بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
سیدمهدی علم‌الهدی،معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران با اشاره به آماده شدن عرضه اولیه سهام هفت شرکت جدید در فرابورس گفت: در حال حاضر ۱۳ شرکت جدید در صنایع پتروشیمی، نیروگاهی، دام و طیور، پیمانکاری و سنگ‌آهن یا معدنی در هیأت پذیرش فرابورس موافقت اولیه را کسب کرده‌اند.
کد خبر : ۱۸۱۲۳۷
به گزارش بورس نیوز، علم‌الهدی در جمع خبرنگاران و در نشست خبری یک دیدار،یک عرضه معرفی ظرفیت‌های شرکت داروسازی آوه سینا که با حضور اعضای هیات مدیره این شرکت برگزار شد؛ از پذیرش ۱۳ شرکت جدید در صنایع پتروشیمی، نیروگاهی، دام و طیور،پیمانکاری و معدنی خبر داد و افزود: در حال حاضر عرضه اولیه ۷ شرکت جدید در فرابورس آماده شده که شامل داروسازی آوه‌سینا، نیروی برق گیلان، مادیران، اصفهان‌ کشت، ایمن‌خودروشرق، بیمه معلم و شرکت دشت خرمدره هستند.

وی افزود: در بازار دارایی‌های فکری فرابورس تاکنون ۲۶۲ اختراع آمادگی خود را برای فروش سهام در این بازار اعلام کردند و تا این لحظه ۱۲ طرح صنعتی و ۴ علامت تجاری در این بازار پذیرش شده است. در عین حال ۹ دارایی فکری به ارزش حدودی ۶ میلیارد تومان معامله شده است.

این مقام مسئول با اشاره به حضور ۵ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) به ارزش ۱۴۵ میلیاردتومان در بازار فرابورس عنوان کرد: این صندوق‌ها در حوزه‌های آی‌سی‌تی، زیست فناوری و سلامت فعالیت دارند و طی هفته آینده نیز یک صندوق جسورانه جدید از سوی صندوق بازنشستگی کشوری با موضوع فعالیت در حوزه بیمه به ارزش ۱۰ میلیارد تومان پذیره‌نویسی خواهد شد.

علم الهدی این را هم یادآورشد؛ تا این لحظه ۹ صندوق جسورانه به ارزش ۳۵۵ میلیارد تومان موافقت اصولی خود را از هیأت پذیرش فرابورس دریافت کرده و ۱۰ صندوق جدید نیز در این حوزه در حال بررسی است که شامل یک صندوق جسورانه در حوزه فیلم‌سازی، یک صندوق جسورانه در حوزه اکتشاف معادن و در نهایت یک صندوق جسورانه در حوزه کشاورزی در میان این تعداد حضور دارند.

وی همچنین از موافقت سازمان بورس با راه‌اندازی صندوق های خصوصی (PE) خبر داد و گفت: تا این لحظه ۳ درخواست به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان برای این صندوق ها به فرابورس ارائه شده و این در حالی است که به زودی یک صندوق FUND&FUND به ارزشی معادل با ۶۰۰ تا یک هزار میلیارد تومان پذیره نویسی خواهد شد.

این مقام مسئول از تصویب دستورالعمل راه‌اندازی دستورالعمل تأمین سرمایه گروهی (کراود فاندینگ) سخن گفت و افزود: به زودی با ارائه مجوز برای فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه و با توجه به ارائه ۱۳ درخواست از سوی شرکت‌های دانش بنیان، شاهد عرضه سهام یک شرکت در این حوزه از طریق فرابورس خواهیم بود.

وی به بررسی دستورالعمل معاملات بازار پایه فرابورس اشاره کرد و گفت:در حال حاضر اقدام‌های جدی و سنگینی برای تغییر و یا تعدیل فرایند معاملات سهام در بازار پایه در حال انجام است و این در حالی است که به دلیل تضاد بسیار میان شرکت‌های حاضر در بازار پایه به دلیل ثبت و پذیرش در این بازار و یا شرکت‌های لغو پذیرش شده وجود دارد که زمان بسیاری برای نظارت بر فرایند معاملات آنها گرفته می‌شود و از سوی دیگر به دلیل وجود سهامداران زیاد این شرکت‌ها اهمیت بالایی برای ناظران بازار دربردارد.

علم‌الهدی در پاسخ به این سوال که آیا مدت زمان معاملات سهام در بازار پایه «ج» شاهد تغییراتی همچون انجام معامله تنها برای یک روز در هفته خواهد بود، گفت: برای پاسخ به این پرسش باید منتظر ارائه سازوکارهای جدید از سوی کارگروه تعیین شده برای تغییر دستورالعمل معاملات فرابورس بود، اما انجام معامله در یک روز طی هر هفته در بازار پایه «ج» در حال حاضر رد و یا تأیید نمی‌شود. این در حالی است که همه گزینه‌ ها در خصوص معاملات این بازار هم‌اکنون بر روی میز قرار گرفته است.

به گفته وی، هم‌اکنون شش شرکت در بازار (SME)ها پذیرش شده و در شرف عرضه هستند و در عین حال شش شرکت نیز در تابلوی معاملات این بازار قرار دارند.

معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران با اشاره به آخرین تحولات سامانه ادغام و تملیک در بازار سوم فرابورس عنوان کرد:‌ در این سامانه تاکنون شرکت‌های حقوقی و نهادهای عمومی همچون تأمین اجتماعی، بانک ملی ایران و سرمایه‌گذاری‌های مختلف اقدام به انتشار آگهی عرضه یکجای سهام شرکت‌های متعلق به خود کرده و این در حالی است که با توجه به برخورداری از معافیت مالیاتی برای حضور در این بازار و شفافیت آن، تقاضا برای بازار سوم افزایش یافته است.

وی با ابراز نگرانی از رفتار هیجانی معامله‌گران در بازه‌های زمانی مختلف عنوان کرد: تلاش می‌شود دستورالعمل توقف بازگشایی نهادهای معاملاتی برخوردار از نوسان ۲۰ درصدی و ۵۰ درصدی با توجه به سپری شدن شش ماه از اجرای این دستورالعمل، می‌تواند به طور حتم با مطرح شدن اصلاحاتی روبه ‌روشود، هر چند که تاکنون هیچ درخواستی برای حذف نوسان ۲۰ درصدی داده نشده و اما برای عرضه‌های اولیه این موضوع هم‌اکنون حذف شده است. در دستورالعمل‌ها احتمال وجود ایرادهای فنی همواره وجود دارد اما تلاش شده قضاوت انسان در این چارچوب‌ها حذف شود.

گفتنی است، امروز اعضای هیات مدیره شرکت داروسازی آوه سینا به تشریح ظرفیت های این شرکت پرداختند؛ قراراست این شرکت دارویی به عنوان یکصد و یکمین شرکت در بازار دوم فرابورس و به احتمال زیاد در هفته آتی برای اولین بار پس از پذیرش و با احراز همه شرایط عرضه اولیه شود.این ناشر به عنوان یکصد و یکمین شرکت حاضر در بازار دوم فرابورس با نماد معاملاتی "داوه” و در گروه مواد و محصولات دارویی در تاریخ ۱۶ اسفند ماه ۱۳۹۶ از سوی هیات پذیرش فرابورس در فهرست نرخ‌های این بازار درج و به احتمال زیاد طی هفته پیشرو به روش ثبت سفارش عرضه اولیه خواهد شد.

بر اساس این گزارش ارزش گذاری هر سهم شرکت داروسازی آوه سینا با سرمایه ۳۵ میلیارد تومانی و بر اساس روش جریان نقدی تنزیل شده(DCF) معادل با ۳۵۱ تومان و ۸ ریال،روش تنزیل سود های تقسیمی معادل با ۲۳۸ تومان و ۶ ریال و بر اساس روش نسبی معادل با ۳۳۶ تومان و ۹ ریال برآورد شده است که با محاسبه میانگین، ارزش ذاتی هر سهم معادل با ۳۰۹ تومان و یک ریال برآورد می‌شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر