بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
مسئول سابق فروش نفت ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

فرصت طلایی «فروش تضمینی» پالایشی‌ها/ تخفیف‌های ویژه به پترویی‌ها برای تولید

حتی در صورت تشدید تحریم ها، این صنعت هم نفت خام را از داخل خریداری می کند و هم محصولات خود را در بازار داخل به فروش می رساند. "تضمین بازار فروش" نقطه قوت پالایشگاه های کشور است
کد خبر : ۱۸۱۰۱۵

به گزارش بورس‌نیوز، به‌رغم روند منفی بازار، گروه پالایشی سبزپوش است و شاهد صف خرید سنگینی در نمادهای «شپنا» و «شبندر» و «شبریز» هستیم. این گروه در دو ماه اخیر رشد چشمگیری داشته است. 

از ابتدای مردادماه تا به امروز تقریباً «شپنا» 150 درصد افزایش قیمت، «شبندر» 88 درصد، «شتران» 65 درصد و «شبریز» 140 درصد افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند.

محسن قمصری کارشناس انرژی و مسئول سابق فروش نفت ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص دلایل اقبال گروه پالایشی بیان کرد: مهم‌ترین دلیل اقبال گروه پالایشی، بازار فروش تضمینی محصولات پالایشگاه‌های کشور است؛ بخش عمده محصولات پالایشی، 5 فرآورده اصلی بوده که خریدار آن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هستند بنابراین حتی در صورت تشدید تحریم‌ها، این صنعت هم نفت خام را از داخل خریداری کرده و محصولات خود را در بازار داخل به فروش می‌رساند.

وی ادامه داد:  "تضمین بازار فروش" نقطه قوت پالایشگاه‌های کشور بوده و بسیاری از پالایشگاه‌های خارجی چنین فرصتی در اختیار نداشته و برای فروش محصولات خود باید رقابت کنند.

وی درخصوص انتقاداتی که به نرخ خرید فرآورده‌های پالایشی توسط شرکت نفت مطرح می‌شود، اشاره داشت و افزود: در پاسخ به این انتقاد باید گفت نفت خام نیز با تخفیف در اختیار پالایشگاه‌ها قرار می‌گیرد و ضمن اینکه معمولاً پالایشگاه‌ها برای تأمین نفت خام، پول نقد پرداخت نمی‌کنند و وجه خرید نفت خام با وجه فروش فرآورده‌ها در حساب‌ها تسویه می‌شود.

این کارشناس بازار نفت و فرآورده‌های نفتی در رابطه با ارزش جایگزینی شرکت‌های پالایشی اظهار داشت: سهامداران معمولاً در سرمایه‌گذاری خود به سودآوری شرکت‌ها بیش از ارزش جایگزینی اهمیت می‌دهند؛ احداث یک پالایشگاه جدید هزینه بسیار سنگینی دارد؛ اما شاید علت آنکه قیمت تابلو و ارزش مارکتینگ پالایشگاه‌ها از ارزش جایگزینی پالایشگاه‌ها بسیار کمتر است، فرسوده و مستهلک بودن پالایشگاه‌های بورسی باشد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری، بازاری مناسب‌تر از بازارسرمایه برای جذب نقدینگی سرگردان وجود ندارد و بخشی از رشد سهم‌ها هم تحت تأثیر فشار تقاضا ایجادشده است.

قمصری در پیش‌بینی روند قیمت جهانی فرآورده‌های نفتی گفت: قیمت فرآورده‌های نفتی در بازارهای جهانی ارتباط مستقیمی باقیمت نفت خام دارد و کاهش عرضه نفت خام، قیمت فرآورده‌های نفتی را افزایش خواهد داد و افزایش قیمت فرآورده‌های پالایشی، تقاضای نفت خام را افزایش خواهد داد؛ چراکه در شرایط فعلی پالایشگاه‌ها با تمام ظرفیت خود فعالیت نمی‌کنند و در صورت افزایش قیمت‌ها، تولید توجیه بیشتری داشته و تقاضای نفت خام برای تولید فرآورده‌های بیشتر در سطح جهانی افزایش خواهد یافت. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در قیمت‌گذاری فرآورده‌های پالایشی توسط شرکت نفت، قیمت‌های جهانی نیز لحاظ می‌گردد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر