بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
صادرات و واردات حکم جاده‌ای دو طرفه را دارد که باید هر دو انجام شود تا تولید روند عادی خود را داشته باشد.
کد خبر : ۱۸۰۷۱۸
بازارهای کالایی کشور این روزها تلاطم زیادی داشته و محصولات غذایی و آرایشی، بهداشتی رشد قیمت زیادی داشته اند. اقدام دولت جهت کنترل بازارها و حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده داخلی، محدود کردن صادرات و واردات بوده است. 
برخی معتقدند محدود کردن صادرات و واردات به افزایش قیمت ها دامن زده است.

علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: مخالف هرگونه قطع ناگهانی صادرات و واردات در حوزه ‌های مختلف هستیم زیرا هر فرد صادرکننده که در بازارهای بین‌المللی محصولی را عرضه می‌کند، برای حضور در آن بازار متحمل هزینه‌هایی شده و قراردادی منعقد کرده که بر اساس آن نسبت به تامین نیاز مشتری تعهد دارد. 

وی ادامه داد: توقف ناگهانی صادرات موجب بدبینی طرف‌های تجاری شده و اعتبار صادرکنندگان ایرانی را خدشه‌دار خواهد کرد ضمن آنکه نباید رقبای ترک و سعودی و غیره را نادیده گرفت که برای خروج تجار ما از بازارهای منطقه و جایگزین شدن لحظه شماری می‌کنند، بنابراین با توقف صادرات و کاهش پیوستگی حضور در بازارهای هدف باید منتظر از دست دادن مقاصد صادراتی و واگذاری عرصه به رقبای خود باشیم. 

شریعتی ضمن تاکید بر لزوم عدم صادرات برخی کامودیتی‌ها به نفع اقتصاد کشور اظهار کرد: هر چند صادرات برخی کالاها از جمله برخی کامودیتی‌ها به لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر نیست، اما نباید صادرات کل کالاها را آن‌هم به صورت ناگهانی متوقف کرد؛ ترامپ با همه خباثت برای اعمال تحریم‌های جدید مهلتی ۳ ماهه در نظر گرفته، ولی متاسفانه تصمیم‌گیری و اجرا در کشور ما آنی است؛ اگر برخی اشخاص جو روانی منفی علیه صادرات به راه انداخته اند، مسئولان باید با آرامش و تفکر اوضاع را بررسی کرده و تصمیم‌گیری کنند و از تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه بپرهیزند. 

عضو کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران افزود: تعدد بخشنامه‌های ارزی و صادراتی حاکی از تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و مقطعی دارد، معضل دیگری که گریبانگیر صادرات و واردات شده، عدم توجه به نظرات بخش‌خصوصی در زمان تصمیم‌گیری است.

عضو اتاق بازرگانی در ادامه به محدودیت های واردات و تبعات آن اشاره کرد و گفت: با اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز و دلار 4200 تومانی، دوره‌گذار و فرصت طلایی برای آن دسته افرادی که ارز دولتی دریافت کرده بودند ایجاد شد و برخی اقدام به واردات مواد اولیه و ملزومات و محصولات نهایی را با ارز دولتی کردند، قضاوت در این مورد دشوار است؛ اما آنچه مسلم است در دوره گذار رانت‌هایی ایجاد شده که اگر به موقع ارز به بازار تزریق می‌شد امروز شرایط مساعدتر داشتیم.

وی افزود: به دلیل هیجان و اضطرابی که بر بازار حکمفرما است، بعضی تولیدکنندگان هم فعالیت خود را متوقف کرده و واردکننده هم تامل بیشتری بر روند واردات دارند؛ گرچه با توجه به افزایش نرخ ارز و شرایط و گروه بندی کالایی 3، واردات بسیاری از اقلام کالایی کاهش یافته یا میل به صفر دارد؛ ولی به هر حال ما موافق شفاف سازی، کنترل جو هیجانی بازار، بازگرداندن امور به روال عادی و صحبت کردن صریح و صادقانه مسوولان با مردم هستیم تا از این طریق فضای بهتری ایجاد شود که نیاز به تصمیمات خلق الساعه و توقف های ناگهانی صادرات و واردات نباشد. 
شریعتی در خاتمه تصریح کرد: هر گونه توقف در جریان ورود و خروج کالا، اقدامی مقطعی بوده و نمی تواند در بلندمدت اجرایی شود. صادرات و واردات حکم جاده ای دو طرفه را دارد که باید هر دو انجام شود تا تولید روند عادی خود را داشته باشد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر