بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
آخرین خبرها از تدوین لایحه بودجه ۱۳۹۸ از مصوب شدن بخشنامه بودجه در شورای اقتصاد حکایت دارد، اما هنوز سقف‌های اعتباری و هزینه‌ای نهایی نشده است تا بخشنامه جهت برآورد بودجه به دستگاه‌ها ابلاغ شود.
کد خبر : ۱۸۰۷۰۹


به گزارش بورس نیوز، دولت تا حدود دو ماه دیگر باید لایحه بودجه ۱۳۹۸ را در موعد قانونی یعنی ۱۵ آذر ماه به مجلس ارائه کند. معمولا هر سال بحث و بررسی در مورد لایحه بودجه سال بعد از اوایل تابستان در سازمان برنامه و بودجه آغاز شده و در اوایل مهرماه بخشنامه بودجه که حاوی چارچوب‌ها و سقف‌های تعیین شده برای تعیین هزینه‌های دستگاه‌ها و سازمان‌ها است، ابلاغ می‌شود.

این در حالی است که آخرین اخبار دریافتی در مورد روند تدوین بودجه سال آینده حاکی از آن است که با برگزاری جلسات ستاد بودجه، کارگروه‌های مختلف در حال بررسی هستند و متن بخشنامه بودجه در شورای اقتصاد تصویب شده است ولی باید سقف اعتبارات و هزینه‌ها مشخص شود که تا کنون در این مورد توافق نهایی انجام نشده است.

اما موضوع مورد توجه در بودجه سال آینده به پیش‌بینی بودجه بر اساس بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد بر می‌گردد؛ به طوری که قرار بر این است که تمامی دستگاه‌ها بتوانند برای سال بعد بودجه خود را مبتنی بر عملکرد و به عبارتی برآورد درآمد و هزینه‌ها انجام دهند. این در حالی است که طبق قانون برنامه ششم توسعه باید تا پایان این برنامه تمامی دستگاه‌ها بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد داشته باشند. از ۹۴۵ دستگاه که شامل بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد می‌شوند، تاکنون ۲۸۸ دستگاه یعنی حدود ۳۰ درصد آن ها این کار را انجام داده‌اند و طبق پیش‌بینی‌ها قرار است در سال آینده تمامی دستگاه‌ها وارد شوند.

بودجه سال آینده با توجه به تحریم‌های احتمالی نفتی در شرایط خاصی تدوین می‌شود. همانطور که اخیرا نوبخت –رئیس سازمان برنامه و بودجه- آن را مورد اشاره قرار داد و گفت که بودجه سال بعد بر اساس شرایط سخت آماده می‌شود.

به گفته وی، بودجه سال ۱۳۹۸  با توجه به شرایط پیش‌رو و تحریم‌های احتمالی برای شرایط سخت از لحاظ درآمدهای نفتی و سایر درآمدها تدوین می‌شود تا بتواند پاسخگوی هزینه‌ها به ویژه هزینه‌های اجتناب ناپذیر بوده و آن را مدیریت کند؛ در عین حال که شرایط مناسب و خوشبینانه را هم مد نظر دارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر