بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: با راه‌اندازی بورس فلزات، نگاه‌ها از نرخ‌گذاری دولتی به سمت مکانیسم بازار تغییر کرد تا رانت‌هایی که در بازارهای سنتی به واسطه نرخ‌گذاری‌های سلیقه‌ای ایجاد می‌شد، از بین برود.
کد خبر : ۱۸۱۴۰۸

به گزارش بورس نیوز، مصطفی موذن‌زاده به راه‌اندازی بورس فلزات تهران اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی بورس فلزات، نگاه‌ها از نرخ‌گذاری دولتی به سمت مکانیسم بازار تغییر کرد تا رانت‌هایی که در بازارهای سنتی به واسطه نرخ‌گذاری‌های سلیقه‌ای ایجاد می‌شد، از بین برود.

وی درباره کمک بورس کالا به صنایع در جهت کشف قیمت منصفانه و ایجاد شفافیت در معاملات آنها گفت: به طور قطع صنایع بخش قابل توجهی از رشد خود در سال‌های اخیر را مدیون آن تصمیم آن زمان و بهره‌گیری از نظام بازار از طریق بورس کالا هستند. اینکه قیمت فروش شرکت‌ها به نرخ‌های واقعی برگشت باعث شد تا همه برنامه‌های تولیدکنندگان برای آینده نیز مشخص شود و در این بین تنها واسطه‌ها متضرر شدند.

وی با بیان اینکه در زمان نرخ‌های تثبیتی برای تولیدکنندگان، اما بازار آزاد و دلالان براساس نظر خود عمل می‌کردند و قیمت یک کالا در بازار حداقل با دو برابر افزایش به دست مصرف‌کننده می‌رسید، افزود: بر همین اساس می‌توان گفت راه‌اندازی بورس که حمایت مهندس جهانگیری وزیر صنایع وقت رقم خورد، رفته رفته به گلایه‌های تولیدکنندگان پایان داد و اثرات استفاده از مکانیسم عرضه و تقاضا در اقتصاد نمایان شد.

مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار کرد: متاسفانه طی ۶ ماه گذشته نیز در برخی مواقع به دلیل نوسانات ارزی شاهد بروز همان رفتارهای ۱۵ سال پیش و زمان قبل از بورس فلزات بودیم که البته این روند اکنون در مسیر اصلاح قرار گرفته و دولت باور کرده است که ارائه تخفیف در ابتدای زنجیره، حاصلی برای مردم ندارد.

به گفته موذن‌زاده هنگامی‌که مکانیسم بازار باز باشد، تعادل لازم به معاملات بازمی‌گردد، اما زمانیکه فشار و مداخله‌ای در آن اعمال شود، تعادل نیز ایجاد نخواهد شد.

او در پایان سخنان خود عنوان کرد: در این سال‌ها همواره فشارهایی به بورس کالا از سوی برخی افراد وارد شده که به اعتقاد بنده، ریشه این فشارها به اقتصاد غیر شفاف ما برمی‌گردد. وقتی نهاد می‌خواهد در یک فضای غیر شفاف، شفاف عمل کند، وجود مخالفان نیز طبیعی است؛ البته استدلال عرضه کالاها و شفافیت ایجاد شده در این سال‌ها آنقدر قوی است که این مخالفان راه به جایی نخواهند برد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر