بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
مدیراجرایی انجمن فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

جاده دوطرفه FATF برای فولادی‌ها / گشایشی به کام فولادسازان

لایحه FATF به تصویب مجلس رسید و انتظارها بر این است که وضعیت بازار ارز به‌موجب آن فضای بهتری پیدا کند و اندکی آرامش به اقتصاد کشور تزریق شود.
کد خبر : ۱۸۰۹۸۷

جاده دوطرفه FATF برای فولادی‌ها / گشایشی به کام فولادسازان

وحید یعقوبی مدیر اجرایی انجمن فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز خصوص تصویب FATF و تأثیر آن بر هزینه مبادلات و میزان صادرات عنوان کرد: FATF به تصویب مجلس رسیده اما برای اجراشدن نیاز به تائید نهایی شورای نگهبان دارد که در صورت تصویب، درزمینهٔ صادرات می‌تواند به تسهیل ارتباطات مالی کمک کند خصوصاً در رابطه با بسته‌های حمایتی اروپا در قبال خروج آمریکا از برجام که نقل و انتقالات مالی ایران و اروپا را تسهیل کند. 

وی ادامه داد: تصویب FATF در صورت انجام تعهدات اروپا، می‌تواند گشایش قابل‌ملاحظه‌ای را درزمینهٔ صادرات محصولات فولادی شاهد باشیم.

یعقوبی در خصوص ریزش صنایع فولادی اذعان داشت: بازار سرمایه بازاری هوشمندی بوده و با توجه به مسئله تحریم‌ها، احتمال افت صادرات فولاد ایران در ماه‌های آتی وجود خواهد داشت؛ نرخ ارز در سرمایه فولادی‌ها خصوصاً شرکت‌های فولادی‌ بزرگ که صادرکننده هستند و به‌نوعی در بازار سرمایه به‌عنوان سهام دلاری شناخته می‌شوند، نرخی کاهشی بوده و سهام صنایع فولادی هم با افت مواجه شده است. 

مدیراجرایی انجمن فولاد تصریح کرد: کاهش‌ شاخص‌ها دلیل بنیادی کافی نداشته زیرا اتفاق خاصی برای بازار رخ نداده و این امر ناشی از جو روانی حاکم ناشی از کاهش نرخ ارز است؛  بارها در بازار سهام این مهم اتفاق افتاده که با افزایش نرخ ارز سهام فلزی‌ها و فولادی‌ها مثبت می‌شود و به‌نوعی جو روانی مرتبط، سهام فولادی‌ها را سهامی دلاری می‌شناسند.

یعقوبی درزمینهٔ توازن عرضه و تقاضا در بازار گفت: این مسئله بستگی به محصولات مختلف دارد، در شرایط فعلی به‌طور متوسط ۱۰میلیون تن مازاد عرضه داریم که باید صادر شود؛ از این مقدار سال گذشته حدوداً ۸.۵ میلیون تن محقق شد و امسال باید به ۱۰ میلیون تن افزایش یابد.

وی اضافه کرد: صنعت فولاد در ۶ماهه اول عملکرد خوبی درزمینهٔ صادرات داشته و عملکرد این صنعت در ۶ ماهه دوم بسته به عواملی چون تحریم‌ها و یا بسته‌های اتحادیه اروپا، تعاملات مالی نهایی چین و روسیه با ایران و عوامل سیاسی و اقتصادی دارد که این عوامل تأثیرات بسیاری دارد.

این فعال حوزه فولادی اظهارکرد: ولی به‌طورکلی در حدود ۱۰ میلیون تن مازاد بر نیاز داخلی داریم و می‌بایست بخش صادرات را توسعه بدهیم.

ارزیابی یعقوبی از روند بازار در ۶ ماهه آتی به این‌گونه است: درواقع هم‌اکنون به قطعیت نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت، متغیرهایی که ذکر شد می‌تواند تأثیرات بسیاری داشته باشد؛ در مباحث داخلی، بسته‌های اتحادیه اروپا، شدت تحریم‌ها و راهکارهای دور زدن تحریم‌ها، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران با بقیه کشور‌ها متغیرهای بسیار تأثیرگذاری خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی درستی داشت. اما روند ۶ ماهه ابتدایی با رشد خوبی درزمینهٔ صادرات و تولیدات مواجه بوده است ضمن آنکه باید اشاره شود که در سال جاری هدف‌گذاری ۲۴ میلیون تنی در دستور کار قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: در بخش صادرات هدف‌گذاری ۱۰ تن بوده که در ۵ ماهه اول سال بیش از نیمی از آن محقق شده، درواقع با کند شدن بازار، پیش‌بینی می‌شود در بخش صادرات فولاد نیز به‌احتمال‌قوی تا پایان سال به رقم ۸.۵ تن خواهیم رسید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر