بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

عمده‌فروشان فردوسی به بورس نمی‌آیند

کارشناس اقتصادی گفت: افزایش و کاهش نرخ ارز بازی بین دولتمردان و سفته بازان بود و دولت پولی را تزریق و سیاستی را دنبال کرد که به موجب آن نرخ ارز کاهش یابد اما این روند دائمی نیست بنابراین به بورس کمکی نمی‌کند.
کد خبر : ۱۸۰۸۳۲

به گزارش بورس نیوز، ازآنجاکه بسیاری از شرکت‌های فعال در بورس صادرات محور هستند می‌توان گفت که با افزایش نرخ ارز در چند ماه اخیر سود خوبی به جیب زدند و به‌تبع آن شاخص بورس نیز رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد اما به‌محض کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر برخلاف آنچه انتظار می‌رفت این شاخص منفی شد در این خصوص محمدقلی یوسفی کارشناس اقتصادی به بورس‌نیوز گفت: با کاهش نرخ ارز اگر بورس در وضعیت عادی به سر می‌برد رشد مطلوبی را تجربه می‌کرد اما اکنون شرایط اقتصاد ایران عادی نیست.

وی بابیان اینکه افزایش و کاهش نرخ ارز بازی بین دولتمردان و سفته‌بازان بود، گفت: دولت پولی را تزریق و سیاستی را دنبال کرد که به‌موجب آن نرخ ارز کاهش یابد اما این روند دائمی نیست بنابراین به بورس کمکی نمی‌کند.

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه سرگردانی نقدینگی در شرایط فعلی به‌موجب تبلیغات دولت در فضای مجازی ایجادشده است ، ادامه داد: عمده‌فروشان یا کسانی که دلار خریدند از گذرا بودن این وضعیت آگاه‌اند بنابراین وارد بورس نمی‌شوند اما برخی از افراد به دلیل ترس از کاهش بیش‌ازحد نرخ دلار وارد این بازار می‌شوند.

وی بابیان اینکه کاهش نرخ ارز، معجزه یا گشایش اعتبار محسوب نمی‌شود، گفت: دلیلی برای کاهش نرخ ارز و به‌تبع آن ایجاد موقعیت برای رشد بورس وجود ندارد.

یوسفی در خصوص تأثیر اعمال دور جدید تحریم‌ها برافزایش نرخ ارز، تأکید کرد: دولت باهدف جمع‌کردن ارز از امکانات موجود در فضای مجازی بهره‌مند شده و شرایط بهتری را برای کاهش این نرخ فراهم کرده است.

وی ادامه داد: کاهش نرخ ارز به این دلیل بود که با اعمال دور جدید تحریم‌ها در آبان ماه شاهد افزایش بیش‌ازحد این نرخ نباشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه به دنبال بالا رفتن نرخ ارز هزینه های تولید افزایش می‌یابد، گفت: افزایش نرخ دلار در چند ماه اخیر تورم بسیار شدیدی را ایجاد کرده بنابراین کاهش نرخ ارز به‌راحتی نخواهد بود.

یوسفی ادامه داد: دولت در راستای عمیق‌تر نشدن این بحران اقدام مثبت اما دیرهنگامی انجام داد.

وی با تأکید بااینکه به‌تبع افزایش نرخ ارز میزان هزینه و قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد، گفت: با کاهش نرخ دلار تغییری در قیمت‌ها ایجاد نمی‌شود بنابراین می‌توان گفت که دولت تلاش کرده از طریق کاهش نرخ ارز قیمت‌ها را کنترل کند با این امید که تحریم‌های جدید فشاری را به اقتصاد کشور اعمال نکند.

یوسفی در پایان خاطرنشان کرد: دولت با کاهش نرخ ارز جو روانی در جامعه باهدف کاهش قیمت‌ها ایجاد کرد اما این روند مقطعی و گذرا است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر