بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

شعله‌های نفت، گرمابخش اهالی تالار حافظ / سوئیفت فنری برای جهش بانکی‌ها

با وجود اخبار مثبت حوالی گروه خودرو و عقب‌نشینی خزانه‌داری آمریکا در قطع دسترسی ایران به سوییفت که اگر اجرایی شود گروه بانکی جهش خواهد داشت، باز هم بازار سرمایه دست به عصا حرکت می‌کند و نوسانات زیادی به خود می‌بیند.
کد خبر : ۱۸۱۲۴۸





به گزارش بورس نیوز، 

علی اصغر خبیری رییس هیات مدیره شرکت کارگزاری ایساتیس پویا، در گفت و گو با بورس نیوز،  با ارزیابی اوضاع کنونی بازار سرمایه گفت: فعالیت در بورس تهران همیشه با نگرانی همراه بوده چراکه برخی افراد با ورود سرمایه خود به بازار نشان دادند که به موازات سرمایه خود، تجربه خوبی نداشته و به محض مواجهه با نوسانات ترجیه می‌دهند حتی با عایدی کم از بازار خارج شوند و ریسک نکنند. 

وی ادامه داد: بازار اکنون بسیار هیجانی شده و این هیجان نیز مسبب فراز و فرودهای بسیاری می‌شود بنابراین بسیاری از این هیجانات ریشه‌ای نبوده و جنبه روانی دارد؛ به همین دلیل تغییرات عمده‌ای در قیمت‌ها به وجود می‌آید؛ در هر صورت، به‌هیچ‌عنوان این نوسانات درستی نیست و دلیل عمده این قضیه نیز افرادی هستند که وارد بازار سرمایه شدند و نگران آینده هستند و طی تصمیمات هیجانی، با صف فروش مواجه می شوند همگی تصمیم به فروش گرفته و با دیدن خریداران شروع به خرید می‌کنند. البته افرادی که خبره و فعال بازار هستند و در بازار مداومت دارند به طور قطع تصمیمات منطقی و در نتیجه سود منطقی  نیز کسب می کنند. 

کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه هنوز پتانسیل‌های خود را در جهت رشد دارد، در حال حاضر شاخص کل بین 175000 تا 185000 واحد طی دو هفته آینده نوسان خواهد داشت؛ دلیل عمده این مساله نیز نزدیک شدن به 13 آبان و نقطه عطفی که بحث آن مطرح است، هر چند که اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

وی افزود: در این مقطع زمانی منتظر اتفاق نگران کننده‌ای نیستیم،  به هر حال این دوران با تمام فراز و فرودها باید سپری شود و کسانی که به بورس وارد یا خارج می‎شوند باید با تفکر اقدام کنند؛ در غیر این صورت هر دو در غالب خریدار یا فروشنده متضرر خواهند شد، ولی بازار هنوز استعداد تغییر قیمت را در دراز مدت و میان مدت به سمت رشد دارد.

به خصوص با توجه به این موضوع که تقریبا برای دولت بحث تثبیت ارز با هر قیمتی جا افتاده و همه پذیرای این مساله شدند؛ در برخی بانک‌ها شاهد هستیم که ارز را با هر قیمتی پذیرا هستند که نشان دهنده این مطلب است که نظام بانکی پولی کشور پذیرفتند که نرخ ارز مانند قبل نیست و هر لحظه امکان افزایش یا کاهش را دارد.

خبیری ارزش جایگزینی اکثر شرکت های معدنی، فولادی، پالایشی و پتروشیمی را خیلی بالاتر از قیمت های موجود می داند و گفت: برخی از این صنایع تا دو برابر قیمت های فعلای، دارای ارزش جایگزینی هستند و فقط اگر روند سودآوری خود را حفظ کنند، به طور قطع بازار بیش از حد تصور می تواند ترقی و رشد داشته باشد؛ طی چند هفته آتی می بایست بیش از پیش از بازار سهام مراقبت کنیم و شرایطی را فراهم کنیم تا بازار به حالت تثبیت برسد و در میان مدت شاهد رشد خوبی باشیم.

رییس هیات مدیره شرکت کارگزاری ایساتیس پویا در رابطه با کاهش صادرات نفت و اثرات آن بر روی بازار سرمایه اظهار داشت: در گذشته نه چندان دور نزدیک به 3 میلیون بشکه نفت صادر می شد که حداکثر توان کشور بود، اما این امر آنچنان که باید ذخائر ارزی کشور را تقویت نکرد چرا که بخش عمده‌ای از ذخائر ارزی مربوط به خارج از کشور بوده و وارد کشور نشده است.

وی اضافه کرد: شاید به صورت حواله های ارزی باشد و یا مجموعه هایی باشد که در حساب های متفرقه تحت مدیرت باشد، کاهش صادرات نفت، در صورتی که مدیریت نرخ ارز نداشته باشیم، بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. اغلب پیش بینی ها حاکی از آن است که نرخ ارز بالاتر از ظرفیت های فعلی است اما بنده اعتقادی ندارم به این دلیل که اسکناس مورد نیاز در کشور محدود است؛ شاید در حدود ده میلیارد دلار و بالاتر از آن هم نیازی به اسکناس نداریم و با صادر کردن یک میلیون بشکه نفت اسکناس مورد نیاز قابل تامین است. 

فقط این نکته را باید مد نظر داشت زمانی که دو میلیون بشکه نفت صادر می شد قیمت 50 دلار بود و در حال حاضر که یک و نیم میلیون بشکه با نرخ 70 دلار صادر می شود و به همین ترتیب، اگر صادرات به یک میلیون کاهش یابد، این نرخ تا 90 دلار افزایش خواهد یافت؛ به عبارتی مجموعه درآمدهای ارزی کشور نهایتا در حدود 20 درصد امکان کاهش دارد. اکثر فعالان در حال حاضر پیش بینی می کنند که با توجه به مسائل فصلی از جمله نزدیک شدن آمریکا به فصل زمستان، قیمت نفت به 90 دلار افزایش یابد.

وی در خاتمه در خصوص رفتار حقوقی ها در شرایط کنونی بازار سهام گفت: عملکرد حقوقی ها آن گونه که باید نبوده است. برخی حقوقی ها به سبب نزدیک شدن به پایان سال مالی، در کوتاه مدت به دنبال شناسایی سود هستند که این امر به افت قیمت سهام در بازار دامن می زند و اگر سازمان بورس نظارت را در این خصوص تقویت نکند، می تواند آسبب زننده باشد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر