بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: هر کالایی که منشأ ارزی دارد حتی اگر قیمت آن دو برابر هم شود، غیرقانونی نیست.
کد خبر : ۱۸۱۱۰۷

به گزارش بورس نیوز، رسول جهانگیری در خصوص کاهش نرخ دلار و تأثیر آن در بازار کالاهای اساسی و غیراساسی، اظهار کرد: کالاهای اساسی به اندازه‌ نوسانات نرخ دلار در بازار افزایش قیمت نداشت و تغییر قیمت این کالاها همچون برنج، روغن و … در مرحله‌ای که صادرات جذابیت پیدا کرد موجب افزایش نرخ برخی از کالاهای اساسی شد.

وی گفت: اگر بخواهیم نوسانات دلار ۳ تا ۱۵ هزار تومان را در کالاهای اساسی لحاظ کنیم، قیمت این اجناس هفت برابر نشد و تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است. 

رئیس اتاق اصناف اصفهان افزود: کالاهایی که ریشه و منبع مواد اولیه آن ارز بوده افزایش قیمت داشت، اما کالاهای اساسی که ریشه ارز نداشته و یا شامل حمایت‌های دولت می‌شد، با افزایش‌های سطح بازار به صورت غیرمتعادل و غیرمنطقی گران نشد.

وی با بیان اینکه برای هر کیسه برنج خارجی ارز دولتی تخصیص یافته و قیمت آن هیچ تغییری پیدا نکرده است، افزود: سال گذشته قیمت هر کیلو برنج طارم شمال ۱۳ هزار تومان بود که اکنون نیز با همین قیمت فروخته می‌شود، هم‌چنین سال گذشته یک کیسه برنج هندی درجه یک ۷۶ هزار تومان بود که اکنون نیز تغییر نکرده است.

جهانگیری ادامه داد: البته کالاهایی که جذابیت صادرات داشت، گران شد که اکنون جلوی صادرات آن گرفته شده است، اما اگر قیمت ارز به ثبات برسد، به عنوان مثال پارچه وارداتی کاهش قیمت آن در سطح عرضه بیشتر از افزایش قیمت آن خواهد بود.

وی در خصوص افزایش غیرمنطقی رب گوجه‌فرنگی، گفت: قیمت رب به دلیل صادرات این محصول افزایش یافت که اکنون جلوی صادرات آن گرفته شده است.

رئیس اتاق اصناف اصفهان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر تمام فروشندگان در بحث کالاهای اساسی و غیراساسی بهانه افزایش نرخ دلار را دارند، گفت: اگر نوسان ۲۰ هزار تومانی دلار را در نظر نگیریم، نرخ دلار از ۴ هزار به ۸ هزار تومان یا بیشتر افزایش یافت، بنابراین هر کالایی که منشأ ارزی دارد حتی اگر قیمت آن دو برابر هم شود، غیرقانونی نیست.

وی درباره اینکه فروشندگان بازار در برهه‌ای از زمان به دلیل افزایش نرخ ارز در لحظه، اجناس خود را گران کردند، اما امروز با کاهش نرخ دلار حاضر به کاهش قیمت‌های خود نیستند، اظهار کرد: کالاهای سطح بازار به دلیل رکود به نسبت نرخ دلار ۱۹ هزار تومان گران نشد و اجناس موجود در بازار تأثیرپذیری کمتری نسبت به افزایش تصاعدی نرخ ارز داشته است.

جهانگیری افزود: کالاهای وارداتی حتی زمانی که دلار به مرز ۲۰ هزار تومان رسید در سطح عرضه با دلار ۲۰ هزار تومانی قیاس نشد و شاید ۵۰ درصد افزایش یافت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مردم نباید انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشند، گفت: صد درصد مردم باید انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشند، البته هنوز موج هیجانی افزایش قیمت‌ها بازار را رها نکرده، اما با ادامه تثبیت نرخ ارز، نوسانات کاهش بازار بیشتر از دلار خواهد بود و به دلیل رکود، شاهد اشباع کالا خواهیم بود.

رئیس اتاق اصناف اصفهان تاکید کرد: اگر از فضای روانی ایجاد شده در بازار ارز رهاشده و به ثبات قیمت برسیم، بازار بیش از گرانی‌ها به کاهش قیمت واکنش نشان خواهد داد.

وی هم‌چنین در خصوص برخی اعتراضات صنفی در بعضی از بازارها، تأکید کرد: در حال حاضر هیچ‌یک از بازارهای اصفهان اعتراضی ندارند، البته باید توجه داشت که برخی از واحدها دیرتر از دیگر اصناف و از ساعت ۱۰:۳۰ به بعد شروع به کار می‌کنند که این موجب شده برخی تصور کنند این اصناف دست به اعتصاب زده‌اند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر