال بندر امام به بصره عراق با ایجاد خط آهن است که به عنوان یک مصوبه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

وی افزود: طبق این طرح؛ خط آهن، بندر امام را از مسیر شادگان، آبادان، خرمشهر و شلمچه به بصره عراق متصل می‌کند و همین امر هم در مراودات تجاری با کشور عراق و در بحث نقل و انتقال مسافر می‌تواند موثر باشد.

توسعه شیلات با اجرای طرح پرورش ماهی و میگو در قفس

علی گلمرادی در ادامه به ضرورت توجه به شیلات در منطقه اشاره کرد و ادامه داد: شهرستان هندیجان با دارا بودن ظرفیت‌های اقتصادی و شیلات در بحث پرورش ماهی و میگوی در قفس نیز حرکت‌هایی را شروع کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اضافه کرد: اسکله بحرکان در هندیجان می‌تواند به عنوان قطب گردشگری منطقه به صورت منحصر به فرد عمل کند. در این راستا نیز دولت آمادگی خود را اعلام کرده و ردیف اعتباراتی هم برای این بخش تعریف شده که در صورت بهره‌برداری درست، همه این موارد می‌توانند در کنار هم به اقتصاد کشور کمک کنند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر