بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴
بر اساس صورت‌های مالی 6 ماهه حسابرسی شده منتهی به 31 تیرماه 1397، این شرکت موفق به کسب سود خالص 396 میلیارد ریالی گردیده است که این سود در مقایسه با سود کسب‌ شده در مدت مشابه سال گذشته، کاهش بیش از 20 درصدی را نشان می‌دهد.
کد خبر : ۱۸۰۹۶۲
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، کاهش سود خالص شرکت، ناشی از افزایش هزینه‌های مالی شرکت است. هزینه مالی ثبت‌شده در دوره شش‌ماهه سال مالی جاری، معادل 325 میلیارد ریال بوده است و این در حالی است که این مبلغ در زمان مشابه سال گذشته، 137 میلیارد ریال بوده است. در جدول زیر، اقلام عمده صورت‌های مالی شرکت ارائه‌شده است.



این نیروگاه، مالک نیروگاه 75 مگاواتی گازی کهنوج و نیروگاه 484 مگاواتی سیکل ترکیبی شوباد است. منابع مالی موردنیاز جهت احداث این دو نیروگاه و به‌خصوص نیروگاه شوباد از محل تسهیلات ارزی دریافتی از بانک صنعت و معدن به مبلغ 286 میلیون یورو صورت گرفته است.

نرخ تسعیر تسهیلات ارزی دریافتی شرکت با بهای یورو 51 هزار و 200 ریالی محاسبه شده است و لحاظ نمودن این نرخ منجر به شناسایی مبلغ 1 هزار و 600 میلیارد ریال مابه‌التفاوت تسعیر ارز در بهای تمام‌شده دارایی‌های ثابت گردیده است. علی‌رغم شروع به بهره‌برداری از طرح نیروگاه شوباد، مابه‌التفاوت تسهیلات ارزی دریافتی بر اساس استانداردهای حسابداری به‌حساب بهای تمام‌شده دارایی‌ها منظور می‌گردد.

با توجه به تحولات و تلاطمات ارزی کشور در ماه‌های اخیر، در صورت محاسبه نرخ وام ارزی بر اساس نرخ‌های فعلی، مابه‌التفاوتی بیش از 10.000 میلیارد ریال بابت مابه‌التفاوت ارز به‌حساب دارایی‌های ثابت شرکت افزوده خواهد شد و این مورد منجر به رشد بیش از 80 درصدی هزینه‌های استهلاک شرکت که بخش اصلی هزینه‌های تولید شرکت را به خود اختصاص می‌دهد، خواهد شد.

سود کسب‌شده از محل فعالیت‌های نیروگاه کهنوج از آذرماه سال گذشته مشمول مالیات شده است، لیکن سود خالص کسب‌شده نیروگاه شوباد بر اساس معافیت ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم، تا سال 1405 معاف از مالیات است.

جمع درآمدهای عملیاتی شرکت در دوره 6 ماهه جاری، به 1 هزار و 289 میلیارد ریال رسیده است که شامل 81 میلیارد ریال درآمدهای عملیاتی نیروگاه کهنوج و 1 هزار و 208 میلیارد ریال درآمدهای مربوط به نیروگاه شوباد است.

جمع هزینه‌های تولید در این شش‌ماهه، 517 میلیارد بوده است که بخش عمده آن، به مبلغ 349 میلیارد ریال و معادل بیش از دوسوم کل هزینه‌های تولید مربوط به هزینه‌های استهلاک شرکت است. در صورت افزایش بهای مربوط به نیروگاه شوباد به علت منظور نمودن نرخ‌های فعلی بازار ارز، هزینه‌های استهلاک شرکت تا 80 درصد قابلیت افزایش خواهد داشت و این منجر به رشد سنگین هزینه‌های تولید شرکت در ماه‌های آینده خواهد گردید. سایر هزینه‌های عمده تولید شامل 110 میلیارد ریال هزینه خدمات بهره‌برداری به میزان 21 درصد کل هزینه‌های تولید است.

جمع هزینه‌های مالی شرکت که بازپرداخت اقساط آن از آبان ماه سال 1396 و با نرخ 5 درصد بازپرداخت می‌گردد و هزینه‌های مالی شرکت نیز در این دوره با بیش از 138 درصد رشد به 325 میلیارد ریال رسیده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر