بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷
شرایط «زاگرس» حاکی از آن بوده که از سرمایه در گردش مثبت و وضعیت مناسب نقدینگی برخوردار است، بررسی ساختار فروش نیز حکایات جالبی را بیان می‌کند.
کد خبر : ۱۸۱۰۶۴

بر مبنای بررسی‌های واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار، بورس‌نیوز، شرکت پتروشیمی زاگرس توان تولید حدود 66 درصد متانول مورد نیاز بازار داخل و 11درصد متانول جهان را دارد و در بین شرکت‌های فعال در این صنعت در کشور، رتبه اول را دارا است.

این پتروشیمی بر قله تولید / حکایت شیرین در دامنه‌های «زاگرس»

بر اساس آخرین صورت‌های مالی منتشر شده، تحلیل فاصله ساختار فروش «زاگرس» از میانگین 6 پتروشیمی دیگر نشان از حاشیه سود بالاتر دارد؛ نسبت بهای تمام شده به فروش این شرکت بیش از 14 درصد از میانگین گروه کمتر است.

این پتروشیمی بر قله تولید / حکایت شیرین در دامنه های «زاگرس»

مواد اولیه 81 درصد از بهای تمام شده را تشکیل می‌دهد که شامل گاز طبیعی و اکسیژن است.

این پتروشیمی بر قله تولید / حکایت شیرین در دامنه های «زاگرس»

در بحث فروش باید اذعان کرد که متانول پرفروشترین و سودآورترین محصول این شرکت بوده و بیش از 90 درصد فروش به صورت صادرات انجام می گیرد. بنابراین مبلغ فروش به شدت نسبت به نرخ دلار حساس است. 

بر همین اساس، روند فروش شرکت در ماه های اخیر صعوده بوده که ناشی از افزایش نرخ دلار است. با توجه به این که در گزارش شهریور ماه نرخ تسعیر ارز 7500 تومان لحاظ شده، تثبیت نرخ ارز در قیمت 10000 تومان می تواند به روند رو به رشد فروش شدت بخشد.

این پتروشیمی بر قله تولید / حکایت شیرین در دامنه های «زاگرس»

نقطه قوت این پتروشیمی صفر بودن تسهیلات مالی است که هزینه مالی را از صفحه صورت های مالی حذف کرده؛ موردی که در بسیاری از شرکت‌ها به نقطه ضعف بدل شده است. قابل ذکر است که هزینه مالی حدود 3 درصد فروش گروه را نابود می کند.

البته باید اشاره کرد که «زاگرس» جهت تولید محصولات پایین دستی و همچنین احداث واحد سرویس های جانبی، با شرکت های خارجی وارد مذاکره و قرارداد شده و درصدد تامین مالی طرح از منابع داخلی و یا خارجی برآمده است. به همین جهت براورد دریافت 1000 میلیارد ريال تسهیلات مالی با نرخ سود 18 درصد شده است.

با نگاهی به روند افزایشی تولید می توان گفت «زاگرس» در سال جاری شرایط تولید متانول تا 97 درصد ظرفیت اسمی خود را دارد. با توجه به این که فروش پتروشیمی زاگرس روند مثبتی طی می‎کند و تولید متانول با ظرفیت کامل انجام می‎گیرد، انتظار می‎‌رود سال 97 بسیار پربارتر از سال گذشته باشد. البته در سال‎های آینده، هزینه‎های مالی به دوش شرکت می‎افتد و مقداری از سود را در خود خواهد بلعید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر