بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
کارشناس بازار سرمایه گفت: به طور قطع تاثیر نرخ ارز بر بازار سرمایه همچنان باقی است.
کد خبر : ۱۸۱۳۱۵

به گزارش بورس نیوز، مدیرعامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد، سهام را در شرایط فعلی ارزنده‌ترین کالا در تمامی بازارها دانست.

جواد عشقی‌نژاد، در پاسخ به این سوال که تغییرات نرخ ارز و انتشار گزارش‌های ماهانه و فصلی چه تاثیری بر حرکت بنیادی بازار دارد، گفت: به طور قطع تاثیر نرخ ارز بر بازار سرمایه همچنان باقی است؛ به تبع آن همه شرکت‌ها می‌توانند منافع حاصل از این تغییرات را در سودآوری و به تبع آن در قیمت هر سهم در بازار ببینند که البته این رخداد در گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها هم کاملا مشهود است. البته این موضوع در خصوص شرکت‌هایی که از نظر تامین مواد اولیه 100 درصد ارزی باشند و قیمت گذاری‌های کنترلی در داخل داشته باشند، متفاوت است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با بررسی‌های بنیادین مشاهده می‌شود که سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار این روزها در مقایسه با سایر بازارها بسیار ارزان بوده و در هر حال ارزندگی دارد. البته ممکن است برخی صنایع با مشکلاتی مواجه باشند که حضور شرکت‌ها در بازار سرمایه آن را جبران خواهد کرد.

وی در عین حال با بیان اینکه نمی‌توان از ریسک‌های ناشی از تحریم چشم پوشی کرد، گفت: البته برنامه ریزی‌ها و تجربیات ناشی از تحریم‌های گذشته، ما را برای بهبود وضعیت موجود و مقابله با تحریم‌های آتی آماده تر کرده و به طورقطع با اندوختن این تجربه، شرکت‌ها راهی برای عبور از این شرایط طراحی کرده‌اند .

عشقی‌نژاد توضیح داد:بازار در هر حال خود را با وضعیت موجود تطبیق می‌دهدولی عوامل و ریسک‌های موجود نیز خواه ناخواه چه از بعد روانی و چه به لحاظ رفتار سهامدار، حداقل در کوتاه مدت تاثیرات خود را نشان خواهد داد، هرچند در روزهای بعد با تعدیل این رفتارها بازار هم به نقطه اصلی خود برمی گردد.

مدیرعامل سابق سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری، همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با وضعیت دارایی بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی و راه‌های پیش رو برای تعیین تکلیف آن در این شرایط گفت: صندوق‌های بازنشستگی نیاز به تامینمالی دارند. از طرفی از منظر عرضه‌کننده، بخشی از دارایی‌های بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، دارایی‌های کم‌بازده نسبت به بهای تمام‌شده سرمایه‌ای است. پس خروج از این دارایی‌ها و تطبیق آن با دستورالعمل‌های بانک مرکزی و حاکمیت در اولین فرصت ضروری است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطر نشان کرد: از منظر اقتصاد کلان، حجم نقدینگی، عطش بازار برای خرید کالا و حفظ سرمایه و در نهایت تمایل به بازدهی بیشتر در بازارهای مختلف،توجه نقدینگی را به بازار سرمایه جلب کرده است. در نتیجه، می‌توان گفت که تبدیل و انتقال مالکیت این شرکت‌ها به سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی با هدف‌های انتفاعی و مدیریتی، گزینه بسیار مناسبی برای انتخاب خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر