بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
صنایع صادرات محور، بالاخص صنایع پتروشیمی و معدنی و فلزی، از مزیت برخوردار خواهند بود. همچنین شرکت هایی که محصول خود را در بازار داخل عرضه می کنند و قبلا رقبای وارداتی داشتند، اگر به دلیل افزایش نرخ ارز و کاهش واردات، سهم بیشتری از بازار داخل به دست آورده اند، گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری خواهند بود.
کد خبر : ۱۸۱۲۵۴

بازار سرمایه، مناسب ترین گزینه سرمایه گذاری در میان مدت/ پذیرش FATF، گام نخست ارتباط بین المللی بانک ها

به گزارش بورس‌نیوز، در پی کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، بازار سرمایه هم متأثر شد و روند نزولی به خود گرفت. اگرچه از اواسط هفته گذشته روند شاخص تغییر کرد و برخی گروه‌ها رنگ سبز به خود گرفتند؛ اما دغدغه این روزهای سهامداران این است؛ روند منفی بازار تا کجا ادامه دارد.

حسن قاسمی مدیرعامل شرکت کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص دلایل ریزش بازار در روزهای اخیر بیان کرد: با افزایش نرخ ارز شاهد رشد چشمگیر قیمت سهم‌ها بودیم و قاعدتاً هیچ روند صعودی، همیشگی نخواهد بود. اگر نرخ بازار ثانویه ارز در سامانه نیما را مبنای تعیین نرخ ارز در نظر بگیریم، قیمت‌های فعلی سهم‌ها منطقی است؛ مگر آنکه نرخ ارز نیمایی مجدداً افزایش یابد که البته با توجه به اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد، افزایش نرخ ارز نیمایی محتمل است.

وی ادامه داد: اختلاف فاحش نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد، خود مشکل‌ساز بوده و می‌تواند رانت ایجاد کند. ازاین‌رو، به نظر می‌رسد این شرایط چندان دوامی نخواهد داشت.

مدیرعامل کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی در مورد تأثیر پیوستن به کنوانسیون FATF بر بازار سرمایه عنوان کرد: اگر از پذیرش قواعدی که در سطح بین‌المللی توسط تمامی کشورها پذیرفته و اجرایی می‌شود، سر باز زنیم؛ مراودات تجاری و مالی ما با سایر کشورها دچار مشکل خواهد شد. 

وی اضافه کرد: تصویب این مقررات از سخت‌تر شدن روند انتقال ارز و مراودات تجاری و مبادلات مالی جلوگیری خواهد کرد؛ ولی تصویب FATF به معنای جهش سودآوری شرکت‌ها نخواهد بود؛ درهرحال با پذیرش مقررات FATF و تسهیل شرایط انتقال ارز، هم صادرات محصول و هم واردات مواد اولیه و تجهیزات راحت‌تر انجام خواهد شد.

قاسمی در ادامه در رابطه با پیش‌بینی وضعیت صنایع بورسی با توجه به اعمال تحریم‌های جدید در آبان ماه و احتمال افزایش نرخ ارز اظهارداشت: در صورت افزایش نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات شرکت‌ها به سبب اعمال تحریم‌های جدید، صنایع صادرات محور منتفع خواهند شد؛ مشروط بر آنکه امکان صادرات و نقل‌وانتقال ارز میسر باشد؛ با این وضعیت، اگر نرخ دلار در سامانه نیما در محدوده ۱۰ هزار تومان تثبیت شود، شرکت‌ها رشد دیگری تجربه خواهند کرد. 

کارشناس بازارسرمایه گفت: در نظر داشته باشید که گرچه نرخ ارز در این چند ماه رشد چشمگیری داشته، ولی صنایع صادرات محور تنها چند هفته است که امکان تسعیر ارزبر مبنای سامانه نیما را به دست آورده‌اند و با فرض صادرات و تسعیر ارزبر مبنای دلار ۱۰ هزارتومانی، بازار سرمایه مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در میان‌مدت خواهد بود.

وی افزود: گرچه تصور می‌شد تحریم‌ها سخت‌گیرانه اعمال و اجرایی شود و شرکت‌ها متحمل فشار مالی سنگینی شوند، ولی با توجه به اتفاقات چند روز گذشته در خصوص FATF و احتمال بازگشایی سوئیفت اروپایی، به نظر می‌رسد تحریم‌های جدید به‌شدت تحریم‌های سال ۹۲ نخواهد بود. امیدوارم تحریم‌ها اثر منفی شدیدی بر تولید و فروش شرکت‌ها نداشته باشد.

این فعال بازار سرمایه با تأکید بر چشم‌انداز مثبت بازار سرمایه گفت: منفی‌های این روزها می‌تواند فرصت خرید باشد. یکی از معدود بازارهای سرمایه‌گذاری که هنوز رشد کافی نکرده، بازار سرمایه است؛ اندکی افت قیمت پس از یک دوره رشد شارپ، جزو ذات بازار است. برخی سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای با منفی شدن بازار نگران شده و هیجانی عمل می‌کنند. درحالی‌که اتفاق خاصی در عرصه سیاسی رخ نداده و به نظر می‌رسد شرکت‌ها با شرایطی راحت‌تر از سال ۹۲، اقدام به صادرات محصولات خود کنند.

این فعال بازار سرمایه در معرفی صنایع برتر جهت سرمایه‌گذاری اذعان داشت: صنایعی که امکان صادرات محصولات خود را داشته باشند، بالأخص صنایع پتروشیمی و معدنی و فلزی، از مزیت برخوردار خواهند بود؛ مشروط به آنکه برای تأمین مواد اولیه موردنیاز خود وابستگی چندانی به واردات نداشته باشند؛ همچنین شرکت‌هایی که محصول خود را در بازار داخل عرضه می‌کنند و قبلاً رقبای وارداتی داشتند، اگر به دلیل افزایش نرخ ارز و کاهش واردات، سهم بیشتری از بازار داخل به دست آورده‌اند، گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهند بود.

قاسمی در خصوص پیش‌بینی وضعیت بانک‌ها تحت تأثیر احتمال پذیرش FATF و نیز افزایش سرمایه بانک‌ها اظهار داشت: تأثیر پیوستن به کنوانسیون FATF و احتمالاً بازگشایی سوئیفت اروپایی بر بانک‌ها پیچیده‌تر از سایر صنایع خواهد بود. اگر لایحه پیوستن ایران به FATF رد شود، همین ارتباط اندک سیستم بانکی کشور با بانک‌های جهانی قطع خواهد شد؛ اما لازمه ارتباط بانک‌های جهانی با بانک‌های کشور، فقط پذیرش مقررات FATF نیست. پیوستن به این کنوانسیون فقط گام نخست در جهت برقراری این ارتباط بوده و پس از پذیرش FATF باید بانک‌های ما به استانداردهای مربوط به ‌صورت‌های مالی و نسبت کفایت سرمایه و... هم برسند.

وی اضافه کرد: بانک‌ها با مشکلات ساختاری مواجه هستند که شروع آن ریشه در دهه‌های قبل داشته و موجب شده امروز بانک‌ها با مشکلات عدیده‌ای ازجمله دارایی‌های غیر مولد و مطالبات معوق و... دست‌به‌گریبان باشند. افزایش نرخ ارز و افزایش ارزش دارایی‌های بانک‌ها، می‌تواند به ترمیم ساختار مالی بانک‌ها کمک کند. ولی در صورت افزایش نرخ تورم، احتمالاً سپرده بانکی جذابیت خود را ازدست‌داده و این به نفع بانک‌ها نخواهد بود. بنابراین به نظر می‌رسد مهم‌ترین اقدامی که باید در اولویت برنامه‌های بانک‌ها قرار گیرد، افزایش سرمایه خواهد بود. قطعاً در رفع مشکلات ساختاری بانک‌ها، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی مؤثرتر از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها خواهد بود. البته این اقدامات زمان‌بر بوده و در کوتاه‌مدت انتظار تحول خاصی در عملکرد بانک‌ها نمی‌رود.

مدیرعامل کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی در خصوص وضعیت گروه خودرویی بیان کرد: گروه خودرویی حتی در صورت افزایش قیمت محصولات خود، در بهترین حالت در نقطه سربه‌سر می‌مانند و نمی‌توان انتظار افزایش سودآوری شرکت‌های خودروساز را داشت. خودروسازان، واردات محور هستند و برای تأمین نیاز خود به واردات برخی قطعات و تجهیزات وابسته‌اند. از سویی با افزایش نرخ ارز بهای تمام‌شده خودرو افزایش‌یافته و از سوی دیگر به‌راحتی امکان افزایش قیمت محصولات خود را ندارند. ازاین‌رو، وضعیت گروه خودرو را مساعد ارزیابی نمی‌کنم.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در توصیه به سهامداران گفت: به سهامداران مبتدی و غیرحرفه‌ای توصیه می‌شود از هیجان بپرهیزند و به تحلیل تکیه کنند و استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت‌تری داشته باشند. بازار سرمایه مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری بوده و سرمایه‌گذاری در این بازار بادید حداقل یک‌ساله، بازدهی مناسبی برای سهامداران به ارمغان خواهد آورد. تازه‌واردان بهتر است از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبد گردانی اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند. بازار سرمایه بازاری کاملاً تخصصی بوده و یا باید با اصول و دانش سرمایه‌گذاری در این بازار آشنایی کامل داشت و یا این کار را از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام داد تازیانی متوجه سهامداران نشود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر